per2010
New member
Hej,
den äldre sonen håller på och tar B-kort, den yngre skall börja träning mot A1 om någon vecka. Jag har därför kommit i kontakt med trafikskolor för första gången på många sjuherrans år - och djävlar vilken närig branch det är. Och de måste ha fruktansvärd duktiga lobbyister också så som lagstiftningen ändrats sedan jag själv skulle ta kort. Anledningarna till att jag är sur är de obligatoriska s.k. utbildningarna som införts. Den för B-kortet innebar en helt bortkastad förmiddag (bortsett ifrån att jag slapp stå och riva sönder hundralappar över toaletten då jag ville bli av med dem).
Kvalitgeten på A-utbildningens riskkurser vet jag inget om i dagsläget då sonen ännu inte gått dem - men 2an verkar i alla fall som tårta på tårta, i och med att du måste klara momenten för att få godkänt på kursen - och sedan ingår i samma moment i uppkörningen. Hur tänkte man där?
För att inte missförstås vill jag säga att jag tycker det är bra med utbildning, och egentligen tycker jag det är bättre att lägga kontrollen av olika teknik- och körmoment in i en kurs snarare än på en uppkörning, eftersom det är lättare att komma till en rättvis bedömning om man har lite längre tid till förfogande - men då anser jag att man skall ha det tillgodo vid uppkörningen.
Som körkortsreglerna ser ut i dag, anser jag att de utgör ett lapptäcke med dåligt genomtänkta lösningar och i många fall katastrofalt dåligt innehåll i obligatoriska utbildningar. Det ser ut som om det mer är trafikskolornas rätt till att pungslå de som vill ha ett körkort som tillfredsställs än att någon slags ökad trafiksäkerhet införs. För att ge ett exempel på detta kan jag berätta att jag känner en familj där trafikskolan de skulle gå sin handledarutbildning på hade drabbats av sjukdom och kunde inte utföra utbildningen - men de erbjöd sig att trots detta utfärda bevis på att man tagit kursen - bara man betalade för den.........
SMCs arbete för trafiksäkerheten är ett betydligt mer kostnadseffektivt instrument än sveriges trafikskolor - det är i alla fall vad jag anser.
den äldre sonen håller på och tar B-kort, den yngre skall börja träning mot A1 om någon vecka. Jag har därför kommit i kontakt med trafikskolor för första gången på många sjuherrans år - och djävlar vilken närig branch det är. Och de måste ha fruktansvärd duktiga lobbyister också så som lagstiftningen ändrats sedan jag själv skulle ta kort. Anledningarna till att jag är sur är de obligatoriska s.k. utbildningarna som införts. Den för B-kortet innebar en helt bortkastad förmiddag (bortsett ifrån att jag slapp stå och riva sönder hundralappar över toaletten då jag ville bli av med dem).
Kvalitgeten på A-utbildningens riskkurser vet jag inget om i dagsläget då sonen ännu inte gått dem - men 2an verkar i alla fall som tårta på tårta, i och med att du måste klara momenten för att få godkänt på kursen - och sedan ingår i samma moment i uppkörningen. Hur tänkte man där?
För att inte missförstås vill jag säga att jag tycker det är bra med utbildning, och egentligen tycker jag det är bättre att lägga kontrollen av olika teknik- och körmoment in i en kurs snarare än på en uppkörning, eftersom det är lättare att komma till en rättvis bedömning om man har lite längre tid till förfogande - men då anser jag att man skall ha det tillgodo vid uppkörningen.
Som körkortsreglerna ser ut i dag, anser jag att de utgör ett lapptäcke med dåligt genomtänkta lösningar och i många fall katastrofalt dåligt innehåll i obligatoriska utbildningar. Det ser ut som om det mer är trafikskolornas rätt till att pungslå de som vill ha ett körkort som tillfredsställs än att någon slags ökad trafiksäkerhet införs. För att ge ett exempel på detta kan jag berätta att jag känner en familj där trafikskolan de skulle gå sin handledarutbildning på hade drabbats av sjukdom och kunde inte utföra utbildningen - men de erbjöd sig att trots detta utfärda bevis på att man tagit kursen - bara man betalade för den.........
SMCs arbete för trafiksäkerheten är ett betydligt mer kostnadseffektivt instrument än sveriges trafikskolor - det är i alla fall vad jag anser.