Motorn "klonkar" på min Honda XBR

Olof

New member
Hej!

Köpte en Honda XBR500 från 85, som har funkat jättebra sen jag köpte den i vintras, men nu har ett problem uppstått.

Vid låga växlar vid acceleration så låter kommer det "klonkande" ljud från motorn. Det låter ungefär som någon i rytmisk takt slår på motorn med en lite hammare. Ljudet hörs tydligast om man sakta kör upp för en backe, eller accelererar, då motorn "drar"(alltså inget alls vid tomgång). Det inte bara låter, utan man känner vibrationer från "klonket" eller "knacket".

Någon som kan gissa vad det kan vara?
Den har inte kört överdrivet mycket mycket sen jag köpte den, och då var olja och filter bytta.
 
Last edited:

Olof

New member
Ingen som har någon gissning?
Om inte, hur kan man börja felsöka och vad tror ni en verkstad tar för att kolla på det?
Finns det överhuvudtaget några verkstäder som kollar på så gamla motorcyklar?
 

Goffen

New member
Det är ju nästan omöjligt att felsöka såhär över ett forum men det kan ju vara "nållager" eller nått som gör att en kolv slår i toppen eller liknande? Men som sagt det är inte lätt att felsöka här...
 

Moje_VS1400

Member
En "dum" gissning då?
Har nå't hänt med tändningen så motorn "spikar" dvs kompressionständer innan tändstiftet ger gnista?
Borde iofs vara på låga varv och hög belastning, alltså på en hög växel i förhållande till hastigheten och stort gaspådrag, du skriver att det kommer på låg växel och hög last (acc eller i backe)
 

Olof

New member
Måste nog ta den till en verkstad. Någon som vet en bra verkstad i stockholm som kan kolla på sånt här? Och en gissning vad det kostar att kolla på det?
 

GaZz

New member
Hej!

Köpte en Honda XBR500 från 85, som har funkat jättebra sen jag köpte den i vintras, men nu har ett problem uppstått.

Vid låga växlar vid acceleration så låter kommer det "klonkande" ljud från motorn. Det låter ungefär som någon i rytmisk takt slår på motorn med en lite hammare. Ljudet hörs tydligast om man sakta kör upp för en backe, eller accelererar, då motorn "drar"(alltså inget alls vid tomgång). Det inte bara låter, utan man känner vibrationer från "klonket" eller "knacket".

Någon som kan gissa vad det kan vara?
Den har inte kört överdrivet mycket mycket sen jag köpte den, och då var olja och filter bytta.

Hallo!
Är du säker på att det inte kommer ifrån drivpaketet???
Har inte mekat så mycket med gamla MC än men jag trodde min motor skulle ramla isär, det kändes i fotpinnarna och "klonkade" i hela "motorn" men det visade sig vara kedja och drev...MVH GaZz
 

Tyrannosaurus

New member
Kan direkt säga att det inte är vad Moje_VS1400 antyder vilket kallas för spikningar och absolut inte låter som något klonk utan som om det ligger små metall- eller glasbitar och motorn som skrammlar runt.

Kolla först om inte drivpaketet är slitet som GaZz säger, kolla även kuggarna på dreven. Sånt kan både låta och kännas väldigt illa. Upp med bakhjulet i luften (centralstöd eller liknande) och snurra på hjulet också.

Om dessa delar är ok så måste jag nog tyvärr måla fan på väggen för dig, för då bör du ta hojen till verkstad ganska omgående och frågan är då om du ens ska köra dit den. För då kan det vara så illa att det är ett vevaxelras på gång.
Men sånt är väldigt ovanligt så kolla kedja och drev noga först innan du drar några förhastade slutsatser.
 

Olof

New member
Hej!

Tack för alla svar! Ni hade rätt, det var drivpaketet. Jag räknade bort att det kunde vara drivpaketet som var slitet för bakre drev och kedja var i bra skick, men sen visade det sig att främre drevet som var dolt satt löst på något sätt och dessutom var slitet som fan. Fick byta hela paketet, men det känns jäkligt skönt att ha det fixat iallafall.

Tack igen!
 
Top