Nolans n-com hjälm

busdriver

New member
Vill kolla om någon har erfarenhet av Nolans uppfällbara hjälm N 102? Ventilation och vindbrus och hur deras n-com fungerar.
 

Koljo

New member
Vill kolla om någon har erfarenhet av Nolans uppfällbara hjälm N 102? Ventilation och vindbrus och hur deras n-com fungerar.

Hej!

Köpte Nolans hjälm: N84, Target N-com/VPS... Byggde in Nolans "Blåtands-system"....Jisses, vad bra det blev!!!!

Njut, säger jag bara!!

Det är en fröjd att tala i tele, lyssna på radio från mobilen (då behövs det en USB-kabel, i det skedet kopplas "Blåtand"-funktionen ur...).

Vindbrus..Nä..inte mycket, sen beror det på hur stor "Vindruta" du har på MC:n...
Ventilation... Jag har frisk luft hela tiden...

När man kör i "stadstrafik", då åker hela visiret upp... För man behöver all syre man kan få, när det är riktigt kokhett i trafikljus-kön...
Då faller "hipp-faktorn" bort, annars så tappar man koncentrationen...

Lycka till!!
 
Last edited:

Fransson

New member
Vill kolla om någon har erfarenhet av Nolans uppfällbara hjälm N 102? Ventilation och vindbrus och hur deras n-com fungerar.
Både jag o frugan köpte nolan 102 ivåras medintercom ej blåtand, kanonljud vist lite brus får du när du åker med fällbart hakskydd:)
 

Koljo

New member
Inför kommande MC-säsong, (läs: sommaren-08), skall det visst ryktas om att en ny modell av Nolans "Inter-com"-system är på antågande till butikerna...

Kika på MC-mässan ni som åker och vi som stannar hemma för att byta avgasrör...Hmmm... Vi klickar på hemsidan för Nolan...Kanske...:D

Nu är det knappt 78 dagar kvar till att min MC-säsong börjar... Hi hi!!
 

Lindeberg

New member
Jag lyssnar ibland på musik via kabel från min Zümo 660. Jag har dessutom en Nolan N103-hjälp som är förberedd för n-com. Jag funderar därför på att köpa n-com basic + bluetooth för att slippa sladden och framförallt för att slippa in-ear-lurar som jag aldrig tycks hitta några som sitter skönt under flera dagars användning + dämpar brus bra.

Är volymen i n-com-systemet så pass bra att jag ändå kan använda vanliga brusdämpande öronproppar och fortfarande höra musiken bra?

I basic-kitet följer det med en mikrofon som jag primärt inte kommer att ha användning för, är den möjlig att ta bort? Jag inbillar mig att den kommer vara i vägen eftersom jag har väldigt lite plats mellan min haka och hjälmens hakdel.
 
Last edited:

bosseman

New member
Kör med Nolan N102 och Ncom utan blåtand, hjälmen är bra fast lite brus är där när man kommer upp i fart. Musik går bra att lyssna på upp till ca 90-100 km/h sen hör man inte mycket.
 

Lindeberg

New member
Men kör du med öronproppar också? Min N103 är otroligt brusig, det går inte att köra i stan utan proppar ens.

Jag läste tyvärr det här på Nolans hemsida:
6.3 - Can I listen to high quality sound music in Stereo mode with the Garmin ZUMO navigator?

You will need a cable connection to listen to high quality sound music with Garmin ZUMO. With a Multimedia Wire2 cable connection, you will be able to listen to high quality sound music in Stereo mode, but not to use a phone connected via GPS system. If you use a Multimedia Wire cable, you will be able to listen to high quality sound music in mono mode. The Bluetooth connection to the Garmin ZUMO allows listening to low quality sound music (Hands-free Bluetooth profile).


Alltså kan jag inte vara sladdlös och ha bra ljudkvalitet samtidigt. Kanske bättre att gjuta av öronen och köpa hörselskydd/hörlurar istället, blir ju samma peng.
 

bosseman

New member
Kör utan öronproppar,har kopplat den via telefonen Sony E W715. Har köpt en Garmin Zumo 660 och ska testa hur det blir med den.
 

bosseman

New member
Tänkte testa med sladd först, blir det inte bra får man försöka hitta en bättre lösning.
 

Lindeberg

New member
Hur är det med Basic Kit, ger det en 3,5 mm ingång i det tumnagelstora hålet i hjälmens vänstra undersida. Så det som behövs sen mellan navigator och hjälm är en sladd med 3,5 mm hane i bägge ändar?

