Nackskydd

Lantis

New member
Sökte men hittade kosntigt nog ingen tråd om detta:

Har börjat kolla runt lite efter nacksydd.

Finns numera en hel del att välja på (Alpine Stars, KTM, BMW mm) gör proffsiga nackskydd (pris ca 2500 - 6000). Vikten är mellan ca 700 - 900 g.

Läste ett test i ngn MC tidning där killen som körde med det knappt märkte av det.

Finns billiga mjuka nackskydd också (t.ex. Biltema, se länk) för bara 100:- !

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/82/Large/82-368_l.jpg

Gör ett sånt någon nytta överhuvud taget?

Vad tror ni, är detta en ny "måsteprodukt" som ryggskyddet nästan har blivit, och hjälmen är?

Enligt statistiken är just nackskador ovanliga vid MC olyckor av ngn anledning, men jag bryter hellre vartenda ben i kroppen än bryter nacken...

Diskutera!
 

Olsson

New member
Jag har kört båge i 30 år. De enda skadorna jag drabbats av är ett litet slitage på vänsterfingrarna som jobbar mot kopplingshandtaget. Detta är bara ännu en fånig produkt som tillverkare vill få oss tro är jetTe-viktigt att köpa. Möjligen funkar den som skitring på muggen – men att åka omkring med tingesten runt halsen är alldeles för homosexuellt. Nä, inte ens om den var gratis.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi måste flux och strax börja forskning om automat växlade MCs så Olsson inte får nya skador.

Runt nackskydden, hörde jag ett intressant seminar på "FIMs Medical Panel" med Leatt, uppfinnaren av nackskyddet. Det är baserad på skador som är typisk från cross.
Viktigt att veta att det kan vara mycket stor kvalitets skillnad och det är viktigt att det justeras korrekt.

FIM medicinske expertis, har delade åsikter om nyttjan av denna nya typ av skydd. En "nack" -del, kan vara att man med mera skydd flyttar på stället vart en skada kommer..

Summan av kardamunnen är att man väljer själv...

Läs mera på Leatts webb; http://www.leatt-brace.com/
 

Olsson

New member
Vi måste flux och strax börja forskning om automat växlade MCs så Olsson inte får nya skador.

Ha ha. Men jag har reagerat på detta, olikt statiska maskiner utan återkoppling. Jag använder numera Clas Ohlson mekarhandskar. Problem solved och utan forskningsmiljoner och SMC-stödda kommunistlagar. :D

För mer info om handskar, vill jag tipsa om mitt tidigare inläg om de fina Tony Curtis-handskarna jag använder: http://forum.svmc.se/showpost.php?p=5415&postcount=1

FIM medicinske expertis, har delade åsikter om nyttjan av denna nya typ av skydd. En "nack" -del, kan vara att man med mera skydd flyttar på stället vart en skada kommer..

Precis. Så länge som människor väljer själva hur stora risker man accepterar, kommer förlusterna bara flyttas, d v s situationerna där förluster sker, ser annorlunda ut mot tidigare.

Summan av kardamunnen är att man väljer själv...
Tack! (Tack igen!)

Har du Kawan igång?
 
Last edited:

swischmc

New member
Provade BMW's nackskydd på mc-mässan i Stockholm. Kände inte att jag hade den på mig. Klar fördel!
Nackdel? Tja, vad är poängen? Som Galne Dansken skrev så har den tagits fram för crossåkarna. Där gör den säkert mycket nytta. Precis som nackskydden gör i F1-bilarna. Problemet är att någon stans blir det för mycket. Det får inte ta längre tid att ta på all skyddsutrustning än det tar att köra själva turen. För mig, som jobbpendlar, är sånt extra viktigt. Jag vill naturligtvis köra säkert, men inte sitta i en bubbla av säkerhet. Något måste fortfarande vara beroende av min egen körteknik. :p

Huvudet sitter på en liten, liten, liten del av ryggraden och den är mycket känslig, går lätt av och då dör man. Därför är det så viktigt att inte slita av någon hjälmen efter en olycka - om personen inte slutat andas. (Liv går före lem.) Det behövs kanske mer forskning om just nackskador i samband med mc-olyckor. Hur vanligt är det? Förhindras de med nackskydd? Hur stora kvalitétsskillnader är det mellan prisklasserna?
 

