Motorn går inte när den är varm

perzzon

New member
Hej!

Har precis köpt min första motorcykel. (Honda City Fly)
En liten 125'a från 98.
Luftkyld
4-takt
1-cylindrig
förgasare

Saken är den att när jag provkörde och de första dagarna så gick motorcykeln fint, så gott min minimala erfarenhet tillät mig förstå i alla fall.
När jag för någon dag sen skulle ut på en tur kom jag inte längre än några kilometer innan den började dö vid rödljus. Den gick igång om man chokade.
Efter någon kilometer till så dog den mellan växlingarna, i princip samma ögonblick som man släppte gasen. Så länge man gav gas så rullade den på fint.

Cykeln har sått några månader innan jag köpte den men gick som sagt bra de första 5 milen jag körde med den, nu kommer jag inte en kilometer innan den börjar dö för mig. Om man låter den stå några minuter så startar den fint. den går också bättre vid rödljusen om man kör med full choke men tillslut dör den då också.

Vad skall man tro?
Jag har inte tummen mitt i handen, inte riktigt i alla fall, men motorer har jag inte mycket vana av.

Tacksam för svar Johan Eriksson
 

stenis

New member
förgasare

Hej
Jag tror att du måste riva förgasaren,det kan vara skit i ngt munstycke eller "gegga"frän gammal bensin.kolla oxå insugningsgummi(om det sitter ett sånt)kan vara sprickor =tjuvluft.
lycka till
 

Fransson

New member
Vore jag du skulle jag nog sattsa på en total rengöring av bränslesystemet
Bensinkran(filter)Förgasare(minst ett filter)Skaffa gärna en rephandbok om du inte har kunskaperna. Lycka till i denna nya värld,Mc-världen+mekavärlden:)
 

Katarina

Helt okej
A)
Jag gissar på bränslesystemet, och har den stått länge kan bränslet vara för gammalt. Töm gärna tanken helt och häll i ny fräsch soppa tillsammans med K-sprit.

B)
Om luftfiltret är skitigt kan den också stanna, då får den för fet blandning och tjuvstannar (men borde ryka svart i pipan då). Kolla det också (är stiften fuktiga/blöta så kan luftfiltret vara en bov i dramat).

Men jag tror snarare det är bränslesystemet, för gammal soppa. Berätta gärna hur det går sen! :D
 

perzzon

New member
Det var ungefär vad jag misstänkte då. Tack för utförliga svar.
några tips på bra ställen att köpa mekhandböcker?

Har kapitalt misslyckats med att få igång en gammal 2-takt utombordare förra vintern så jag har inte så stora förväntningar på mitt eget mekande.
Om jag plockar ner förgasare, så antar jag att det finns en risk för att jag förstör inställningarna i den. Om jag gjort det och inte får ordning på skrället. Är det sedan svårare för en mekaniker att ställa allt tillrätta än om jag lämnar in den direkt?
 

perzzon

New member
Lagad och klar

Efter förra vinterns eskapader med utombordare kände jag inte att det var min grej att riva förgasare och dylikt. Därför lämnade jag in motorcykeln på en lokal firma som säljer och servar Honda. 80€ för att rensa förgasaren och ladda batteriet var mindre än vad jag gissade. Verkar som om de höjde tomgången rätt ordentligt också.
Efter en kort testkörning i går verkar allt fungera och i kväll är det en riktig testrunda planerad.

Tack för hjälpen!
Måste dock säga att jag fortfarande är intresserad av att köpa en servicehandbok. Någon som vet var man kan tänkas göra det?

/Johan
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Måste dock säga att jag fortfarande är intresserad av att köpa en servicehandbok. Någon som vet var man kan tänkas göra det?

Bra att det löste sig! Kolla om Haynes kan ha en reparationshandbok. Jag har en Haynes reparationshandbok för min Honda men det är en Shadow, vet inte om det finns till din.
Kanske bokhandeln kan hjälpa dig att leta, de borde ha tillgång till nån lista att söka i. Hittar de en handbok kan de ta hem den också så slipper du springa benen av dig. :)
 

perzzon

New member
Ok, jag tänkte att jag skulle sammanfatta mina erfarenheter.

