Nära Döden Upplevelse I Norrtälje Kommun

brorsan

New member
Igår var det nära, åkte från Rimbo genom Rånäs mot Knutby.
Strax efter Rånäs svänger en traktor med pallgafflar i midjehöjd, rätt ut mot mig i en skymd kurva, där ja ligger till höger, ifall man får möte, körde inte alls fort, men insåg ganska snabbt att jag inte skulle hinna stanna.
Nitar bakhjulet och siktar på vänstra diket, kanar sista 5-10metrarna under gafflarna ner i diket. Styret avbrutet, plastbitar överallt, ljuddämpen sned.
Gjorde illa knät, annars inte en skråma!!

Nu ställer jag mig frågorna?
Hadde man kunnat gjort annorluna?
Vems fel är det?
Hur ska jag våga åka igen?
Hur ska jag få tillbaka förtroendet hos min Älskling, hon är livrädd att det ska hända något, och nu gjorde de det.
Ps, kör försiktigt, uppenbarligen kan man råka illa ut fast man tar det lugnt!
 

lime

Skriver inte
Nitar bakhjulet och siktar på vänstra diket, kanar sista 5-10metrarna under gafflarna ner i diket. <cut>
Hadde man kunnat gjort annorluna?

Ja, du borde ha använt frambromsen och gett fan i bakbromsen helt. Från 70 km/h bör du kunna stanna på 15 meter. Om du inte kan det är det på plats att du besöker någon av SMCs grundkurser eller Broms och Kurvkurser på Go-Kart eller stor bana.

Det senare är förresten ett väldigt bra sätt att komma vidare. Vid ett sådant tillfälle får du i lugn och ro komma tillbaka i körharmoni utan att riskera att träffa på älgar, gaffeltruckar och andra hinder. Det finns också välutbildade instruktörer på plats som hjälper och instruerar dig hur du ska göra.
 

roke

New member
Igår var det nära, åkte från Rimbo genom Rånäs mot Knutby.
Strax efter Rånäs svänger en traktor med pallgafflar i midjehöjd, rätt ut mot mig i en skymd kurva, där ja ligger till höger, ifall man får möte, körde inte alls fort, men insåg ganska snabbt att jag inte skulle hinna stanna.
Nitar bakhjulet och siktar på vänstra diket, kanar sista 5-10metrarna under gafflarna ner i diket. Styret avbrutet, plastbitar överallt, ljuddämpen sned.
Gjorde illa knät, annars inte en skråma!!

Nu ställer jag mig frågorna?
Hadde man kunnat gjort annorluna?
Vems fel är det?
Hur ska jag våga åka igen?
Hur ska jag få tillbaka förtroendet hos min Älskling, hon är livrädd att det ska hända något, och nu gjorde de det.
Ps, kör försiktigt, uppenbarligen kan man råka illa ut fast man tar det lugnt!
ojojoj, fyfan vilken pers.
Jag har åkt ganska mycket på dessa småvägar och det är många dolda partier.
Tur att du klarade livhanken. Krya på dig.
 

Maru

New member
Hadde man kunnat gjort annorluna?
Vems fel är det?
Hur ska jag våga åka igen?
Hur ska jag få tillbaka förtroendet hos min Älskling, hon är livrädd att det ska hända något, och nu gjorde de det.
Ps, kör försiktigt, uppenbarligen kan man råka illa ut fast man tar det lugnt!

Ja, det är ju alltid lätt att säga hur du skulle gjort...efteråt.

Men ändå...

Som sagts tidigare, frambromsen hade hjälpt dig i den här situationen.
Vems fel? Vet inte hur vägarna ser ut som du beskriver men utfartsregeln bör gälla.
Ge dig ut och kör nu, idag, imorgon. Ju längre du väntar dessto svårare blir det att grensla hojen.
Det bästa är att inte säga något.....det man inte vet har man inget ont utav. Jag har försökt förklara den körglädje jag känner för mina nära och kära....jag tror ingen förstår, allra minst min mor.:(

Krya på dig! Hoppas du är ute och kör snart igen. :)
 

Marie

Banned
Beträffande händelsen som sådan, så gick det som det gick. Frambromsen kan vara värt att tänka på i framtiden, bakbromsen ställer bara till fanstyg såvida det inte är grus eller snorhalt då den kan vara det rätta...

