när räknas man som motorcyklist???

Q_Ball_Racing

New member
sitter här i hammocken och funderar lite.

när räknas man som motorcyklist???. t.ex jag räknar mig själv som motorcyklist (självklart) då jag kör mc så ofta jag kan och vart jag än ska och året runt. detta med att köra året runt vet jag att det ej är många som gör, men dom finns som gör detta.
motorcykeln är för mig både ett hobby fordon och ett nytto fordon. vilket gör att jag kombinerar nytta med nöje så att säga.

jag känner en hel del folk som kör/har mc. men dom kör ej speciellt ofta med sina motorcyklar. dom lever sina liv och kör till jobbet precis som vi andra, men istället för att ta mc till jobbet så väljer dom att ta bilen.... dom ska köra ner en sväng till kiosken och handla snus... dom tar bilen, osv osv... motorcykeln kör dom enbart på planerade tillfällen typ som onsdags turen på kvällen mellan 18.00-20.00 med den obligatoriska fika pausen... eller om dom kanske tar en tur en lördag då solen lyser och passar på att köra några timmar...

min fundering i detta är ju då att NÄR räknas man som motorcyklist??? om man kör mc typ en gång i veckan och då kanske bara 2-3 timmar och en del kör mer sällan än så, kan man då räkna sig som motorcyklist???. dom flesta lägger ner mer tid på t.ex fotbollsträning på en vecka. men man hör aldrig någon kalla sig för fotbolls spelare för det........

vad är det som gör att man trots att man gillar/älskar att köra mc väljer att sätta sig i en plåtlåda på 4 hjul när det är lika enkelt att sätta sig på hojen och köra till jobbet eller vart man nu ska????

varför väljer man att lägga dom pengarna man gör på motorcykel och utrustning (rätt dyr hobby faktiskt) för att sen bara låta hojen stå i garaget och stället ta upp plats i klädkammaren???.

att man har barn att skjutsa till dagis och skola och så vidare förstår jag, jag har själv 2 st barn på 5 och 8 år. men det finns tid och möjlighet att köra hojen mer istället för bil om ni tänker efter.

en del skyller på att det är krångligt att ta på sig alla kläder och ställ man ska ha. detta tror jag ej heller på. det tar ca 30 sekunder för mig att få på stället och då stressar jag ej heller. och då har jag ALLT på mig och klar att gå ut till hojen och bara dra på hjälmen och köra...

jag är säker på att det finns någon där ute som känner igen sig i antingen det ena eller det andra av det jag skrivit och jag hoppas att detta kan få någon att vakna till och tänka efter och välja motorcykeln framför bilen då det går så vi får se lite fler motorcyklister på våra vägar.
se mer folk som verkligen ÄR motorcyklister.
 

Chopperbyggarn

New member
Det här måste vara en av de mest diskuterade frågorna i mc-kretsar. När räknas man som motorcyklist, vem är en riktig motorcyklist, vem är mest motorcyklist etc?
Har det med miltal att göra? Nöjes eller nyttokörning? Klädstil? Skyddskläder? Hojtyp? Aktiv i mc-kretsar? A-Körkort eller ej? Körstil? Tekniskt kunnig om motorcyklar eller ej etc, etc?

Vem av nedanstående är en riktig eller mest motorcyklist?
1:Jorden runt resenären som väljer motorcykel enbart av praktiska skäl inför sin flera tusen mil långa resa men som i övrigt är helt ointresserad av motorcyklar och aldrig skulle komma på tanken att köra hoj hemmavid?

2:Renoveraren/byggaren som ägnar all sin lediga tid att skruva, renovera, konstruera, läsa all tillgänglig mc-litteratur, kan allt teknisk om motorcyklar, umgås flitigt med andra mc-intresserade, pratar inte om annat än motorcyklar men nöjer sig med att köra 50 mil när solen skiner per säsong?

Har hört och läst massor av åsikter både här i Sverige och andra länder om detta, har haft en del egna synpunkter om detta.

