"Motormatta" fj 1200 -92

Burnit

New member
Hej. Köpte häromåret en tyskimporterad Yamaha fj 1200 som är rätt sliten och sjavig, långmilare, men går som en dröm. Motorn är rätt smutsig (antagligen läcker den olja från ventilkåpan) och om man står på tomgång länge i kö börjar det ryka lite mysigt från motorn (luftkyld med oljekylare). På motorn ligger ett smutsigt mattliknande skydd inklämt mellan motor och tank, och min fråga är om denna är nödvändig att låta ligga kvar där av värmeavskärmningsskäl? Och var kan man få tag på en ny fräsch sådan, den bör väl ha egenskaper som gör att den tål/avskärmar värme? Undrar om det är den som gör att motorn börjar ryka på tomgång.? Vid bara den minsta fart så verkar motorn må prima. Som ni märker är jag inte direkt någon proffsmekaniker, men jag har haft några hojar tidigare, och detta med "mattan" är något nytt för mig....

tacksam för svar mvh Björn Jakobsson

Topchop

New member
Din hoj ryker nog hela tiden men det märks bara vid stillastående då röken inte vädras bort. Det är nog "smutsen" som ryker. Fjn har gummitätningar till ventilkåpsskruvarna, dom och kåppackningen byts och motorn tvättas=problem löst, tror jag...