Navigator på mc

ingemar

New member
En navigator underlättar ju högst avsevärt att hitta till rätt ställe och köra de vägar man föredrar... åtminstone om man planerat rätt från början..

En kompis åkte för första gången med sin GPS från sitt hem i Frankrike till en adress i Tyskland där han i och för sig varit tidigare.... Resan tog inte 5 timmar som tänkt utan 9... GPS:en var inställd på "scenic roads"...:rolleyes:

Själv tycker jag både TomTom Rider och Garmin Zumo är lite för dyra och använder en Navigon med Europakartor i standardutförande. Med ett fäste och regnsäker box från RAM funkar det utmärkt på mc:n.. Man åker ju sällan med bilen och mc:n samtidigt...

Ett tips: Det finns en liten förträfflig programvara som man kan använda och konvertera rutter som man gjort på pc:n i något kartprogram för att sedan ladda in dem på (nästan) vilken som helst GPS som helst..
http://gis.uml.edu/mediawiki/index.php/ITNConv
Då kan man planera sina turer i förväg (som med Zumon) och sedan bara lägga in dem.

Funkar från bl a Microsoft Autoroute eller Google Maps och tar bara några enkla sekunder att konvertera o ladda in i en GPS.. även för en normal användare som jag..
 

ljunganz

New member
ITN Converter v1.64

Ett tips: Det finns en liten förträfflig programvara som man kan använda och konvertera rutter som man gjort på pc:n i något kartprogram för att sedan ladda in dem på (nästan) vilken som helst GPS som helst..
http://gis.uml.edu/mediawiki/index.php/ITNConv
Då kan man planera sina turer i förväg (som med Zumon) och sedan bara lägga in dem.

Funkar från bl a Microsoft Autoroute eller Google Maps och tar bara några enkla sekunder att konvertera o ladda in i en GPS.. även för en normal användare som jag..

Instämmer helt i dess förträfflighet. Använde programmet Tyre innan ITN Converter ofta under fjolårets säsong för att planera rutter, samt se spår-loggningen av gjorda turer. Tyre är långsammare, men har direkt-koppling till TomTom, för de som har den navigatorn. Dock är ITN Converter snabbare att jobba med.

Tyvärr blir båda programmen långsamma i Google Maps-interfacet, när man har ohemult många spårpunkter i en inläst GPX-fil. Har därför använt GPSBabel för att reducera innehållet i GPX-filerna.

Fick senare reda på att Garmin MapSource kör samma licens som min nüvi200 i bilen, så nu använder jag Nordenkartorna i båda och kan skicka huvudsakligen waypoints mellan bägge dessa. Den enda rutten som finns, dvs. den aktiva funkar inte för mc-åkande på nuvi200, med bara start/stop/mellanstation och kontinuerlig omräkning.

MapSource funkar bra att hantera spårfiler, samt reducera dessa från dels min gamla GPS12, samt GPS Data loggern GlobalSat DG-100, som har den längsta batteritiden av vad jag provat i GPS-väg (laddas via USB-kabeln dessutom).

Funderar nu på en dedicerad GPS till hojen, som alternativ till fjolårets duo med nuvi200 och DG-100.
 
Last edited:
Top