Nordkap eller Nordtyskland?

Paarla

New member
Jag och min sambo diskuterar en "tripp" till Nordkap till sommaren. I vanliga fall brukar jag åka när vi är på våra långfärder men inte nu för nu är det dags att köra själv. När vi började titta på antal mil och den tid vi tänkt vara iväg började vi snegla på nordtyskland och en körning utan förplanering.
Jag undrar om någon vet en bra rutt till Nordkap som inte bara går ut på att komma dit och hem? Är det sen någon som har lite bra tips på körning och sevärdheter i nordtyskland...ja även lite söderut men också Holland, Belgien osv. är det ju bra :lemon:
 

Chopperbyggarn

New member
Själv körde jag till Nordkapp 2010 helt oplannerat och tog inlandsvägen, sedan strax söder om Kiruna finska sidan om gränsen till Norge ut till Alta - Nordkapp -Kirkenes -Murmansk- Ivalo(Finland) ner till Sverige och Kustvägen hem. 530 mil och om jag minns rätt 10 dagar. Otroligt avkopplande vägar med lite trafik med undantag av kustvägen som blev mer traffikerad ju längre söderut jag kom. Vägen på Ryska sidan mellan Murmansk och Ivalo hade en hel del elaka potthål i asfalten men trafiken var gles så det var inte några problem att väja undan. Campa efter inlandsvägen var hur lugnt som helst och när det var kallt och regnigt så var det lätt att hitta hotell. Det är enkelt numera att köra in och ut ur Ryssland om man har Visum,Internationellt körkort,Grönt kort,regbeviset samt reseförsäkring (finns med på hemförsäkringen) och ryssarna är mycket vänliga och hjälpsamma.

Kan varmt rekomendera denna avkopplande rutt!!:)

Anders.J
 

Paarla

New member
Jättetack för svaret. Egentligen vill jag köra norrut men har blivit lite tveksam. Förstår det som om det inte är nödvändigt med tält heller och det låter ju bra :). Tack igen!!
 

Yxan

Member
Nordkap - ja tack!

Inget snack om saken; NORDKAP - så klaaart!

Brände upp till NK fg sommar; startade fr Sthlm, 'transport' mellan E45 (inlandsvägen) och E4:an upp till Glommersträsk, vek vänster till Arvidsjaur och där ifrån E45/E10 upp till Kiruna. Tältade på skidbacken (Luossavaara), en rättså bra utsikt ;-) Det är sedan fr Kiruna 'äventyret' börjar - det vackra landskapet.. E10 mot Narvik, kliver på E6 via Setermoen, Nordkjosbotn, Olderdalen och Storslett till Alta. Tältade här just vid infarten till Alta (vid ett muséum). Fr Alta 'raka spåret' upp till Nordkapsudden inkl storslagna naturscener. Vände hemmåt, ned via Lakselv, Karasjok - korsade över Finnmarksvidden under midnattssolen - förbi Kautokeino och över till Finland, smackade upp tältet straxt utanför Enontekiö. Forsatte sedan ned till Kolari/Männikkö, tog av mot Pajala och vidare ned till Töre och E4:an hela vägen hem (nattstopp i Härnösand).

Hela svängen runt fr Kiruna - Nordkap - Kautokeino = nice hojåkande just tack vare den storslagna naturupplevelsen, enligt mitt tycke. Norge är aldrig fel, förvisso lite dyyyyrt, men med eget självhushåll kan man komma undan rättså billigt. Just på denna tur hade vi även tur med vädret, inte en droppe regn i Norge - aldrig hänt tidigare - samt massor av midnattssol!! Utförligare beskrivning av repan (txt/bilder) finns på min hemsida www.beronius.eu

För mer inspiration rekommenderar jag även forumtråden av 'jvg' på sid 5:
"Jag åkte till Nordkap.." / [Startad av jvg‎, 2010-07-22 15:22 ]
Samt 'NorkapsYxan' Saarelas sajt: www.saarela.se

I sommar kommer färden gå norröver igen; Kirkenes med omnejd...

Lycka till med ditt val!
Mange
 
Last edited:
Top