-ah

New member
Jag har prövat Biltemas nackskydd på plats, s.a.s.
Jag kan inte föreställa mig att den bjuder något väsentligt ökad skydd, däremot kan jag levande föreställa mig obehaget av att använda den under längre tid än ett par minuter.

Fö kan jag hålla med föregående talare; det går att skydda sig in absurdum, men har ångesten vuxit sig därhän, tror jag det är bättre att avstå helt från motorcykelåkandet. Man måste ju för tusan kunna röra på sig.

Nästa skydd, siar jag, blir en kropps-airbag, som i kollisionsögonblicket blåses upp, så att likheten med en Michelingubbe blir 100%ig, och man ser den olycksdrabbade motorcyklisten studsa bort mot horisonten...... :D

ImageServlet
 
Last edited:

puttepj

New member
Jag har prövat Biltemas nackskydd på plats, s.a.s.
Jag kan inte föreställa mig att den bjuder något väsentligt ökad skydd, däremot kan jag levande föreställa mig obehaget av att använda den under längre tid än ett par minuter.

Fö kan jag hålla med föregående talare; det går att skydda sig in absurdum, men har ångesten vuxit sig därhän, tror jag det är bättre att avstå helt från motorcykelåkandet. Man måste ju för tusan kunna röra på sig.

Nästa skydd, siar jag, blir en kropps-airbag, som i kollisionsögonblicket blåses upp, så att likheten med en Michelingubbe blir 100%ig, och man ser den olycksdrabbade motorcyklisten studsa bort mot horisonten...... :D

ImageServlet

Jag har inbyggd airbag - permanent utlöst. Problemet är, har den en gång löst ut är det nästan omöjligt att få tillbaka den i ursprungskicket.

/putte
 

Helmetrock

New member
2006-2007 var jag med om två olyckor, jag hade BMW/Leatt Neckbrace vid båda, och båda gångerna landade jag på huvudet, sista gången så att hjälmen (Shoei Raid II) sprack mitt uppe på huvudet, och Neckbracen fick sprickor i kolfibret! Första gången inte riktigt lika allvarligt.

Första gången var på Gotland Ring, jag tappade kontrollen (av trötthet) och körde rakt fram i en kurva och in i en däckstapel som jag träffade i överkanten med huvudet, voltade över och landade på rygg på andra sidan. Hjälmen var alldeles vit i pannan av färg från däcken, men jag var bara lite stel i nacken efteråt! Hade jag inte haft Neckbracen hade jag säkert fått nackskador.

Andra gången blev jag påkörd i en rondell i Uddevalla. Jag låg i min fil när en Saab byter fil. Filen han bytte till var så att säga redan upptagen, och han träffade mig på höger cylinder (Tack för boxern, BMW :) ). Jag flög över styret och landade på huvudet och vänster axel. Huvudet träffade på kanten till en refug ut ur rondellen, en 90 graders kantsten av granit så den sprack 4-5 cm mitt uppe på huvudet. Neckbracen fick som sagt vita linjer i epoxyn i kolfibret i övre delen, men den var nog inte nära att spricka. Eftersom jag hade Daineses skyddsväst under skinnjackan klarade jag axeln och resten av kroppen utan mer än att vara lite öm och mörbultad, nacken var stel i ett par månader men är återställd nu. Utan Neckbrace och Dainesevästen hade jag troligen varit död, hade jag överlevt hade jag varit allvarligt nackskadad.


Som ni säkert förstår rekommenderar jag den till alla jag känner som kör MC.

Men om ni funderar på det ekonomiska i att köpa ett nackskydd för ett par tusen, hur länge kan ni vara sjukskrivna för den summan?:confused:

Den är absolut inte obekväm, stör inte rörligheten eller något!

Men om man väljer att leva i total förnekelse och tycker att olyckor är något andra kan ägna sig åt, så ok för min del!


Jag kör absolut inte oförsiktigt, håller för det mesta hastighetsgränserna och kör som en trist gubbe för det mesta fast jag är 24 år nu... Olyckan på Gotland var ren orutin ihop med värme och för lite vatten, olyckan i Uddevalla var inget jag kunde göra något åt på något sätt.