Har kommit fram till att absolut ingen utomstående kan tala om för dig om du är en riktig motorcyklist eller ej.
Känner du dig som en riktig motorcyklist så är du det helt oavsett vad andra tycker och tänker!:tummenupp

Anders.J
 

Bansaie

New member
en del skyller på att det är krångligt att ta på sig alla kläder och ställ man ska ha. detta tror jag ej heller på. det tar ca 30 sekunder för mig att få på stället och då stressar jag ej heller. och då har jag ALLT på mig och klar att gå ut till hojen och bara dra på hjälmen och köra...
Jag kör visserligen inte året om men jag kör så snart vägbanan är frostfri och i år blev det premiär den 8:e mars även om det sen blev några väderbakslag.
Jag pendlar till jobbet på hojen i ur och skur, men vad tusan har du för ställ som du kommer i på 30 sekunder?

För mig tar den ca 7 minuter från det jag går ut genom ytterdörren (in i garaget, låser upp hojen och stoppar låset i ryggan, tar på mig byxor, stövlar skyddsväst, krage, jacka, hjälm, rygga, handskar, rullar ut hojen, stänger garageporten, kliver på hojen startar den) tills jag kör iväg.
Är det dessutom kallt så ska det på en extra tröja utanpå skyddsvästen innan jag tar på mig jackan.
 

Hagbard

New member
I den stunden man kör mc är man motorcyklist! Parkerar du mc'n och hoppar in i bilen blir du bilist osv. Så tycker jag i alla fall.
 

Q_Ball_Racing

New member
är ej intresserad av att dela in folk i olika fack eller liknande. är enbart intresserad av era egna personliga tankar och funderingar. som någon redan är inne på så finns det en enorm bredd av motorcyklar och olika stilar med mera.

och jag säger inte att den ena är mer motorcyklist än den andra. t.ex den som kör jorden runt med sin mc är enligt mig ej mer motorcyklist än den som bygger sin egen chopper och lägger tusentals timmar på denna för att sedan köra 200 meter inne på utställnings området.
det är inte så många saker som har en sådan enorm vidd som motorcyklar och motorcyklism har.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag tycker att det har med intresset att göra, man kan ju faktiskt köra flera tusen på mil mc utan att vara intresserad.

Ett genuint och stort intresse behöver inte vara lika med många mil.
 

Ove 60+

Active member
I den stunden man kör mc är man motorcyklist! Parkerar du mc'n och hoppar in i bilen blir du bilist osv. Så tycker jag i alla fall.

:victorious: Mitt i prick. Motorcyklist är man bara hojen. håller man på med att skruva på den är man mekaniker, kanske på amatörnivå men ändå. Har man parkerat för att gå till korvluckan så är man fotgängare - en sån där som "riktiga" trafikanter svär över när dom såsar över gatan och är i vägen. O.s.v. ...

:confused: Bara undrar hur många som skulle presentera sig som bilist bara för att man kör bil?
 

Hampe

Skriver massor!
I den stunden man kör mc är man motorcyklist! Parkerar du mc'n och hoppar in i bilen blir du bilist osv. Så tycker jag i alla fall.


Njae....
Sitter man i bilen och reflexslänger upp näven för att heja på en hoj man möter, då är man motorcyklist alldeles oavsett att man kör bil just för stunden.
Det handlar om en känsla, inte vilket fordon man nyttjar just för stunden.
Fasen - under perioder jag saknat fungerande motorcykel så har det hänt att MC-känslan infunnit sig med full kraft när jag kört - traktor!

Ljummen, bitterljuv sommarkväll, Grålletraktor utan varken båge eller bur, på väg hem från att ha kvällsvattnat hästarna - som för övrigt luktar extra underbart efter en het dag:
2.1 liters dieseln med sina 26 hästkrafter brummar fram längs grusvägen, svalorna gör sista svepet för dagen.
Bonde? Traktorförare? Nix - där och då har jag varit motorcyklist, med den nakna mekaniken omkring mig och närheten till elementen som ursäkt och förklaring för feluppfattningen.
Minns en gång en sådan kvällstur inspirerade mig tillräckligt att dra en all-nighter där jag släpade fram två gamla lik för att kanske få ihop en fungerande hoj. Klar i gryningen nästa morgon, sov några timmar och gick upp för att beställa tid till besiktning lagom till frukost. ...och ösregn!

Gjorde inget. Traktorturen återväckte motorcyklisten i mig för den säsongen.




