Nordkapp 2013

Grevenstid25

New member
Någon som är sugen på att köra från smygehuk till Nordkap den 28,e Juni.
Resan kommer att ske i ett lungt touring tempo och beräknas ta ca 2veckor.
Resan till målet skall vara själva upplevelsen med resan.
Resrutten kommer ungefär se ut så här:
Smygehuk-Mora-Röros-Bodö-Lofoten-Narvik-Alta-Honningsvåg-Nordkapp-Rovaniemi-Torneå-Arvidsjaur-Wilhelmina-Dortea-Östersund-Mora-Smygehuk.
Total körsträcka 585mil.
Boende kommer att vara tält, hytter eller vandrarhem.
Ni som vill hänga med hojta till.
 

Yxan

Member
"Bland det värsta jag vet - när andra ska ändra på en tänkt färdplan" ;-)
Sorry, men kunde inte hålla mig!

Jag skulle hellre vända på steken och bränna upp genom SE/FI till Nordkapp - för att på så sätt 'ha allt roligt kvar'. Vägen genom SE/FI bjuder inte på mycket nöje, vi snackar skog o nötande transport i 180:i...

OOOM du ev tänker om, skulle jag fr Tornio välja E8:an norröver... med sikte på Enontekiö, Kautokeino, över Finnmarksvidden till Karasjok och vidare upp till Lakselv...

Godspeed - Mange
http://beronius.eu
 

Hojkul!

New member
Någon som är sugen på att köra från smygehuk till Nordkap den 28,e Juni.
Resan kommer att ske i ett lungt touring tempo och beräknas ta ca 2veckor.
Resan till målet skall vara själva upplevelsen med resan.
Resrutten kommer ungefär se ut så här:
Smygehuk-Mora-Röros-Bodö-Lofoten-Narvik-Alta-Honningsvåg-Nordkapp-Rovaniemi-Torneå-Arvidsjaur-Wilhelmina-Dortea-Östersund-Mora-Smygehuk.
Total körsträcka 585mil.
Boende kommer att vara tält, hytter eller vandrarhem.
Ni som vill hänga med hojta till.

Jag har skickat ett PM (personligt meddelande)!
 

Grevenstid25

New member
Det börjar närma sig, 13 dagar kvar till starten i smygehamn.
Ni som är intresserade att följa med till Nordkapp, så är är det högtid att börja sälja in till familjen att ni behöver några veckors egentid med ett mc gäng.
Skicka ett PM om ni är intresserade.
 

Yxan

Member
Just hemkommen efter en snabbvisit upp till Lofoten (12-15/6), ett litet tips (om ni fortfarande skall köra upp via NO). Sikta på en kvällsfärja mellan Bodö-Moskenes, tidtabell finner du här http://www.thn.no

När vi kom över, vid 2030-rycket, svängde vi bort till Å och lagade middag (gasolkök). När vi sedan kom på rull vid 22-tiden så var E10/Kong Olavs vei i princip helt trafikfri - vi kunde mao 'sträcka ut oss' ordentligt och njuta av alla kurvor under en vacker midnattssol :eek:) [fg år körde vi samma sträcka, dagtid, fast då mot Å = trafik i vägen]

Vi slog sedan läger på en idrottsplats i Sandtorgholmen (på 'motsatta sidan' ligger Evenskjer), ca en mil innan den 'stora broövergången' till fastlandet.

Hoppas ni får en strålande ride!
(blir lite avis ;-)
Mange
 

anze

New member
Hoppas ni får en kanon resa, lätt avundsjuk:)
Kommer själv åka till Norge om två veckor med frun...
Men en fråga, fungerar det bra med dessa sidoväskor. har en likadan hoj själv och är orolig för värmen från avgassystemet skulle ställa till det med sidoväskorna. Vart har du köpt dessa och sitter dom bra...
 

Grevenstid25

New member
Hoppas ni får en kanon resa, lätt avundsjuk:)
Kommer själv åka till Norge om två veckor med frun...
Men en fråga, fungerar det bra med dessa sidoväskor. har en likadan hoj själv och är orolig för värmen från avgassystemet skulle ställa till det med sidoväskorna. Vart har du köpt dessa och sitter dom bra...

Märket heter Cortech och är ett rätt stort märke i USA, men vad jag vet så säljs dem inte i Sverige.
Beställde mina på ebay, där det finns en hel del företag som säljer till rätt skapliga priser.
Hojen är inte så lätt att ha sidoväskor på, men i mitt fall så har jag orginal systemet med alltså värmesköldarna på ljuddämparna.
Jag har även kapat till två elrör som jag stuckit i fotpinnarna på varje sida och på det viset hänger väskorna mer stabilt.
Har man bytat ut ljuddämparna så blir det rätt svårt att använda sig av väskor i tyg.
Allt känns stabilt och förhoppningvis så bränner jag inte hål i väskorna.
 

Grevenstid25

New member
Smygehuk Nordkap T/R nu uppnått

Nyss hemkommen från Nordkapp resan. Blev en fantastisk upplevelse och jätte tur med vädret som var riktigt kanon. nästa 20 grader på Nordkapp Klippan.
 

Marie

Banned
Låter som en härlig resa.
Kanske inget för en nybörjare?

Klart att den är härlig. Det är ju alltid härligt att resa.
På vilket sätt menar du att det inte skulle vara något för en nybörjare?
Jag har rest i större delen av mitt liv, med bil och senare med motorcykel. Det är ju inte svårare än att man kör tills man kommer dit man skall/vill. Om det sen är 25 mil bort eller 500 innebär ingen större skillnad. Skillnaden ligger i den tid det tar, inget annat.
Skall man sen till exotiska platser så får man förbereda en del byråkrati, men det behövs ju knappast för Norge/Nordkapp, det är ju bara att köra...
 
Top