Och JA, jag har slutat köra MC nu... Mest för att jag börjat plugga...
 

swischmc

New member
2006-2007 var jag med om två olyckor, jag hade BMW/Leatt Neckbrace vid båda, och båda gångerna landade jag på huvudet, sista gången så att hjälmen (Shoei Raid II) sprack mitt uppe på huvudet, och Neckbracen fick sprickor i kolfibret! Första gången inte riktigt lika allvarligt.

Första gången var på Gotland Ring, jag tappade kontrollen (av trötthet) och körde rakt fram i en kurva och in i en däckstapel som jag träffade i överkanten med huvudet, voltade över och landade på rygg på andra sidan. Hjälmen var alldeles vit i pannan av färg från däcken, men jag var bara lite stel i nacken efteråt! Hade jag inte haft Neckbracen hade jag säkert fått nackskador.

Andra gången blev jag påkörd i en rondell i Uddevalla. Jag låg i min fil när en Saab byter fil. Filen han bytte till var så att säga redan upptagen, och han träffade mig på höger cylinder (Tack för boxern, BMW :) ). Jag flög över styret och landade på huvudet och vänster axel. Huvudet träffade på kanten till en refug ut ur rondellen, en 90 graders kantsten av granit så den sprack 4-5 cm mitt uppe på huvudet. Neckbracen fick som sagt vita linjer i epoxyn i kolfibret i övre delen, men den var nog inte nära att spricka. Eftersom jag hade Daineses skyddsväst under skinnjackan klarade jag axeln och resten av kroppen utan mer än att vara lite öm och mörbultad, nacken var stel i ett par månader men är återställd nu. Utan Neckbrace och Dainesevästen hade jag troligen varit död, hade jag överlevt hade jag varit allvarligt nackskadad.


Som ni säkert förstår rekommenderar jag den till alla jag känner som kör MC.

Men om ni funderar på det ekonomiska i att köpa ett nackskydd för ett par tusen, hur länge kan ni vara sjukskrivna för den summan?:confused:

Den är absolut inte obekväm, stör inte rörligheten eller något!

Men om man väljer att leva i total förnekelse och tycker att olyckor är något andra kan ägna sig åt, så ok för min del!


Jag kör absolut inte oförsiktigt, håller för det mesta hastighetsgränserna och kör som en trist gubbe för det mesta fast jag är 24 år nu... Olyckan på Gotland var ren orutin ihop med värme och för lite vatten, olyckan i Uddevalla var inget jag kunde göra något åt på något sätt.

Och JA, jag har slutat köra MC nu... Mest för att jag börjat plugga...

Det låter dumt att sluta köra mc! Hoppas du återkommer när plugget är klart och ekonomin stabiliserat sig iom jobb och inkomst. :)

Hur uppfattade du det att ta på och av nackskyddet? Blev det en extra sak, eller kändes det naturligt, precis som hjälmen och ryggskyddet? Vilket nackskydd hade du? Många frågor! Jag är nyfiken. Vill ju vara säker och skyddad i trafiken, men, som jag sagt innan, jag jobbpendlar. Det är kul att köra hoj och något billigare än bil, men tid är också pengar. Jag går inte upp 15 minuter tidigare för att hinna få på mig allt, låsa upp alla lås försäkringsbolaget kräver och bli svettig ínnan jag ens kommit upp på hojen.

Helkroppsairbag kanske är lösningen? Och då menar jag inte den inbyggda som medför lägre tyngdpunkt... :p
 

Helmetrock

New member
Det är lättare och snabbare att ta på sig än handskarna :)

Det sitter ett spänne i varje sida, båda är öppningsbara, man öppnar det ena och det andra fungerar som gångjärn, oavsett vilket man öppnar. Sen tar man på sig det runt nacken efter att man tagit på sig hjälmen, passar in spännet och fäller över ett lås!

Jag hade (2 st :rolleyes: ) av BMWs Leatt Brace med underdel i plast och överdel i kolfiber.

