New rider on my way malmo

seunlau

New member
Tja,

Mitt namn är Artemi, är 20 år och skriver/skrivit i flera forums angående detta.

Jag ska börja övningsköra direkt när vädret blir lite bättre, så man slipper halka åtminståne. Min farsa som ska övningsköra med mig har inte mycket tid alls och orkar inte köra med mig. Medans jag vill bli en skicklig förare, och helt enkelt sätta upp mål samt lära mig så mycket det går under denna säsongen.

Teorin är nästan klar, har börjat i förväg och jag vill övningsköra så mycket jag bara kan. Jag har en vilja till att lägga ner flera timmar på körning varje dag. Har köpt allt jag behöver och är redo väntar bara på vädret.

Men som sagt, jag bara vet att min farsa inte kommer ställa upp på körkortet. Därför vänder jag mig till alla mc fans och de som verkligen är intresserade och kanske till och med bryr sig ett dug.

Jag undrar om det går att övningsköra på någon bana eller något ställe där jag slipper böta för polisen eller få prick i registret. Jag har kommit till en punkt där jag får lust ibland och begära mig ut till någon industri område och köra i flera timmar själv men samtidigt anar jag konsekvenserna.

Snälla, jag ber er. Kan någon ställe upp? Jag betalar vad det än krävs. Jag har jobbat hårt under ett helt år till att få ihop pengar för Mc, kläder, körkort och nu när jag äntligen har råd och kan bli fri så kan jag bara inte stå där under sommaren med tårar i ögonen när andra glider förbi mig.

Sen jag var 10 har jag velat köra och njuta, jag vet att jag älskar det även om jag inte är en erfaren färare alls, och jag vet vad jag gör. Som person är jag försiktig och vuxen nog att förstå allvaret i det hela.

Skulle man kunna få köra på nån bana? Jag kan lämna motorcykeln där och åka buss varje dag, kvittar hur lång tid det tar ellr var det ligger. Jag vill bara köra och lära mig. Och jag förstår att där finns ansvar och risker, men jag är vuxen nog att välja om jag vill ta dem eller inte vilket jag redan har valt.

Jag förstår att de som håller i detta forum kanske inte kan ställa upp men min frågan går till alla som rör sig här. Kanske känner ni till något? Det måste finnas något, det kan jo inte vara så till slut att ja måste vänta 1 år på min farsa för att ta körkortet eller tvingas betala 50 lax till traffikskolan?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig, det hade gjort mig glad. Jag vill detta så mycket. Har ni aldrig haft samma känsla? då måste ni veta hur det känns.

Mvh Artemi

:mad:

Hampe

Skriver massor!
Artemi,
jag blir alldeles varm inuti när jag läser det du skriver!

Önskar att jag bodde närmare så jag kunde hjälpa dig lite - men även om så hade mitt råd ändå varit att du bör ta vägen via körskolan för att få del av den systematiskt upplagda kursplanen där.
Fortsätt jaga handledare som kan ge dig den där extra körträningen alla så väl behöver, och sätt dig dessutom ner o snacka i lugn och ro med din pappa:

Förklara hur viktigt det här är för dig, och hur mycket du behöver hans hjälp i just detta.
Fråga honom vad du kan göra för att avlasta honom, och hur ni tillsammans kan frigöra tid för din övningskörning.
Bara att du frågar på det viset gör att han ser saken i annat ljus, och ni har faktiskt chansen att göra detta till ett riktigt bra far/son-projekt.

Om han på något sätt får klart för sig att detta kan vara hans sista chans att spendera riktig kvalitetstid tillsammans med dig innan du är vuxen på riktigt, utflugen och självständig så tror jag nog att vilken farsa som helst prioriterar om i kalendern...

Lycka till!

Hampe

..och, ja - givetvis har jag en son i din ålder, som flyttat hemifrån.
Andra pappor förstår vad jag menar... ;)

colsson

New member
Jag tycker också att du ska satsa på körskolan. Mitt mc kort tog jag 2009 och det tog ganska exakt två månader. Då körde jag på körskolan 2-3 gånger i veckan. Det kostade c.a 14.000kr och då fann inte risk 1 & 2. Jag hade aldrig tidigare övningskört mc eller ens suttit på en mc men det var värt varenda utlagd krona!

Katarina

Helt okej
Jag tycker också du ska satsa på en trafikskola. Om du har möjlighet att öva krypkörning hemma, t ex på tomten så kan du öva på krypandet där så behöver du inte åka iväg nånstans.

Min svärfar hade inte alltid tid och kanske inte alltid ville öva med mig så ofta som jag ville så jag övade hemma på tomten med fyra blomkrukor och en gammal moppe med tre växlar. De gånger jag hade tillgång till hans mc så övade jag krypkörning hemma hos honom på hans tomt, på en guppig grusplan bakom huset. Allt går bara man vill. :)

Kristofer

New member
Kolla med FMCK i Malmö. Då jag bodde i Malmötrakten hade de väl utvecklad ungdomsverksamhet (du kvalar fortfarande in där :)) och även om du inte vill ha gröna kläder på dig är det inget problem.
De har/hade även en offroadslinga inom inhägnat område vilket kan va kul med DRn.