Nästa generations motorcyklar

powerglide

New member
Kan denna koncept-skoter från Toyota vara början på en ny typ av MC?

Toyota i-Road Review: We Drive Toyota's Quirky Three-wheeler Concept http://zite.to/19VmLqc via @zite

View attachment 6518

"A vehicle that moves like a skiier, looks and leans like a motorcycle and is easy to drive as a conventional car is Toyota's vision for the future of urban mobility."

Ove 60+

Active member

:tummenupp Ock plötsligt händer det - utvecklingen tar ett skutt framåt efter att ha stått i stort sett stilla under väääldigt lång tid, om man inte räknar ny färg på en plastbit här och något elektroniskt krafs där som utveckling. :p

Ett nytt fordon som några varit och nosat på men inte fullföljt. Att kunna sätta sig i en liten och förhoppningsvis mycket bränslesnål maskin och ha det varmt och bekvämt även på vintern. Vill ha en!! :tummenupp

powerglide

New member
Lit:s version är också lovande.
Fast jag undrar hur det känns att köra en gyrostabiliserad mojäng? :/

Chopperbyggarn

New member
Jösses, trodde att jag fått dubbelsyn...:p

eller så? View attachment 6523
lQUOTE]

Den här hojen måste väl ändå vara ett kvitto på att det finns många mäniskor som underkänner nuvarande körkortssystem i många länder? Eller är det något annat som jag inte har förstått här?

Toyotan känns som ett alternativ till vanlig bil för persontransport, där kan den nog lyckas om den hamnar i rätt körkorts system!

Måste erkänna att jag är imponerad av Lit Motors C-1´s själv balanserings system!! Dessutom har den en design som borde kunna gå hem!:)

Anders.J

Toyota i-Road Review: We Drive Toyota's Quirky Three-wheeler Concept http://zite.to/19VmLqc via @zite

View attachment 6518

"A vehicle that moves like a skiier, looks and leans like a motorcycle and is easy to drive as a conventional car is Toyota's vision for the future of urban mobility."

Udda fordon. Själv associerar jag inte dem till motorcyklar. Hybrid verkar det vara. Då tar jag nog hellre bilen :).

Toyota IQ är ungefär en 1/2 bil på fyra hjul, detta möjligen 1/3 dels bil.

/Peter

Ove 60+

Active member
Toyota IQ är ungefär en 1/2 bil på fyra hjul, detta möjligen 1/3 dels bil.

:tummenupp Jajjamen, och 2/3 mc. Jag gillar när det dyker upp något som är nytt på riktigt. Som gubbe är jag för gammal för att vara stockkonservativ - länge leve nya idéer!! Jäddrar va skönt att slippa ta på sig kläder mot väder och asfaltsnötning och hjälmdjävulen som får lockarna i oordning - bara sätta sig i och köra. Vill man släpa knä så kan man ju öppna dörren. :p

powerglide

New member
Det är lite av permobil över den med stödhjul och allt men den fungerar tydligen ganska bra. För ett antal år sedan hade jag en kollega som körde en MP3 men av någon anledning tröttnade han på pikar om stödhjul m.m. efter ett tag :)

När man vinklat bort scooterdelan så ser den onekligen bättre ut (även utan tjejen).
Men knäskrap utan att det finns ngt att hänga över är väl lite meningslöst? Föraren måste sitta på knä eller nåt ;)

:tummenupp Jajjamen, och 2/3 mc. Jag gillar när det dyker upp något som är nytt på riktigt. Som gubbe är jag för gammal för att vara stockkonservativ - länge leve nya idéer!! Jäddrar va skönt att slippa ta på sig kläder mot väder och asfaltsnötning och hjälmdjävulen som får lockarna i oordning - bara sätta sig i och köra. Vill man släpa knä så kan man ju öppna dörren. :p

2/3 MC…där fick du till det :D. Vitsen med MC är ju att det ska vara nära naturkrafterna utan kaross tycker jag. Det ihop med hyfsad prestanda är liksom hela grejen. Naturligtvis subjektivt.

Är man ute efter ett billigt och hälsosamt transportmedel är trampcykel överlägset:victorious:, förvisso oskyddat mot regn och rusk. Man kan ju knappt ta med sig mer grejor på trehjulingen än vad man har i en ryggsäck på cykel.

Ska väl tillägga att undertecknad endast nöjesåker med MC. Nyttotransporter sker med cykel eller bil.

/Peter

Ove 60+

Active member
2/3 MC…där fick du till det :D. Vitsen med MC är ju att det ska vara nära naturkrafterna utan kaross tycker jag.
Ska väl tillägga att undertecknad endast nöjesåker med MC. Nyttotransporter sker med cykel eller bil.
/Peter

Nja är det så egentligen? De flesta verkar vilja njuta av naturkrafterna med måtta och bara då vissa villkor uppfylls; bra väder, lagom varmt o.s.v. Ruta och kåpor har nästan alla numera även om en och annan nakenhoj fortfarande kan ses utanför muséet.

Men om man vill köra i ALLA väder, kanske pendla till jobbet utan att behöva ha busskortet med för säkerhets skull(det KAN ju börja regna under dagen!), visst vore det skönt att sätta sig i en 1/3 bil som fungerar som 2/3 mc med sina normala gångkläder och komma hem ren och fin. Trots karossen finns fortfarande möjligheten att smita förbi köer och sånt och inga tullar att betala ännu.

Ove 60+

Active member
Grubblat lite: Den där Toyotan är elektrisk och har förmodligen ganska liten kapacitet, räcker till i stadsmiljö men inte stort mer.

MP3 skulle kunna fungera som en plattform för en liknande konstruktion. Tekniskt fungerar den redan idag men karossen skulle behöva stuvas om en hel del för att kunna fungera som "helinbakad" för 2 personer. De möjligheter som finns att få till aerodynamik gör att en 300 cc skulle kunna göra gott ifrån sig på autobahn.