Nav och fælgstorlek

Dr_Cotton

New member
Hejsan alla kunniga.

Jag funderar på att modifiera en gammal DKW 250 med stel ram. Originalt sitter det 19" fælgar på den fram och bak. Jag gillar detta stuket med lite stora fælgar och samma storlek fram och bak. Originalfælgarna finns inte kvar længre så jag tænkte montera modernare ekerfælgar och samtidigt gå øver till skivbromsar. Problemet ær att det inte finns moderna motorcyklar som kør lika breda 19" fram och bak. 19 x 2,15 eller 19 x 2,50 ær relativt vanliga dimensioner på framfælgar på nyare offroad-cyklar, så långt allt væl. Matchande bakhjul brukar dæremot vara mindre.

Ær det något problem att ta baknavet från t.ex. ett 17"-hjul och montera en 2,15 eller 2,50 bred 19" fælgbana på denna? Antagligen måste ekrarna specialtillverkas, alternativt att man kortar av framhjulsekrar men detta ær væl inget problem? Ær det svårt att sjælv ekra upp en fælg? Jag antar att det finns filmer om detta på youtube men jag sitter på en båt och kan inte nyttja youtube før tillfællet.

Tackar på førhand før inspel i denna frågan, finns sækert mycket jag inte tænkt på.
 

Chopperbyggarn

New member
Kolla med Roffes Motordelar dom kan eventuellt ha universal ekrar som passar. Tänk på att många mindre samt äldre mc har 36 ekers fälgar , vanligast annars är 40 ekers.

Ekrade upp ett framhjul till en av hojarna förra veckan och visst är det knepigt om man inte är van, det brukar dock fungera med ett stort mått av tålamod!

Pröva!

Jag går efter en rekomendation från en gammal artikel i tidningen Street Chopper om max 0,8mm spel i höjdled samt sidled och det fungerar om fälgbanan är av god kvalité (vilket inte alltid är fallet) annars får man nöja sig med bästa möjliga mått.:)

Anders.J
 

Dr_Cotton

New member
Tack för svar. Jag tror att jag börjar med att renovera gaffeln så får jag se vad det blir av det.
 

Dr_Cotton

New member
Då har jag børjat så smått att fixa framgaffeln på DKW:n och har fått tag i framnav och ett komplett bakhjul från en BMW F650 (E169). Tanken ær att anvænda dessa BMW-nav (36 ekrar) och montera 19x2,15 (19x2,50 verkar vara mycket ovanligare och dyrare) fælgbanor på bægge. Då jag før tillfællet bor i Tyskland så kan jag botanisera på Tyska Ebay, dær det døk upp några fælgbanor från en tillverkare som heter Goldspeed, tror det ær Excel-kopior, med dimension 19x2,15 før 85 euro stycket. Jag frågade sæljaren om de passade på BMW-nav och han næmnde att det måste vara rætt "Punzung". Tydligen ær det "B Punzung" på dessa fælgar. Jag tror att det ær ekerhålen i fælgen som menas men hur tar jag reda på vad før "Punzung" som ska anvændas med mina nav? Har googlat frenetiskt utan resultat. Någon som vet vad "Punzung" heter på svenska och engelska?
 

Chopperbyggarn

New member
http://www.linguee.com/german-english/translation/punzung.html

Kan inte tyska men det verkar som att det handlar om ekerbulorna samt borrvinkeln på hålen för ekernipplarna. Om diametern på navet som fälgbanan är avsedd för är den samma eller nära samma som diametern på det nav du tänkt använda så bör det fungera utan att det blir brytning i ekrarna där dom skruvas in i nipplarna.

Om man inte är proffs inom hjulekring så kommer man ändå långt genom att mäta och jämföra samt användande av vanligt praktiskt sunt förnuft.:tummenupp

Anders.J
 

Dr_Cotton

New member
Okej. Tack. Men om man sætter på en større fælgbana och længre ekrar så borde ju ekervinklarna bli desamma (førutom om ekerhålen i fælgbanan flyttas utåt från mitten av fælgen på bredare fælgar, vilket førvisso ger en liten vinkelændring)?
 
Top