Nackskydd

Sökte i forumet på trådar om nackskydd, typ Leatt och användning av sådana. Jag fann ett par men de var båda en fyra fem år gamla så jag tycker det är dags för en uppdatering av diskussionen. Som man kan vänta sig var åsikterna då minst sagt skiftande avseende nyttan av nackskydd och det är den säkert även idag. Jag som går i tankarna att skaffa ett vill ändå passa på och höra mig för vad ni tycker. Goda och dåliga erfarenheter och allmänt tyckande. Säkert är det några fler som har, eller har provat ett sådant nu än det var 2010. För min del handlar det om att använda det i körning på väg men ni som har erfarenhet från motorcross får gärna dela med er. Det är säkert tillämpligt i någon mening.

Så vad säger ni?
Magnus
 

jpe70

New member
Enligt svägerska som är akutsjuksköterska i Stockholm är skador på testiklarna vanligare än nackskador i den regionen som ett nackskydd hanterar. Kör du bara gata är en suspensoar bättre investering. Har dock inte någon egen erfarenhet av någondera.
 
Enligt svägerska som är akutsjuksköterska i Stockholm är skador på testiklarna vanligare än nackskador i den regionen som ett nackskydd hanterar. Kör du bara gata är en suspensoar bättre investering. Har dock inte någon egen erfarenhet av någondera.

Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. På vilket sätt är testiklar i den region som nackskydd hanterar? Det är i varsin ände av överkroppen.
Magnus
 

jpe70

New member
Nackskador i den regionen som nackskydden täcker. I stadstrafik är sådan skada tydligen mindre vanlig än skada på underlivet.

Ska jag uttrycka eller förtydliga mig ytterligare på något annat sätt?
 
Last edited:
Nej, det är inte nödvändigt. Ditt förtydligande är fullt tillräckligt som svar på min undran. Jag tackar för dina synpunkter.
Magnus
 

anze

New member
Enligt svägerska som är akutsjuksköterska i Stockholm är skador på testiklarna vanligare än nackskador i den regionen som ett nackskydd hanterar. Kör du bara gata är en suspensoar bättre investering. Har dock inte någon egen erfarenhet av någondera.

Fast skador på nacken kan väl förmodligen ge allvarligare/livshotande/livsavgörande än vad skador på testiklarna kan ge, inte hört om så många som får sitta i rullstol resten av livet pga testikelskador(som säkert gör förbannat ont och är obehagligt).

Diskussion på sporthoj.com om just olika nackskydd
 
Intressant statistik Maria! Visar faktiskt större andel nackskador än jag trott att det var fråga om.
Ska fara iväg och testa och känna på skydd idag. Hoppas på en kunnig försäljare som kan besvara mina frågor också.
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
Här finns lite info och test av just Leatts nackskydd för gata/RR (motorcycle.com, oktober 2013): http://www.motorcycle.com/products/leatt-stx-rr-neck-brace

Poängen med Leatts skydd är att minska eller förhindra bryt och kompressionsskador. De är vanligare i cross o.dl. där folk står på huvudet lite då och då än vid gatu och banåkning. Det fungerar bättre vid en upprätt körställning än om man är nere och kramar tanken hela tiden då de kan vara i vägen. Om man kan använda det så verkar det vara ett bra skydd...
 
Har varit och provat samt klämt och kännt på Leatts skydd idag. Åtminstone ett par av deras modeller. Är inte lätt att få se ett leatt road, i alla fall har inte jag sett till något men jag får säga att jag var ändå positiv när jag testat. Jag kör ju upprätt sittställning så möjligheten att ha de vanliga modellerna är god. Visst blir man lite begränsad i din rörelse, det är ju liksom poängen, men inte så mycket så jag tror att det stör. Får bli en funderare på om det kanske blir ett sådant. Det är mycket pengar så kanske ska jag kolla ett begagnat...
 

Ricken

Member
Har varit och provat samt klämt och kännt på Leatts skydd idag. Åtminstone ett par av deras modeller. Är inte lätt att få se ett leatt road, i alla fall har inte jag sett till något men jag får säga att jag var ändå positiv när jag testat. Jag kör ju upprätt sittställning så möjligheten att ha de vanliga modellerna är god. Visst blir man lite begränsad i din rörelse, det är ju liksom poängen, men inte så mycket så jag tror att det stör. Får bli en funderare på om det kanske blir ett sådant. Det är mycket pengar så kanske ska jag kolla ett begagnat...

Jag har kört Leatt både på crossbana, som instruktör på storbana (motard) och i tävlingskörning i supermoto.
Jag har inga som helst problem med att nackskyddet sitter där när jag kör själv. Under instruktörskörandet är det lite begränsande när man vrider sig om och tittar bakåt på deltagare.

Jag kan bara rekommendera det!
 
Jag har kört Leatt både på crossbana, som instruktör på storbana (motard) och i tävlingskörning i supermoto.
Jag har inga som helst problem med att nackskyddet sitter där när jag kör själv. Under instruktörskörandet är det lite begränsande när man vrider sig om och tittar bakåt på deltagare.

Jag kan bara rekommendera det!

Intressant att du har så goda erfarenheter Ricken. Vad ligger bakom att du valt att använda skyddet i dessa sammanhang? Vilken modell använder du? Har du också använt det när du kör landsvägskörning i trafik?
Magnus
 

Ricken

Member
Intressant att du har så goda erfarenheter Ricken. Vad ligger bakom att du valt att använda skyddet i dessa sammanhang? Vilken modell använder du? Har du också använt det när du kör landsvägskörning i trafik?
Magnus

Jag och en kompis satt och pratade om det för några år sen. Det kändes som en självklarhet att dom skulle användas.
Då åkte vi lite cross på amatörnivå och motard på gata. Vi använde dom på gatan oxå.

En annan historia.
Vi var på en gokartbana och körde, ett kompisgäng.
Med oss var ena polarens farbror på en 690 duke 3. Trevlig farbror med lite fart i kroppen.
Han bommade en kurva och gick på tvären över gräset, ner i ett dike och hojen slog fast. Han slungades iväg ut på asfalten och landade illa. Det tog nog 3-5 min innan jag såg det och tog mig dit. Andra var dit före, men när jag kom så kunde han inte röra benen.
Han fick åka helikopter därifrån till sjukan där dom röntgade nacken.
Det visade sig bara vara chocken som slog ut benen, men det är lätt hänt att slå i huvudet och göra illa nacken. Oavsett om man kör fort eller inte.

Ett nackskydd är guld värt den dan det behövs.
 

Anders J.

New member
Jag har erfarenhet av olyckor både utan och med nackskydd.
2008 kraschade jag på landsväg, träffade en stolpe med kroppen och bröt nacken. Helikopter till Uppsala, operation och lång rehab, men jag hade tur och blev (nästan) helt återställd. Hade inget nackskydd (de fanns knappt då), men bestämde mig för att alltid använda det i fortsättningen.
2013 kraschade jag igen, denna gång under gruskörning. Hjälmen slogs sönder, jag svimmade och fick åka ambulans till sjukhuset. Hade dock tur (igen) och var i princip oskadd. Hjälmen hade dock slagits mot nackskyddet så hårt att det spruckit och på ryggen hade jag ett stort blåmärke där nackskyddet tryckt mot kroppen. Det hade alltså gjort sitt jobb. Slutsatsen som jag själv drar av det här är att 2008 hade jag klarat mig betydligt lindrigare om jag hade haft ett nackskydd och 2013 kunde jag ha råkat riktigt illa ut utan ett. Jag säger som Ricken ovan - ett nackskydd är guld värt den dan det behövs.
//Anders J.
 
Top