Nord-NO-2015

Yxan

Member
Jaha, jag gör som 'sannybo', dvs när han som brukligt drar till Skottland så drar jag till nord-Norge.
Säsongens långrepa bjöd på ca 570 uppfriskande mil med Berlevåg, Kongsfjord & Båtsfjord som ridens 'mål'.
När vi ändå var i 'faggorna' brände vi även av Nordkapp (övervägde Havöysund), Senja, Andöya och Lofoten.
Med tanke på sommarens instabila väder - fick vi trots allt rättså bra/godkänt väder under hela turen.

Bilder/kommentarer finns i mitt fotogalleri: http://mc.beronius.eu/

TjilleVippen - Mange

PS. Ett litet tillägg/kuriosa - en vecka efter hemkomsten bar det av norröver igen, lastade in hela familjen i en (hyrd) HUUUUSBIL!
Smått surrealistiskt att sitta bakom 'bussratten' och vinka på andra husbilsägare, tjeeena lixom, hehe...
Drog i stort sätt samma repa som med hojen, men i stället för Berlevåg/Varangerhalvön drog vi upp till/på halvön Nordkyn - Gamvik/Slettnes fyr - där sonen fick för sig att dra ett dopp i 'Nordishavet'!
Ute på NK-klippan fick vi en toppenkväll/natt med gnistrande midnattssol och ett kavlugnt hav...

Last edited:

sannybo

Member
Som vanligt fina bilder från era resor.
Hinner inte titta genom alla nu för jag håller på att packa hojen.
Sticker till Alperna imorgon, kanske hinner titta lite mer på båten eller när jag kommer hem.

Yxan

Member
@sannybo - Det samma gäller även dina reseberättelser/bilder, inspirerande!
Lite sommarskidåkning, vanilj8:eek:r, i Alperna låter nice, höhö... RIDE SAFE!

@Bobbadilla67 - tackar tackar, har skickat ett 'privat' meddelande till dig (inom forumet).

Mange

Skye

Kör Mycket!
Coolt, för min del har jag varit ut en sväng på Lofoten och till Kung Olavs vägs ände i Å (E10) och reserapport kommer när allt är sammanställt.

V Saarela

New member
Tjusigt Mange. Ni fick i alla fall inte sådär superkallt ändå?

Jag var tvungen att åka några veckor senare(i midsommar) o kika på vägen mellan Enontekiö o Karasjok igen. Håller ju på att beta av alla vägarna från öster och västerut(så långt man kan köra9.....och hade då glömt totalt bort Havöysund, så en sväng dit då.

Passade samtidigt på att köra hela vägen ner till Narvik efter E6:an. Länge sedan jag gjort det och.....den är ju så grym trots det fula namnet på vägen(E6) :)

Yxan

Member
Tack Veijo!
Well - över lag rättså kyyyligt, faktiskt.
När solen väl tittade fram och man stod stilla = drägligt, men så fort solen försvann = svinkallt.
Under skinnbrallorna körde jag med tre lager och på överkroppen upp till 5-6 lager under skinnjackan...
Kan ju annars bara lugnt konstatera; jäääävligt niiiiiice med väääärmehandtag.

Japp, sett igenom din Havöysund-repa = ännu en anledning till att vända upp igen...

Med tanke på dina erfarenheter i området, kan du ev förklara alla (jävla) skarvar tvärs över väg 93 (Enontekiö-Kautokeino), väg 92/Finnmarksvidden till Karasjok samt även vidare på E6:an upp till Tana bru? Enerverande är bara förnamnet....

Om du frågar mig, E6:an är stundtals jäkligt grym och bjuder upp till skön och aktiv hojåkning - och vi snackar då ändå om en Europaväg som stundtals har karaktären av en/de slingerbultar jag kör på här 'hemma' (bl a Roslagen/Uppland norr om Sthlm). Inte heller att förglömma; utsikten, omgivningarna = 4-dimensionellt vykort!

Ang Lofoten, finns ju faktiskt andra vägar än 'bara' E10:an (förvisso svänger den också stundtals 'micket' bra).
I år upptäckte vi (på MC) väg 888 från Fiskeböl (m färja från Melbu) via Laukvika ned/fram till E10:an (ca Vestpollen/Sildpollneset).
Med husbilen, en avstickare/loop på väg 996 via Vestersand/Kvalnes (NÖ om Leknes).
Är nu nyfiken på väg 815 från/söder om Leknes via Valberg fram till 'brofästet'/E10...

Mange

Per W

New member
Fina bilder från en spännande resa, Yxan!

Lofoten finns kvar att göra på min lista.