Motorcyklister har lägre snitthastighet än andra fordon!

Bansaie

New member
Haha, ja det var en högoddsare som Dansken uttrycker det i artikeln.
Jag skulle verkligen vilja se de braskande rubrikerna på löpet men det lär väl tyvärr inte hända då vi har blivit en av kvällspressens favorithackkycklingar.

Chopperbyggarn

New member
Trevligt!! Hmm, känner mig träffad av rubriken då jag själv oftast kör saktare med hoj än med bil. Har lärt känna flera personer under åren som kör lugnare på hoj än i bil .... till och med notoriska fartdårar i bil som har kört hur lugnt som helst när dom kört sin motorcykel, men att detta skulle gälla i snitt för alla motorcyklister hade jag nog inte tippat.:)

Anders.J

Marie

Banned
Trevligt!! Hmm, känner mig träffad av rubriken då jag själv oftast kör saktare med hoj än med bil. Har lärt känna flera personer under åren som kör lugnare på hoj än i bil .... till och med notoriska fartdårar i bil som har kört hur lugnt som helst när dom kört sin motorcykel, men att detta skulle gälla i snitt för alla motorcyklister hade jag nog inte tippat.:)

Anders.J

Jag känner mig också träffad :p
Jag vet inter hur det är med dig, men i mitt fall säger det nog mera om hur jag kör bil än om hur jag kör motorcykel... :angel:

gundj

New member
Skillnaden för min del är om det är målet eller vägen dit som är viktigt.
Är jag på väg för att göra något på en plats så tar jag oftare bilen, och då har jag kroniskt bråttom.
Är jag bara ute o åker för o se mig om eller bara roa mig så blir det hoj, och då går det oftast lagom fort beroende på omgivning så klart.

Sedan drar väl alla krompråmar ned snittfarten betydligt :tomte:

Bansaie

New member
Jamen hur många MC-åkare ligger och maler på 100-120 vägarna?
Alla jag känner letar ju upp de kurvigaste vägarna och då är det vägar med 90 eller lägre som gäller. Det borde förklara varför hojåkarna har lägre medelhastighet än bilåkarna men ändå har större andel hastighetsöverträdelser.

Chopperbyggarn

New member
Jag känner mig också träffad :p
Jag vet inter hur det är med dig, men i mitt fall säger det nog mera om hur jag kör bil än om hur jag kör motorcykel... :angel:

Ha ha! där fick du in en poäng Marie!!:D

Skillnaden för min del är om det är målet eller vägen dit som är viktigt.
Är jag på väg för att göra något på en plats så tar jag oftare bilen, och då har jag kroniskt bråttom.
Är jag bara ute o åker för o se mig om eller bara roa mig så blir det hoj, och då går det oftast lagom fort beroende på omgivning så klart.

Sedan drar väl alla krompråmar ned snittfarten betydligt :tomte:

I mitt fall så påminner det mer om gundj´s exempel:
När jag kör motorcykel hemma eller på resor med löst plannerade planer eller ingen planering alls så handlar det om nöje, njutning och rekreation.:)

När jag kör bil handlar det om tider att passa ,nödvändiga och oftast ointresanta ärenden som måste uträttas och avklaras helst snabbast möjligt. Bilkörningen är starkt förknippad med stressfaktorer och man gasar lite mer pga detta.:(

När dagen kommer då jag tar min 50-tals amerikanare i trafik så kommer körningen handla om precis samma saker som mc-körningen och då blir den här delen av bilkörning "lugna gatan":)

Anders.J