Det viktiga nu är att komma vidare. Som redan sagts så upp på hojen / en hoj / snabbast möjligt. Var själv ute för en otäck saltermortal för några år sedan. Av naturliga skäl var det svårt att köra mc medan jag låg kvar på plåsterhotellet, men mindre än en vecka efter att läkarna släppt ut mig och förmanat mig att inte köra mc de närmsta tre månaderna, så satt jag ju på en hoj igen (nästan exakt två veckor efter själva olyckan). Körde nio mil den dan och passerade olycksplatsen fem gånger. Effektiv terapi tror i varje fall jag, för jag har inte varit det minsta rädd att köra sedan.

Att jag hade ett spräckt skulderblad, tre knäckta revben och hade fått opererat bort mjälten var inget hinder. Vänsterarmen var nästan oanvändbar, men jag hade tillräcklig kraft i fingrarna för att hantera frikopplingen, och jag fick lyfta upp vänsterhanden till styret med högerhanden när jag klev på hojen. Sen körde jag dagligen de närmsta månaderna.
I sådana lägen är det bra att ha två motorcyklar så att man inte behöver vänta på en slö verkstad för att kunna sätta igång med terapin/rehabiliteringen.
 

roke

New member
Att jag hade ett spräckt skulderblad, tre knäckta revben och hade fått opererat bort mjälten var inget hinder. Vänsterarmen var nästan oanvändbar, men jag hade tillräcklig kraft i fingrarna för att hantera frikopplingen, och jag fick lyfta upp vänsterhanden till styret med högerhanden när jag klev på hojen. Sen körde jag dagligen de närmsta månaderna.
Herregud.
:)
 

brorsan

New member
Ja, du borde ha använt frambromsen och gett fan i bakbromsen helt. Från 70 km/h bör du kunna stanna på 15 meter. Om du inte kan det är det på plats att du besöker någon av SMCs grundkurser eller Broms och Kurvkurser på Go-Kart eller stor bana.

Det senare är förresten ett väldigt bra sätt att komma vidare. Vid ett sådant tillfälle får du i lugn och ro komma tillbaka i körharmoni utan att riskera att träffa på älgar, gaffeltruckar och andra hinder. Det finns också välutbildade instruktörer på plats som hjälper och instruerar dig hur du ska göra.

Jag stegade från traktorn till den plats där jag tidigast kunnat se den, det var ca 30m.
Sen är det inte säkert han syntes redan där, därefter krävs en reaktion, dvsa tänka att man ska bromsa, sedan själva bromssträckan.
Ja visst, det kanske blev 15-20m sträcka att bromsa på, men jag gav upp efter 5-10m med handbromsen, det kanske var fel?
Anledningen i mitt fall var i varje fall att det styrde rätt mot traktorn, & ja kände att dit ville ja inte.

Fortsätt gärna kommentera, det här kan man lära sig mkt av märker jag.
 

jan-olovj

Active member
Jag är glad att du tycks ha klarat dig någolunda och att du snart får igång hojen så att det inte sätter sig i skallen.

jan-Olov
 

Avarage

New member
Jag stegade från traktorn till den plats där jag tidigast kunnat se den, det var ca 30m.
Sen är det inte säkert han syntes redan där, därefter krävs en reaktion, dvsa tänka att man ska bromsa, sedan själva bromssträckan.
Ja visst, det kanske blev 15-20m sträcka att bromsa på, men jag gav upp efter 5-10m med handbromsen, det kanske var fel?

NEJ, du gjorde RÄTT! Du överlevde och klarade dig undan utan allvarliga skador vilket är ett så tydligt tecken på att du gjorde rätt som man bara kan få!

Hade du kunnat gjort annorlunda?
Säkerligen inte eftersom när vi (gäller alla) blir skrämda så reagerar vi reflexsmässigt dvs. då styr INTE våra hjärnor vårat agerande längre. Däremot det beteende vi har lärt oss/lärt in.

För att KUNNA göra annorlunda i den situationen hade det krävs att du övat in (minimum 3-4000 gånger) ett annat mönster/beteende att falla tillbaks på när reflexerna väl tar över.

Så svaret på frågan blir: Nej du hade INTE kunnat gjort något annat MEN du hade kunnat vidareutbildat dig långt tidigare (så långt i förväg att du hunnit öva in ett nytt beteendemönster) och därigenom kunnat agera annorlunda.

Ett exempel på det är öva på styrning för att använda något vi kallar "snabbstyrning" i syfte att väja för hindret. Risken med det är ju då alltid att man väjer till/mot något som är värre ex. mötande bil!




