Trevligt inslag även om jag måste säga att "ni" borde vara mer förberedda på de "otrevliga frågorna". Att stå och säga att hojåkare är MER säkerhetsmedvetna pga kurser och självinsikt när statistiken ser ut som den gör blir i mina (och säkert allas mc-hatares) öron bara kontraproduktivt.
Nog för att det är fult att skylla ifrån sig, men sanningen är ju faktiskt att de FLESTA hojåkare precis som det sades ÄR medvetna och rädda om sig. Men för att vinna gehör i etern krävs nog ett uns självinsikt och ärlighet om att det finns en stor grupp risktagare som nu de facto är målgrupp för SMC gällande positiv påverkan genom bl.a kursverksamhet.
Nästa sak som man nästan aldrig hör nåt om, utan får läsa sig till i det finstilta i diverse rapporter är att nästan 50% av dödsolyckorna (vilket är den siffra som oftast figurerar i statuerande exempel) sker med påverkade förare, stulna hojar eller förare utan körkort. De faller således inte inom gruppen "motorcyklister" utan olyckorna ska om-etiketteras till "olovlig körning", "tjyvkörning" eller "drogrelaterad olycka".
Man kan propagera för kurser och ökad riskmedvetenhet till dödagar, det hjälper inte om förarna är 19-åriga pundare med 3-sidigt brottsregister på stulna hojar.