Nojig över Intruder VS800 glp -93

Plattnylle

New member
Tjena!
Jag vill börja med att säga att man kan inte vara mer gröngöling än mig vad gäller motorcyklar och dess motorer. Nu är det så att jag har köpt mig min allra
första motorcykel, en intruder vs800. Jag har varit störtkär i den sen inköp men nu har jag börjat bli lite nojig.

Den vibrerar väldigt mycket. Inte ojämt på något sätt utan den går jämt men väldigt mycket vibration, särskilt vid höga hastigheter. Det går t.ex inte att se i backspeglarna pga vibrationerna.
Ska det vara så eller kan något vara fel? Tyvärr vet jag inte när ventiler justerades sist då det saknas servicebok på den.

Mitt andra problem är att det "knakar" i gaffel/styre vid låg hastighet. Kanske vid hög hastighet också men det är inget jag hör pga mina raka avgasrör(vill byta dessa). Det jag har läst mig till är att det kan vara fel
på styrleder, men jag kan inte kolla det då jag varken har centralstöd eller MC-lyft. Hur ska jag gå tillväga?

Tack på förhand!

Vilsen nybörjare...
 

Zopilote

New member
Att den vibrerar kan ofta bero på osynkade förgasare/insprutning. Lätt och ganska billigt att åtgärda. Varierar vibrationerna med motorvarvet eller med hastigheten?
Knak från framänden är svårare att diagnosticera via nätet, men det första som slår mig är styrlagerfel. Du borde kunna få upp framänden m.h.a. en plankstump och en vanlig bildomkraft. Ta en kompis till hjälp att balansera hojen och prova sedan att rycka och vrida på framgaffeln, så kan du säkert lokalisera var ljudet kommer ifrån.
 

Plattnylle

New member
Att den vibrerar kan ofta bero på osynkade förgasare/insprutning. Lätt och ganska billigt att åtgärda. Varierar vibrationerna med motorvarvet eller med hastigheten?

Det är nog med motorvarvet skulle jag tro. Men det kan lika gärna vara så att jag överdriver. Ju mindre man kan om det, desto nojigare blir man.

Försökte byta tillbaka till orginal-ljuddämparna idag också. Det gick inge vidare....Att säga att jag har tummen mitt i handen är en klar underdrift.... :p
 
Top