Anledningen i mitt fall var i varje fall att det styrde rätt mot traktorn, & ja kände att dit ville ja inte.

Kommer du ihåg var du tittade? Kan det ha varit så att du tittade PÅ traktorn/det du uppfattade som farligt?

Om inte är du ovanlig! :D

Dvs. de flesta tittar PÅ det som uppfattas som farligt och därmed styr vi våra fordon (motorcyklar, bilar mm.) mot det farliga! Detta kallas "Target fixation" och är inte något vi kan träna bort. MEN vetskapen om hur vi fungerar gör att vi aningen lättare kan avbryta och titta dit vi i stället skall styra hojen.

Mvh!
// Niklas
P.S Skönt att du klarade dig! Hade kunnat gå riktigt illa!
 

GuzziKungen

New member
NEJ, du gjorde RÄTT! Du överlevde och klarade dig undan utan allvarliga skador vilket är ett så tydligt tecken på att du gjorde rätt som man bara kan få!

Hade du kunnat gjort annorlunda?
Säkerligen inte eftersom när vi (gäller alla) blir skrämda så reagerar vi reflexsmässigt dvs. då styr INTE våra hjärnor vårat agerande längre. Däremot det beteende vi har lärt oss/lärt in.

För att KUNNA göra annorlunda i den situationen hade det krävs att du övat in (minimum 3-4000 gånger) ett annat mönster/beteende att falla tillbaks på när reflexerna väl tar över.

Så svaret på frågan blir: Nej du hade INTE kunnat gjort något annat MEN du hade kunnat vidareutbildat dig långt tidigare (så långt i förväg att du hunnit öva in ett nytt beteendemönster) och därigenom kunnat agera annorlunda.

Ett exempel på det är öva på styrning för att använda något vi kallar "snabbstyrning" i syfte att väja för hindret. Risken med det är ju då alltid att man väjer till/mot något som är värre ex. mötande bil!






Kommer du ihåg var du tittade? Kan det ha varit så att du tittade PÅ traktorn/det du uppfattade som farligt?

Om inte är du ovanlig! :D

Dvs. de flesta tittar PÅ det som uppfattas som farligt och därmed styr vi våra fordon (motorcyklar, bilar mm.) mot det farliga! Detta kallas "Target fixation" och är inte något vi kan träna bort. MEN vetskapen om hur vi fungerar gör att vi aningen lättare kan avbryta och titta dit vi i stället skall styra hojen.

Mvh!
// Niklas
P.S Skönt att du klarade dig! Hade kunnat gå riktigt illa!

Det var en bra resume :)
Enda tillägget är att du kan träna att bromsa med frambromsen i olika
hårda inbromsningar och därigenomen veta hur hårt du kan bromsa utan
att tappa styrförmågan.
För vid en riktigt hård inbromsning så kan du heller inte väjja framför ett hinder.
Ha dé
 

lime

Skriver inte
Jag stegade från traktorn till den plats där jag tidigast kunnat se den, det var ca 30m.
Sen är det inte säkert han syntes redan där, därefter krävs en reaktion, dvs tänka att man ska bromsa, sedan själva bromssträckan.
Ja visst, det kanske blev 15-20m sträcka att bromsa på, men jag gav upp efter 5-10m med handbromsen, det kanske var fel?
Anledningen i mitt fall var i varje fall att det styrde rätt mot traktorn, & ja kände att dit ville ja inte.

Fortsätt gärna kommentera, det här kan man lära sig mkt av märker jag.

Du har fortfarande inte talat om hur fort det gick men om vi antar 70 km/h så är det ca 20 meters reaktionstid och ca 15 meters bromssträcka om du får till en riktigt bra bromsning med bra annsättning, rätt sittställning och hög blick. Det skulle betyda att du hade ca 5 meters marginal OM allt var optimalt. Vilket det i princip aldrig är. För att bromsning i den här typen av situationer ska ske autonomt kräva att man gör ca 3.000 repetitioner innan det sitter. Och det är det väääldigt få som har gjort.

I det läget skulle jag säga att du handlade helt rätt som la ikull hojen och gled under gafflarna. Om du gled 5-10 meter så hade du fortfarande en hastighet på runt 30 km/h när hojen gick ikull. Hade du träffat traktorn hade du haft rejält ont. Hade du träffat gafflarna hade du kanske inte haft ont alls, om du förstår hur jag menar.

