Motorn dör på motorväg

Sevegsson

New member
Hej
Jag har problem med min Yamaha XJ600 1984.
Motorn dör vid körning på motorväg, när man sen försöker starta den igen låter det som den går på tre cylindrar.
Låter man den sen stå i en minut går den som vanligt igen men problemet återkommer igen efter en stunds körning.
Känns som den inte får tillräckligt med bensin vid högre hastigheter..
Någon som vet vad det kan vara.........

Sevegsson

OH-

Member
Några förslag:
- Silen i tanken är full med skit.
- Hålet för luftning av tanken är fullt av skit.
- Det är inte soppan utan en tändspole som inte tål värmen.

Finns några andra symptom? Går hojen taskigt i nåt annat läge? Hur länge dröjer det mellan stoppen på motrväg? Funkar det verkligen perfekt på 90-väg men absolut inte på motorväg?

Lugn, nån som verkligen vet tittar in strax!

MiniSumo

New member
Motorn dör vid körning på motorväg, när man sen försöker starta den igen låter det som den går på tre cylindrar.

Som jag ser det har du två alternativ.

Alt1. Ring till Vägverket och be om ett intyg att din motrocykel inte behöver köra på motorväg, den blir så ledsen då, men be också att få ett muntligt löfte att du kan få köra lika fort på alla andra vägar.

Alt2. Hävda bestämt till alla som vill påstå något annat att din motorcykel är en trepips triumph.

Lycka till! :D :D :D

Ducatista

New member
Hej
Låter man den sen stå i en minut går den som vanligt igen men problemet återkommer igen efter en stunds körning.
Känns som den inte får tillräckligt med bensin vid högre hastigheter..
Någon som vet vad det kan vara.........

Sevegsson
Jag hade liknande problem med min Kawa GPX600 för en del år sedan.
Det var inte det lättaste att försöka hitta felet eftersom det inte fanns någon "röd tråd" utan problemet uppstod "ibland" vilket är en mekanikers värsta mardröm. Vi letade överallt och bytte det mesta elektriska utan framgång. Slutligen visade det sig att det var kamkejdesträckaren som var kass.

Sevegsson

New member
Hej
Tack för alla svar.
Problemet är löst det var skräp i bensinkranen.
Det satt en trasig gammal gummipackning i vägen vilket gjorde att bensinen tog slut.
Så enkelt det kan vara ibland( tur det)

Sevegsson