Något för SMC att ta upp med Folksam ?

-string-

New member
Folksams SMC försäkring betår av två delar, hel och halvförsäkring. I halvförsäkringsdelen finns Egendomsskyddet och där ingår Maskin.
Reglerna för maskin-delen är att motorcykeln inte får vara äldre än 3 år och inte gått mer än 5000 mil, vilket nu som inträffar först.

Min fråga är nu, när faller denna försäkring ut i praktiken ?
Köper du en ny motorcykel i Sverige idag så har du 3 års reklamationstid mot fabrikationsfel utöver det så erbjuder auktoriserade återförsäljare 2-5 års garanti mot just sådana skador.
Den enda gången jag kan tänka mig att den faller ut är då du importerat cykeln själv ... men där har Folksam skrivit in ett undantag. Försäkringen gäller inte importerade cyklar (av dig eller parallellimportör).

Ok, kostnaden för denna del-försäkring kanske är liten men i praktiken blir vi skinnade på beloppet.
 

P-O Noren

New member
inte säker

Jag tror maskin täcker mer än garantin. För att få ut något på garantin måste du kunna visa på att det är fabrikationsfel. Tror att du kan få ut på maskindelen om garantin inte täcker. Vad säger Folksam?
 

Stig Björk

New member
Här kommer det "officiella" svaret från Folksam på frågan som ställts:

Om det uppstår ett maskinellt fel är det självklart så att felet ska åtgärdas via leverantör eller annan som ansvarar för det enligt lag, garanti eller annat liknande åtagande. I dessa fall ska man normalt vända sig till säljaren som via sin garanti, konsumentköplagen-KKL, eller likande får åtgärda felet utan kostnad för fordonsägaren. Fordonsägaren har dessutom rätt till skadestånd om felet åtgärdas via KKL.

Det finns naturligtvis andra händelser som inte täcks genom ovanstående. Det är då mc-försäkringens maskin- och elektronikskadeförsäkring kommer in i bilden. Är det en skada eller fel som påverkar de komponenter som räknas upp i villkoret träder försäkringen in och betalar reparationen, naturligtvis med avdrag för aktuell självrisk.

Det finns alltså situationer där en skada eller fel inte täcks av en garanti eller annat åtagande. Därför finns det skäl till att försäkringen också omfattar en maskin och elektronikdel.
 
Top