No place to race

Hampe

Skriver massor!
I serien "Bra trafiksäkerhetspropaganda" ser vi här inslag 34:

http://www.youtube.com/watch?v=VruWHHEnZGw

Mycket tydligare blir det inte, synd att sådant inte fungerar enligt svenska myndigheter.
Trist att Australiensarna kastar bort pengar på sådana kampanjer när dom kunde köpt hastighetsskyltar för pengarna istället.

Hampe

Detta inlägg kan ha drabbats av ironi.

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Mycket tydligare blir det inte, synd att sådant inte fungerar enligt svenska myndigheter.
Trist att Australiensarna kastar bort pengar på sådana kampanjer när dom kunde köpt hastighetsskyltar för pengarna istället.

Hampe

Detta inlägg kan ha drabbats av ironi.

Videon är endast en liten del av kampanjen som myndigheterna gick ut med:

http://www.mac.sa.gov.au/v2_2009-08-06/noplacetorace/

I Frankige har man också vald fel och satsade i år på strax över 30 dagar på banor för allmänheten, tillsammans med det lokala SMC. Man fick ta hjälp med detta eftersom övrig personal hållt på att montera MC vänliga räcken i kurvor vart det annars varit MC olyckor..

Även detta inlägg kan ha drappats av Hampe ironi

janric

New member
Synsätt

Man kan ju se olika budskap i filmen:

- Vikten av lämplig vägutformning, utformning av sidoområden, rätt underhåll av körbana etc.

- Vikten av lämplig fordonshastighet, rätt körteknik, omdöme etc.

Frågan om vilken effekt sånna filmer har på allmänheten och trafiksäkerhetsarbetet kan säkert diskuteras åter igen.

Hampe

Skriver massor!
För min del är jag övertygad att snubbarna som tittar mer på Moto-GP än vad dom kör själva och tror att standardvurpan är 100 meters kasande i tangentens riktning innan farten sjunkit tillräckligt så man kan börja jogga bort till hojen och resa upp den för att direkt jaga ikapp klungan får sig en tankeställare.

För egen del tycker jag filmen är en utmärkt påminnelse att den simplaste vurpa kan sluta olyckligt ute på vägen, och att man kanske skall spara några procents attack till lämpligare tillfälle...

Eftersom hindren är dataanimerade ser man inte "impact", men för min del behövs inte det för att det skall göra ONT att se filmen.
Just skillnaden mellan det man är van att se - en snubbe som linkar iväg, hytter med näven eller dänger hjälmen i marken, och certain death som är den tänkta konsekvensen av dessa inplanterade fasta föremål som vi andra har att brottas med till vardags funkar på mig ivart fall.

Målgruppen må vara smal som en tårtbit hos Viktväktarna - men dom har desto högre riskprofil och kan vara svåra att nå med präktigare vinkling. Med Doohan som budskapsbärare tror jag man är en bra bit på väg. Såg att den ligger uppe på Sporthoj åsso...

Hampe