Några ynpunkter på en i stort sett fräsch hemsida

Sverker

New member
Först: Kul att SMCs hemsida äntligen vaknat till liv, den har ju bara varit för bedrövlig under lång tid. Bra jobb så långt. Inlägget gäller alltså huvudsajten, inte forumet som sådant.

Men ett par synpunkter har jag och en av dem är skälet till att jag skriver här och inte meddelar mig på något annat sätt.

1. Jag hittar inte kontaktinformation om sajten på hemsidan. Vem ska jag kontakta om jag har synpunkter eller idéer om ändringar/förbättringar? På forumet står Swedie som admin, men inget antyder om han/du också är webmaster/infomaster för svmc.se. Normalt sett har man ju en tydlig länk på förstasidan om Kontakt e dyl.

2. Språk! Varför i hela friden används det engelska i rubrikerna? Tror någon på fullt allvar att det ger ett "hippt" eller "coolt" intryck? Rubriken "Travel" kanske kan vara norska/danska, om jag minns rätt betyder "travelt" ungefär detsamma som "jäktigt" på norska, men vad är det för fel på svenska?
Om hemsidan i första hand vänder sig till en internationell publik så förstår jag inte varför texten är på svenska.
Det är fult och det är töntigt (tycker jag - tyckeri är individuellt)!
Om jag är intresserad av utbildning vill jag inte gå i skolan, jag vill gå en kurs. Om jag vill resa så vill jag inte ha det "travelt", och skulle jag vilja gå på "club" så är väl Reeperbahn mer lämpligt än SMCs hemsida.

Detta är mina åsikter, den som vet vem som är ansvarig kanske kan vidarebefordra dem.

Som sagt - Bra med ny stil och ett riktigt forum!
 

Swedie

Administrator
Personal
Tack för bra synpunkter. Du har rätt och det ska korrigeras. Punkt 2, så ja säger man Travel på renodlat svenska utan att veta vad språket engelska är så lär det ju kunna bli långdragna kopplingar Hehe.

SMC läser iaf det här, så det kommer begrundas och diskuteras.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under det gångna året har SMC arbetat mycket med vår profil och att stärka vårt varumärke. Ett resultat ser du här, den nya hemsidan. Namnet SMC, Sveriges MotorCyklister, är ett annat.
SMC arbetar med väldigt mycket saker och det blir svårt att nå ut med budskapet. Risken är att viktiga frågor druknar i mediabruset. Vi bestämde oss därför att dela in SMC i fyra delar, SMC + tre dottervarumärken. Målet är att den som söker enklare ska hitta rätt information.

1. När vi säger SMC så handlar det om allt arbete vi bedriver som rör mc-politiska frågor som trafiksäkerhet, försäkringar och lobbyarbete i alla former.
2. SMC Club: här är det roliga saker som händer, till exempel träffar, evenemang som HOJ-X och diverse aktiviteter. Mycket av detta sker genom våra klubbar.
3. SMC School: Handlar om all utbildning vi bedriver, både mc och annan.
4. SMC Travel: till sist det roligaste, handlar om att resa med hojen. Det kan vara resor i Sverige och andra länder, genom SMC-resor eller på egen hand med tips från SMC.
Varför blev det engelska namn? Vi tycker att det passar bra in på målgruppen. Många svenska mc-klubbar har engelska namn och det har också motorcyklarna vi kör. School, Travel och Club - vi tycker att namnen är klockrena och talar om vad det handlar om. Men, samtidigt ska vi komma ihåg att SMCs arbete utifrån dessa namn har startat 2006. Nu ska det föras ut i organisationen, i hela landet, till alla våra medlemmar, klubbar och distrikt så att det inte råder någon tvekan om vad som är vad inom SMC.
Tackar för synpunkter på hemsidan, hör av dig om du har fler frågor!
 

OH-

Member
...........Varför blev det engelska namn? Vi tycker att det passar bra in på målgruppen. Många svenska mc-klubbar har engelska namn och det har också motorcyklarna vi kör. School, Travel och Club - vi tycker att namnen är klockrena och talar om vad det handlar om. ........

Jaha, så SMC:s målgrupp är kanske samma som tycker att Chrome, Carbon fibre och Silicone är häftigt och bra men krom, kolfiber och kisel är töntigt?

Jag skulle faktiskt förstå även namnen Utbildning, Resa och Klubb.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Igår lade jag upp en sida som beskriver SMCs grafiska profil. Den innehåller en del av den information som alla anställda och förtroendevalda runt om i Sverige sagt OK till. Den ligger under SMC Centralt/Pressrummet/SMC Grafisk profil. Namnen School, Travel och Club finns och kommer att vara kvar. SMC hoppas att namnen satt sig i allas medvetande inom max ett år.
 

totted

New member
Kanske till och med

Våra MC har engelska namn som Ducati, Laverda, Moto-Guzzi, KTM, Hoysung, BMW, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha och, jominsann, Triumph!

