Nordkap 2013 -boende väl där

anze

New member
Sugen p åen snabb tripp till nordkap i sommar men funderar på boende när man är där, vill inte campa och vill ha så liten packning so möjligt. Finns det hotell och liknande boende där, kommer inte ha med "sovtillbehör". Åkt i Norge under många somrar tidigare och då bott på hotell, aldrig varit svårt att finna. Prisklass om nån vet, måste man boka eller går det bra att bara ramla in...
 

Hampe

Skriver massor!
Finns ett utmärkt och MC-vänligt vandrarhem i Honningsvåg!
Det är ungefär så nära Nordkapsklippan du kommer i boende, och dom är sansade i prissättningen för (nord)norska förhållanden, samt hyr ut sängkläder

http://www.hostelsclub.com/hostel-sw-17492.html



Vandrarhemmet ligger direkt nere vid hamnen och är nyrenoverat ca 2011
P2110037.JPG

och med underbar utsikt från rummet:
P2110045.JPG

P2110044.JPG



Glöm inte att logga in här efter resan och berätta hur det var!




Hampe
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
och med underbar utsikt från rummet:
P2110045.JPG

*klipp*

Bilderna tagna i högsommartid så glöm inte långkalsongerna... :rolleyes:


Lite mera seriöst:
Har inte varit där uppe sedan 1997'ish men vill minnas att det finns gott om (dyrt) boende.
Stort turistmål så brukar ju bli så.


/B
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vist är det högt uppe norr :tummenupp

Enligt min beskedliga erfarenhet, är det lika enkelt att hitta boende där uppe som söder ut i det norske - Så min packning är vanligtvis ganska lätt. Fast, mössan har jag med..
 

77mats

New member
-09 fanns det i alla fall 2 stugbyar några km söder om Nordkap, (jobbigt om man tipsar nån så har de lagt ner sen dess :( ) dyrt om man kör själv men överkomligare ju fler man är. Fördelen med att bo så pass nära är vädret, växlar fort där uppe från klart till molnvägg! (regn) Pris för hytte var inte dyrare där än nån annanstans i Norge, 700-1000 NOK/natt
 

V Saarela

New member
Mitt(juli) i sommaren så bör man med all säkerhet boka. Speciellt hotell gissar jag är totalt fullbelagt. Honningsvåg finns det väl några hotell, ett av dom större brukar vara fullsmetad med hojar på parkeringen. Hur det än är, så känns det trist om man måste börja ödsla tid på att hitta övernattning. Den risken tycker jag är onödig att ta.....
Sist jag var där så stod bl a en rysk sheriff där :)

110801b49.jpg


Annars så tycker jag att Nordkapp camping är okej. http://www.nordkappcamping.no/index.php?language=de&cat=86082
Finns lite stugor och den stora byggnaden(höger på bild) är då rum för uthyrning. Campingen som sådan är väl inte hej och hå, men jag brukar sitta vid vägkanten eller på en sten på andra sidan med en bärs i handen och glo på hojarna som passerar.
(den stora byggnaden till vänster som syns delvis på bild är ett hotell också, Rica hotel)
 
Last edited:

Yxan

Member
Med risk för lite 'off topic' - men när du ändå är upp på dessa breddgrader vill jag även slå ett slag för halvön öster om Nordkapp; Nordkyn (Mehamn/Gamvik/Slettnes fyr), om du har lite tid över...?!

Förvisso; "Nordkap är alltid Nordkap". Men, du får helt klart en 'större' körupplevelse upp till Mehamn/Gamvik än till NK (enligt mitt tycke). Körsträckan mellan Bekkarfjord (straxt efter Ifjord) <--> Mehamn/Gamkvik är betydligt mer storslagen/vackrare än vägen upp till NK (påminner lite om Hardangervidda). Det är egentligen först efter NK-tunneln/Honningsvåg som det 'lyfter', så att säga...

Lycka till med ditt boende!
Mange

http://beronius.eu
(här finns hojreseberättelser + bilder, besök även Saarelas sajt!)
 
Top