Nordkap - ja tack!
Inget snack om saken; NORDKAP - så klaaart!
Brände upp till NK fg sommar; startade fr Sthlm, 'transport' mellan E45 (inlandsvägen) och E4:an upp till Glommersträsk, vek vänster till Arvidsjaur och där ifrån E45/E10 upp till Kiruna. Tältade på skidbacken (Luossavaara), en rättså bra utsikt ;-) Det är sedan fr Kiruna 'äventyret' börjar - det vackra landskapet.. E10 mot Narvik, kliver på E6 via Setermoen, Nordkjosbotn, Olderdalen och Storslett till Alta. Tältade här just vid infarten till Alta (vid ett muséum). Fr Alta 'raka spåret' upp till Nordkapsudden inkl storslagna naturscener. Vände hemmåt, ned via Lakselv, Karasjok - korsade över Finnmarksvidden under midnattssolen - förbi Kautokeino och över till Finland, smackade upp tältet straxt utanför Enontekiö. Forsatte sedan ned till Kolari/Männikkö, tog av mot Pajala och vidare ned till Töre och E4:an hela vägen hem (nattstopp i Härnösand).
Hela svängen runt fr Kiruna - Nordkap - Kautokeino = nice hojåkande just tack vare den storslagna naturupplevelsen, enligt mitt tycke. Norge är aldrig fel, förvisso lite dyyyyrt, men med eget självhushåll kan man komma undan rättså billigt. Just på denna tur hade vi även tur med vädret, inte en droppe regn i Norge - aldrig hänt tidigare - samt massor av midnattssol!! Utförligare beskrivning av repan (txt/bilder) finns på min hemsida
www.beronius.eu
För mer inspiration rekommenderar jag även forumtråden av 'jvg' på sid 5:
"Jag åkte till Nordkap.." / [Startad av jvg, 2010-07-22 15:22 ]
Samt 'NorkapsYxan' Saarelas sajt:
www.saarela.se
I sommar kommer färden gå norröver igen; Kirkenes med omnejd...
Lycka till med ditt val!
Mange