"Swidish Motor Cyklists" e åsse JÄTTEFRÄCKT.
Tidningen kan heta "MC-People".
Herregud, VILKEN PROFIL vi får. "What a profile we get" heter det kanske.
Fast jag tycker det är lite töntigt....:p

SMC hoppas att de nya namnen sätter sig på ett år, eller är det ett hugskott från ett utskott? Nä byt omedlbart till svenska tycker jag.
 
Last edited:

Sverker

New member
Men du måste ju tänka på att modellnamnen är engelska: FLHQSTRVSDFR; DR; VTR; GS; 999; Pegaso; och så Ninja, Fazer (finsk choklad) och Speedmaster. Jo då , en del är engelska, somt är utrikiska. Men SMC är svenskt, vi vänder oss (med hemsidan) bara till personer boende i Sverige och SMC Travel är inte mer hippt än SMC Resor.
I MC-folket på personalrutan måste det dock ha stått fel, för där fanns någon som var ansvarig för "resor", inte för "travel". MC-folket följer alltså inte SMCs grafiska profil.

Skitsamma, hela världen översvämmas av blandspråk och jag kommer inte att bli en olyckligare människa för att SMC har valt att följa det spåret. Man vänjer sig vid allt man inte dör av.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En faktuell åsikt

...Vi bestämde oss därför att dela in SMC i fyra delar, SMC + tre dottervarumärken. Målet är att den som söker enklare ska hitta rätt information.
....!

Jag ser ett kommukativt nyckelord ovan; VI

När jag läsar texten sån här lite på kvällskvisten, tänkar jag nog på att VI är dom som jobbar kansliet!

Men, ibland är det inte som VI tror ;)

Föranlediget av bl. a årsmötet för 2 år sedan, tog dåvärande Riksstyrelse tag i att SMC började att tabba marknadsandelar. SMC fick mycket kritik för att vara aldeles för gubbigt och gammal modigt.

Så Styrelsen och kansliet tog tag i saken - och man konkluderade att det kanske var dags att lyssna lite på proff´ar i såna sakar. Så kontakt etablerdes med aktörer i "image marknaden"
Dessa jobbade på och analyserade och frågta tusindtals medlem och nästan like mycket ex. SMC hittades och frågtas.

Proff´arna jobbade med olika förslag baserad på vad alla dessa vilkårligt valde medlem tyckte - och båda styrelse och personal med pölserna i gröten togs med på råd.

Resultatet blev sedan presenterad på Storkurs helgen.
- Storkurs helgen, är där vart alla insyltade i SMC:s verksamhet deltar på ett störra helg möte / seminar. Och dom insyltade är Styrelserna i Distrikten och övriga som är mycket aktiva över hela riket. Det är up till dryga 200 personser från SMC som deltar där.
Även den duktiga syster organinsationen i Norge NMCU var på plats, som rekomenderade att ha mycket sporthojs image med, eftrsom att dom hade bra erfarenhet därmed!

Proff´arna från Bangalore byrån, presenterade ett genomarbetad förslag på ny grafisk, marknads och jobb profil för SMC.
Och i bästa demokratiska ton, tog Stormötet beslut om att SMC marknads mässigt och struktur mässigt ska implementera och visa verksamheten som:

  • SMC Organisationen (nickname; SMC Inside) politik, myndigheter, etc.
  • SMC Club - medlemsförmånar, träffar, etc.
  • SMC Travel - resor, FIM Rally, etc.
  • SMC SCHOOL - alla typor av fortbildningar på MC ell. dator...
Hoppas detta är en vettig förklaring på hur att SMC:s demokrati faktisk fungerar bra - enligt mitt personliga tycke, och jag hoppas att VI kan bli övernens om att VI alla faktisk har gjort vort bästa..

Nu har VI även en kanal xtra med forummet, som vi ska lära oss att ta i ed...
 
D

DustRat

Guest
I MC-folket på personalrutan måste det dock ha stått fel, för där fanns någon som var ansvarig för "resor", inte för "travel". MC-folket följer alltså inte SMCs grafiska profil.

Det är inte bara MC-Folket som missar att följa profilen, även hemsidan håller fast i det gamla. Under forumets huvudrubriker står länen uppradade under rubriken SMC – Län, men om jag inte fått det hela om bakhjulet - bakfoten - så har profilgurusana döpt om länen till Distrikt.

Själv tycker jag nog att det något häftigare "SMC District" borde vara det självklara valet i SMCs föryngringsprocess. :cool:

Nog tar det tid att genomföra en förändring, även kosmetisk sådan.
 

Klacken

New member
Tycker nog att det är lite löjligt att använda engelska i vissa delar av hemsidan.
Verkar som om vissa inte tycker att svenska är tilltäckligt häftigt. Dåligt självförtroende när det gäller språket ?
/ S-G
 
D

DustRat

Guest
Verkar som om vissa inte tycker att svenska är tilltäckligt häftigt.
/ S-G

Kan håll med dig på detta. Till vardags tvingas jag ibland arbeta med viss grafisk formgivning i annonssammanhang och profilering. Personligen undviker jag svengelska och försöker finna svenska versioner av det svenska språket för att variera mig. Så en viss ironi är inskjutet i mitt tidigare inlägg...
:rolleyes:
 
Top