nån gruskurs?

BusAnna

New member
Hej! Kör SMC nånsin gruskurser? Eller vet ni nån annan som gör? Helst i Sthlm eller inom 20 mil.

Anna
 

Igge

New member
Jag tycker också antalet gruskurser är för få.
Kanske går att få ihop några fler korta som fokuserar på en sak?
Jag personligen vill främst lära mig bromsa ordentligt på grus, tyvärr kan jag köra bättre än bromsa och det är lite skrämmande utveckling.
 

Hoke

New member
Kanon att reflektera över det där med att bromsa på grus!:)
Bromsa är något som iaf jag tycker alltid skall ingå på en sådan kurs;)

Har någon tips på ställen med en stor jämn grusplan att hålla till på i Sth/Uppsala med närområde, är vi i grusgruppen här ideel öra för nya förslag inför ev. gruskurser i höst.

Den som gick senast http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=7912 :)
De gruskurser här som ligger i startgroparna skall vara ett litet snäpp upp i svårihetsnivå som det ser ut nu -gällande övningarna.

Västmanland och andra distrikt har även gruskurser:)
 
Last edited:

Galen!

New member
Instämmer med BusAnna, jag skulle gärna gå en gruskurs för nybörjare, helst inom 20 mil från Stockholm.
Fick känslan att de flesta grus, avrostning och nybörjarkurser bara finns tillgängliga på våren, borde dem inte finnas lite mer utspritt under sommaren?
Många tar ju trots allt sitt körkort under sommaren/sensommaren.

Detta är bara ett förslag, absolut inte menat som något klagande.
 

Igge

New member
Jag håller med Galen! i att de flesta verkar vara på våren sedan får man vänta till nästa år (passade inte någon av de 3 senaste vårarna pga skola och annat, och nu verkar jag få vänta ännu ett år).
Sedan verkar det bara finnas basic och avancerad gruskörning, inget mellanting.
Jag tror att jag klarar en basic, i och med att den är anpassad för alla hojar och för att göra grusvägen mindre läskig, jag har en något offroadbetonad hoj och älskar grusvägen (föredrar dom över asfalt) men ser mig inte som mogen för en avancerad kurs. Fast så finns risken att jag överskattar min förmåga, helt klart.
 
Top