Motorn "varvar" trots jämn gas

b.t.c

New member
Hej,

Hoppas på hjälp här. Har en Suzuki VX800 från 1993 sedan förra året. När jag körde sist med den så betedde den sig stundtals plötsligt rätt märkligt - trots jämn gas i 80-90 skuttade liksom motorn och skenade. Obehagligt minst sagt. Gasen var jämn och den beter sig så även i lägre hastigheter nu. Varvtalet peakade också från 3500 till 4500 och sedan tillbaka.

Vad kan detta bero på? Är det tändstiftet? Kan det bli så om man blandar 95-oktanigt och 98-oktanigt?

Jag är inte van vid att gräva i hojen. Bytte batteri i våras, eftersom hojen vägrade starta och sedan funkade utan problem med sambons. Ngt tjuvdrar ev ström, alternativt att sidostödstoppet kickar in lite hursom, då elen spontandör ibland vid start?

Ok, så två grejer stör mao, vet inte om det finns ett samband.

Mycket tacksam för svar här och rekommendationer!
 

F800ST

Member
Tjyvdrar luft någonstans och eller så får den för mycket bensin, jag skulle ta loss förgasarna och ta isär för inspektion och ev byte av nålar och dylikt, men kolla även nog att flottörerna öppnar och stänger som de ska.
 
Last edited:

F800ST

Member
Vad gäller elen spontandör vid start, exakt vad menar du med spontandör vid start? startar den och går men ingen el fungerar eller startar den inte?

Kolla så att den laddar som den ska, starta hojen och när den går på tomgång mäter du spänningen över batteripolerna, du bör se mellan 13,7-14,1v, om det är mindre eller mer är det dags att byta laddningsregulator.

Att blanda 95 och 98 har ingen påverkan mer än att du höjer kvallan på den 95 oktaniga soppan. Själv har jag alltid kört mina hojar på enbart 98, motorerna går mycket mjukare på det än 95.
Knackningsbenägenheten är mindre på 98 än 95, pga det högre oktantalet.
 

jan-olovj

Active member
Tjuvluft låter rimligt,har aldrig provat men vid tomgång spraya startgas vid insugningsgummina ökar varvet så läcker dom.
 

b.t.c

New member
Elen funkar när jag vrider på tändningen. När startknappen trycks in hörs ett litet tickljud och allt slocknar. Men så gör den lite från och till, och det verkar rätt udda. Tack för tipsen!
 

F800ST

Member
Elen funkar när jag vrider på tändningen. När startknappen trycks in hörs ett litet tickljud och allt slocknar. Men så gör den lite från och till, och det verkar rätt udda. Tack för tipsen!

Klickljudet bör vara startreläet, men det kan vara dåligt så att det inte drar tillräckligt för att slå till startmotorn, eller så är batteriet kasst.

Men börja gå över alla jordpunkter, ta loss, gör rent se till att ha bra kontakt, jordfel kan orsaka precis vad som helst, både möjliga och till synes omöjliga fel och benägenheter.
 

jpe70

New member
Istället för att spekulera i olika glapp, mät upp generatorn och om möjligt laddreläet. Uppenbarligen blev det bättre med nytt batteri men hojen laddar inte korrekt så nu är problem tillbaka när även det nya batteriet tröttnat.

Det kan möjligen inverka på det andra problemet, men det låter mer som luft eller bränslerelaterat. Den kan dra tjuvluft, om det finns slangar för luftning inuti tanken kolla att de inte gett sig, finns det TPS kan den behöva kalibreras....
 
Last edited:
Top