Du har haft en rejäl portion tur i den här situationen och lösningen, även om det blev lite materiella skador, är relativt "billig" ur en mänsklig synvinkel.

Alla olyckor man själv kan skriva om på forumet är "bra" olyckor...

EDIT: Bidde mest en variant av av vad Niklas skrivit. Kom ut till Rörken när du känner att du är redo så hjälper jag eller någon av de andra instruktörerna dig att komma rätt igen.
 
Last edited:

Avarage

New member
Det var en bra resume :)
Enda tillägget är att du kan träna att bromsa med frambromsen i olika
hårda inbromsningar och därigenomen veta hur hårt du kan bromsa utan
att tappa styrförmågan.
För vid en riktigt hård inbromsning så kan du heller inte väjja framför ett hinder.
Ha dé


Bromsa och styra samtidigt är inte att rekommendera. Finns enklare sätt att krascha på! ;)

Broms med undanmanöver innebär kort och gott att man slutar bromsa innan motstyrningen sker. Finns dock stora nackdelar med detta beteendet och det är att gaffeln får jobba väldigt hårt (läs mycket) med risk för tappat väggrepp fram. Så ibland är det et bättre alternativ att skippa bromsningen och enbart svänga/väja/motstyra och ibland är enbart bromsning bästa lösningen.

Fram för fler hojar med ABS!

Mvh!
// Niklas
 

GuzziKungen

New member
Bromsa och styra samtidigt är inte att rekommendera. Finns enklare sätt att krascha på! ;)

Broms med undanmanöver innebär kort och gott att man slutar bromsa innan motstyrningen sker. Finns dock stora nackdelar med detta beteendet och det är att gaffeln får jobba väldigt hårt (läs mycket) med risk för tappat väggrepp fram. Så ibland är det et bättre alternativ att skippa bromsningen och enbart svänga/väja/motstyra och ibland är enbart bromsning bästa lösningen.

Fram för fler hojar med ABS!

Mvh!
// Niklas

Vi är inne på samma spår , det jag vill få fram är att det bromsas oftast rätt
in i hindret.
Man koncentrerar sig för mycket på att få en väldans kort bromssträcka med
ett ofrovilligt nedlägg som följd.
En glidande hoj på asfalten bromsar inte något bra , däremot om man tränar på hur mycket man kan bromsa utan att tappa förmågan att undanmanövrera,
så har man lärt sig mycket.
Men tills man är där så håller jag med om att undanmanöver i sig är bättre än att bromsa in i ett hinder.
Allt detta handlar om att nöta nöta nöta och att hitta det sättet som funkar
när det gäller.
Kör snyggt :)
Ha dé
 

janric

New member
Tillbudet, orsak?

Förutom att jag vill gratulera till den lyckliga utgången måste man få framföra en fundering kring uppkomsten av olyckan.
Hade t.ex. den skett om du kört bil eller hade du agerat och tänkt på annat sätt då? Kommer du att agera på ett annat sätt i framtiden (om lyckas släppa spärrarna av denna olycka)?

Det jag utgår ifrån är mig själv och mina egna tankemissfoster:

- Vid tillfällen då jag är avspänd och känner mig säker finns inget som spökar i hjärnan och stoppar min framfart.
- Vid andra tillfällen inbillar jag mig alla möjliga och omöjliga hinder bakom varje krök - parkerade traktorer med pinnharvar och gödselspridare bakefter, snorhala beläggningslagningar etc.

Kanske är jag en bättre och säkrare trafikant vid de de tillfällen jag är osäker och inbillar (inser) vilka faror som kan finnas? Men en "bättre" mc-förare då jag är säker?

I vart fall tror jag att jag genom att försöka inse att det kan finnas faror för mig bakom kröken också har ett s.k. nollvisionsagerande.
 

brorsan

New member
Tack

Jag måste tacka alla för era svar!
Det var precis därför jag berättade detta, för att få en diskussion som alla kan lära sig något av.
Som någon sa, i tidningarna kan man läsa om den stora svarta MC döden, aldrig om dem som klarar sig med blotta förskräckelsen och varför dem klarat sig.

Jag vet att i mitt fall var det bla en mkt stor portion tur som avgjorde det hela, men jag måste också ge en eloge till Håkan på Roslagens Trafikskola, för allt jag gjort rätt har han lärt mig. Förra våren gick jag en mkt bra utbildning för vägen till körkortet.
 
Top