Mikrofonen, kan man ta bort den? Är den i vägen? Måste man ha den mellan hjälmens hakdel och förarens haka? Jag har inte så mycket plats där tyvärr.
 

gundj

New member
Min 102 är brusig som fasiken. För at inte tala om hur tung den är.
Men det är väl priset man fâr betala för bekvämligheten att inte ta av o pâ glasögonen varje gâng hjälmen ska av eller pâ.
I övrigt är jag väl hyfsat nöjd med den, överväger ett sladdbundet ljudsystem, men samtidigt funderar jag pâ en riktig integral(AGV) för landsvägsâkat o dâ blir 102:an nedgraderad till fikarundahjälm.
 

Atis

New member
Jag har N-Com B4 i min Nolan 104. När jag kollade på Nolans hemsida fanns en uppgradering på mjukvaran som skulle bl.a. ta hand om en bug som rörde ljudet från Zumo 660. Man måste ha Pc (Mac funkar inte) och ladda ner en programvara som ska hand om uppgraderingar och inställningar. Maken till dåligt program får man leta efter. Det gick överhuvudtaget inte att göra någonting med com-systemet. Någon som vet var man kan få support? Vem är generalagent för Nolan?
 

Hasse-VTX

New member
Hej jag kör med Nolan 102 o Zumo 550 hade kabel i början men blev trött på att ha sladden, bytte till Bluetooth kör musik +telefon via Zumo 550 till hjälmen är hel nöjd. Klart det blir en del brus om man kör fort. Men vindbruset är säkert lika varierande som alla hojar är, olika rutor o hur lång man är påverkar också vindbruset. Det går bra att ha proppar med brusfilter om man vill.
 

Marie

Banned
Hej jag kör med Nolan 102 o Zumo 550 hade kabel i början men blev trött på att ha sladden, bytte till Bluetooth kör musik +telefon via Zumo 550 till hjälmen är hel nöjd. Klart det blir en del brus om man kör fort. Men vindbruset är säkert lika varierande som alla hojar är, olika rutor o hur lång man är påverkar också vindbruset. Det går bra att ha proppar med brusfilter om man vill.


Felet på all blåtandsutrustning är att den kroknar långt innan dagens körpass är slut. Det finns ingen jag hittat som klarar 14-16 timmar.
 

Heimdall

SMC Värmland
Felet på all blåtandsutrustning är att den kroknar långt innan dagens körpass är slut. Det finns ingen jag hittat som klarar 14-16 timmar.

Jag skulle inte kategorisera begränsningar i batterikapacitet som ett "fel".
Kan du köra hojen i 16 timmar utan att tanka? Troligtvis inte, och sannolikt betyder inte det att det är fel på din motorcykel.
De skulle ju kunna fylla hela hjälmen med batterier men de hamnar ju där det istället kunde finnas padding.

Nolans batteri går iaf med ett minimum av meckande (grundläggande lödkunskaper krävs men det får plats där originalet sitter) att byta ut mot ett till en Fujifilm Finepix NP95 digitalkamera.
Dubbla kapaciteten till mindre än en fjärdedel av kostnaden mot ett originalbatteri.

...och när vi nu ändå är i meckartagen så får högtalarelementen från ett par "Koss Porta Pro" hörlurar plats istället för originalen i hjälmen.
 
Last edited:

Marie

Banned
Det går att ladda när man kör då fungerar de så länge du har bensin.

Men då har man ju ändå en sladd mellan hjälmen och hojen. Då blir det billigare med ett trådburet system som har samma nackdel. Därmed ser jag inget som helst skäl att köpa någon blåtandsutrustning.

Jag skulle inte kategorisera begränsningar i batterikapacitet som ett "fel".
Kan du köra hojen i 16 timmar utan att tanka? Troligtvis inte, och sannolikt betyder inte det att det är fel på din motorcykel.

Nej, men inte det blir mycket laddat på de c:a 5 minuter som en tankning tar....
 

gundj

New member
Jag tycker det är rätt skönt att inte vara anträffbar på hojen.
Musik lyssnar jag på vid långresor, men då kör jag sladd och in-ear-lurar.

Tills det finns en enhetlig standard för BT-kommunikation mellan utrustning av olika fabrikat väntar jag med den biten också.
Man kan ju vara säker på att om man åker i en grupp så har inte två förare samma system :-(
 
Top