Hampe
 

JoHu

New member
När man ärvt hojjen från sin fafars farfars far, har bensin i blodomloppet, kan kissa minst 10w-40 olja...helst en liter åtgången (mindre mängd kan accepteras i vissa kretsar), innehar mutationen skiftmejsel i höger handen, kan laga en punktering i sömnen, plocka isär och ihop en motor med ögonbindel på en kvart, samt att man är den 3:e generationen nedstigande led av motorcykelåkande förfäder....då blir man en riktig motorcyklist.

;)
 

Bansaie

New member
....
Sitter man i bilen och reflexslänger upp näven för att heja på en hoj man möter, då är man motorcyklist alldeles oavsett att man kör bil just för stunden....
Haha, då är jag motorcyklist för nog rycker det i näven lite då och då när man möter en hoj fast man sitter i bilen. Är det dessutom hyfsat hojväder tittar man längtande efter dem i backspegeln och önskar att man där direkt kunde kunde uppgradera till 2 hjul.
 

gundj

New member
Jag är motorcyklist, fjällvandrare, skogsluffare, hundsportare och säkert en del som andra säkert tycker.
Jag är inte längre sportbilsentusiast, jänkebilsåkare knappt amatörfotograf heller.
Det vill säga, jag definierar mig efter vad som intresserar mig och engagerar mig.
Motorcyklist anser jag mig vara för att jag kör mc, läser mc-relaterade saker, ser mc-filmer, mekar med mina mc, tänker på dom ofta, planerar vad jag ska göra nästa gång osv osv.
Samma sak med mina övriga epitet, det är saker som jag tycker är viktiga och tycker om att göra.
Bilist är jag av nöd nu mer, när jag hade roliga bilar så var jag fortfarande bilist ibland, men inte i dom roliga bilarna, då var jag något annat.
 

Marie

Banned
Motorcyklist är jag INTE, det vill jag inte bli skälld för. Däremot accepterar jag att bli kallad Mercedesfanatiker, och har treuddstjärnan tatuerad på insidan av båda ögonlocken så att jag kan njuta av den även i sömnen... :wink:
 
Mina damer och herrar. Det spelar ingen roll vad man anser sig vara.

Som Hagbard skrev när man kör MC så är man motorcyklist. Förädlar man sin / sina mc i garaget så är man det också. Om man jobbar med MC, ja det kan man väl få vara ……

Det viktas ju ibland mot bilhobby som jag själv ägnar en del tid åt, dvs ”rolig bil”. Här finns inget motsats förhållande vad jag kan se, går alldeles utmärkt att kombinera. Kallas för motorintresse......;)

Gör hur ni vill, just nu är jag motorcyklist för jag postar ett MC relaterat inlägg på SMC forumet.

PS Vi har en vacker katt – Nu ska jag gå ut och kalla på den – då är jag Katt-sportare!

/Peter
 

Hampe

Skriver massor!
PS Vi har en vacker katt – Nu ska jag gå ut och kalla på den – då är jag Katt-sportare!

/Peter

Inte cat spotter då? Eller rent av kattspottare...?


Lycka till i vilket fall som helst - katter gör som dom vill. :)
...och jag tycker du har fel i det andra med. För mig är det inte så att mitt och andras motorcyklist-varande är kopplat till vad man sitter på eller i just för tillfället. Som motorcyklist är man mer. Helt enkelt. :)

Sak samma.

exKung Juan Carlos är i ropet. För att han abdikerat.

6.Juancarlos.jpg


Motorcyklist för att han poserat på en Pursang?

Nä, men för att:
MCN skrev:
King Juan Carlos
King of Spain since Franco (1975), modest and popular, the now 70-year-old is also famously an incognito biker often seen in Madrid aboard an MV F4. Legend has it that, one hot, sunny day, a motorcyclist ran out of fuel in a remote part of Spain. A fellow biker came to his aid and returned with a small can of fuel. The good Samaritan, on removing his helmet, turned out to be Juan Carlos…

En annan sägen berättar att han under lång tid hade för vana att med motorcykel hänga av säkerhetsdetachementet bara för att få vara och köra i fred.

I mina ögon är han, trots de vida byxbenen, mer motorcyklist än många andra som tar i så dom blir blå i fejjan för att fylla bikerkostymen.


Hela listan här med "okända" motorcyklister bland celebs. Ur ett brittiskt perspektiv, om ni saknar någon...

http://www.motorcyclenews.com/mcn/n...013/march/mar0113-ten-best-five-worst-royals/




Hampe
 
Last edited:
Top