BMW Neckbrace

86_A0070615_large.jpg


Den funkar bra att bära också, jag brukar bara stoppa handen genom visiret på hjälmen, ta Neckbracen och bära båda två!

Jag kan också rekommendera Daineses säkerhetsjackor att ha istället för de patetiska skydden som sitter i speciellt goretexjackor. Om ni tror att de skyddar, känn hur stadigt de sitter på plats, och föreställ er var de sitter efter en olycka! I armhålan skulle jag gissa, av egen erfarenhet....

Det finns även en variant av dem med inbyggt nackskydd, men jag tycker det verkar vara mest för slag bakifrån mot nacken.

Dainese jacket

1875795_001_B_6.png




Jo jag kommer nog att fortsätta köra hoj när jag pluggat färdigt! Men som sagt, jag har varken tid, plats eller pengar för en MC nu...
 
Last edited:

Atis

New member
Inställning

Jag har just inköpt BMWs nackskydd (som på bilden ovan) men har lite problem att få till inställningen. Läser jag i foldern som medföljer uppfattar jag det som att man ska ha skyddet utanför jackan, och ryggskyddet. I Leatt Brace, som jag antar tillverkar skyddet, står det att man kan ha bakre delen innanför ryggskyddet. Hur har ni som använder BMW skyddet gjort? För att kunna få till skyddet har jag monterat de längsta sidostyckena för att få plats med skinnjackan och ryggskydd. Dessutom måste jag ha kragen på jackan (customstuk på jackan med krage) innanför skyddet. Hur har ni tagit på er skyddet?
 

Cyborg

New member
Det låter dumt att sluta köra mc! Hoppas du återkommer när plugget är klart och ekonomin stabiliserat sig iom jobb och inkomst. :)

Hur uppfattade du det att ta på och av nackskyddet? Blev det en extra sak, eller kändes det naturligt, precis som hjälmen och ryggskyddet? Vilket nackskydd hade du? Många frågor! Jag är nyfiken. Vill ju vara säker och skyddad i trafiken, men, som jag sagt innan, jag jobbpendlar. Det är kul att köra hoj och något billigare än bil, men tid är också pengar. Jag går inte upp 15 minuter tidigare för att hinna få på mig allt, låsa upp alla lås försäkringsbolaget kräver och bli svettig ínnan jag ens kommit upp på hojen.

Helkroppsairbag kanske är lösningen? Och då menar jag inte den inbyggda som medför lägre tyngdpunkt... :p

Så här resonerar människor:

Vi tar exempelvis munnskydd. Man har sett på tv att någon går med munnskydd och hör att det är för att inte bli sjuk när man är ute på platser med mycket människor.

Man funderar på detta och tar bussen till jobbet, mittemot kanske det står en liten flicka med rinnande näsa och hostar och personen bredvid stinker rök. Usch alltså tänk om någon av dessa kan smitta mig och göra mgi sjuk? hmm jag tror jag testar munnskydd bara för att se.

Nästa dag åker man buss, ser samma flicka hostandes och kanske en tant som hostar. Så går man ut och tänker: Haha jag har inte blivit sjuk, det måste vara munnskyddet som gjort det.

Falsk trygghetskänsla när den rör sig vid sin topp. Nackskador är inget vanligt förekommande vid motorcykelolyckor. Samma människor som resonerar på detta sätt brukar få en chock när det väl händer dom något som inte "skulle" kunna hända exempelvis ha nackskydd och få en nackskada ändå, ha helljus tänt på hojen och ändå krocka i en korsning där bilisten inte uppmärksammat killen med reflextejp, reflexväst och helljus på dagen etc.
 

Helmetrock

New member
Jag har just inköpt BMWs nackskydd (som på bilden ovan) men har lite problem att få till inställningen. Läser jag i foldern som medföljer uppfattar jag det som att man ska ha skyddet utanför jackan, och ryggskyddet. I Leatt Brace, som jag antar tillverkar skyddet, står det att man kan ha bakre delen innanför ryggskyddet. Hur har ni som använder BMW skyddet gjort? För att kunna få till skyddet har jag monterat de längsta sidostyckena för att få plats med skinnjackan och ryggskydd. Dessutom måste jag ha kragen på jackan (customstuk på jackan med krage) innanför skyddet. Hur har ni tagit på er skyddet?