Jag flyttade till sydfrankrike i augusti och insåg snart att detta var min chans att billigt och enkelt få testa att köra MC, något som jag velat testa men inte haft varken tid eller pengar att göra i Sverige.

Min erfarenhet av manuellt växlade motorcyklar var minimal. En kort testrunda på ett fält för 10 år sedan, det var allt. Erfarenheten av automatiska var inte direkt överväldigande heller. Hade en combo vars variator-moppe jag lånade nån gång då och då.

Efter att ha läst guider till området, där det stod saker i stil medÖ
"motorbikes: Unless your very experienced, dont!"
Jag hade dock redan slagits med den franska trafiken på min trampade cykel i någon månad och insett att den egentligen inte var så farlig som den framstod vid första anblick. Dessutom fanns det minst en timme om dagen att vinna i körtid till jobbet.

Sagt och gjort, jag köpte hojen av en förvirrad engelsman på jobbet och efter lite bråkande med Fransk administration, det var faktiskt enklare än jag tänkt, så var den min, registrerad och försäkrad.

Krånglade gjorde den, efter det första förgasar problemet, som jag skrev om ovanför, efterföljdes av ett liknande strax efter. Det visade sig att garaget hade skruvat ihop den lite bristfälligt första gången.

Att köra däremot var ju hur enkelt som helst.
Första turen gick från jobbet en kväll och när jag kom in i staden så var kvällsrusningen i full gång. Efter att snällt ha blivit omkörd av alla mopeder och motorcyklar när jag snällt väntade i köerna som bilarna så lärde jag mig så småningom hur de andra tog sig fram.

Nu är jag på väg hem och har skrivit kontrakt och fått handpenning för att sälja cykeln min sista arbetsdag här nere.

Hade jag bott kvar här nere hade jag, helt utan diskussion, tagit ett riktigt kort och skaffat någon lite större pendlar hoj. Men hemma i Sverige, jag har svårt att se mig lägga så mycket pengar på något som bara går att använda några få månader om året.

Dyra, sommarleksaker finns det gott om. Jag tror jag måste prioritera dem som drivs av vinden istället för bensin...
Tyvärr kanske jag skall tillägga, jag har haft väldigt roligt med min lilla cykel.
 

Mimmi

New member
Några få?

// Men hemma i Sverige, jag har svårt att se mig lägga så mycket pengar på något som bara går att använda några få månader om året. //


Hej!

Vadå några få månader:confused:
Jag tillhör inte det tuffa gardet, jag är ganska frusen av mig, men kör ändå minst åtta månader om året. Mars- t.om oktober. De senaste åren har vädret varit sådant att jag börjat i februari, och kört in i november. Förra året körde jag tio månader.

Det är inget märkvärdigt alls, det finns ganska många numera som kör året om.
 

Katarina

Helt okej
Jag var ute med Smatterknarren söndag 26 januari och körde en runda. Det var soligt, +2° C och torra vägar. Jag kör inte när det börjar skymma eller om vägarna är fuktiga, då kan skuggiga platser vara kusliga och ha frost etc.
 

perzzon

New member
8 månader säger ni?!
Då kommer det hela i ett annat ljus.
Jaja, vi får se när första riktiga anställningen kommer, skriver ex-jobb just nu så det sprutar inte pengar om mig direkt ;)

Å andra sidan betalade jag 650€ för min cykel här nere.
jaja, tiden får utvisa, jag skall defenitivt återkomma till forumet om jag köper något där hemma.
 

jan-olovj

Active member
8 månader säger ni?!
Då kommer det hela i ett annat ljus.
Jaja, vi får se när första riktiga anställningen kommer, skriver ex-jobb just nu så det sprutar inte pengar om mig direkt ;)

Å andra sidan betalade jag 650€ för min cykel här nere.
jaja, tiden får utvisa, jag skall defenitivt återkomma till forumet om jag köper något där hemma.
Stanna du kvar och håll suget uppe.

Jan-Olov
 
Top