Det ska sitta utanpå allt, det är det sista man tar på sig. Utanpå alla kragar och allt!

Har du justerat på justerskruvarna och vilken av de två bitarna som håller plattan som går ner för ryggen?

Det finns mycket man kan justera på dem! Det finns garanterat ett läge som känns bra!
 

Helmetrock

New member
Så här resonerar människor:

Vi tar exempelvis munnskydd. Man har sett på tv att någon går med munnskydd och hör att det är för att inte bli sjuk när man är ute på platser med mycket människor.

Man funderar på detta och tar bussen till jobbet, mittemot kanske det står en liten flicka med rinnande näsa och hostar och personen bredvid stinker rök. Usch alltså tänk om någon av dessa kan smitta mig och göra mgi sjuk? hmm jag tror jag testar munnskydd bara för att se.

Nästa dag åker man buss, ser samma flicka hostandes och kanske en tant som hostar. Så går man ut och tänker: Haha jag har inte blivit sjuk, det måste vara munnskyddet som gjort det.

Falsk trygghetskänsla när den rör sig vid sin topp. Nackskador är inget vanligt förekommande vid motorcykelolyckor. Samma människor som resonerar på detta sätt brukar få en chock när det väl händer dom något som inte "skulle" kunna hända exempelvis ha nackskydd och få en nackskada ändå, ha helljus tänt på hojen och ändå krocka i en korsning där bilisten inte uppmärksammat killen med reflextejp, reflexväst och helljus på dagen etc.
Suck.

Suck.

Vad ska man säga.

Du vet säkert att skillnaden på en förkylning och en nackskada är att nackskadan ALDRIG NÅGONSIN GÅR ÖVER!! Det gör de flesta andra typer av skador och sjukdomar.

Tror du att skaderisken stiger för att man använder skyddsutrustning eller vad menar du med ditt förvirrade inlägg?

Naturligtvis finns det inget skydd som hjälper i alla lägen, men enligt min (onödigt stora) erfarenhet skyddar Leatt brace mot i princip allt man kan utsätta nacken för på en MC, utom dragkrafter.

Falsk trygghetskänsla säger du? Falsk trygghetskänsla är när man säger att man inte behöver skyddsutrustning för att man kört hoj i si och så många år utan att råka ut för en olycka! DE om några får en chock när de får en bil i sidan...

De som kör med skyddsutrustning är väl snarare medvetna om risken för en olycka och är förberedda på att den kan ske oavsett hur försiktigt man kör. Jag själv var t.ex uppe och reste hojen innan någon var ute ur bilen som körde på mig, jag skötte kontakten med bärgare och så vidare medan bilföraren höll på att börja grina!

Eller du tror kanske att krafter som kan pulvrisera ett hjälmskal och ge sprickor i kolfiber inte räcker för att knäcka en nacke?
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag har ägnat flera tankar åt det här med nackskydd, men det finns en sak som gör att jag ännu åker utan.


Det är lätt att se vilken nytta den gör, det behöver vi inte ens diskutera. Den kritik som däremot framhållits bygger på biverkningen att man i detta fall riskerar att bara flytta skadan, och då till en sämre plats.

Huvet kan röra sig hyfsat mkt i sin led (nacken). Om det i den rörelsen tar stopp, så bromsas inte kraften, utan endast rörelsen. Detta gör enligt kritikerna att huvet enligt hävstångsprincpen "dras" uppåt istället, en rörselse som definitivt inte är möjlig för skallen. Risken är alltså stor för en helt annan skada än den man skyddar sig emot.

Det i kombination med att nackskador verkar ytterst sällsynt på mc-förare (Freestyle motoX undantaget) gör att jag valt bort nackskydd till dess att bättre dokumentation på verkningarna finns.
 

at750

New member
Nackskyddet är framtaget till juniorer cross i första hand men har senare utvecklas till seniorer på grund av nackskador på grund av stora rörelse i nacke vid hop och slag, av det underlag som dom kör på.
Om detta skydd skulle vara så bra för nackeskader så kan jag inte förstå att detta skydd inte slagit inom annan Mc-sport?
 
Top