Motorcykel till framförallt pendling

apan

New member
Hej!

Funderar på att bli återfallsknutte sådär tio år senare... Till att börja med för att ta mig till jobbet (ca 2 mil enkel väg) så ofta och billigt som möjligt. Har funderat på t ex en Transalp el dyl. Någon som har något bra förslag på en lämplig cykel att börja med?

AP
 

Zopilote

New member
Om det bara är 10 år sen du slutade, kan du väl knappast kalla dig för återfallsknutte :)
Du skriver inte vilken budget du har, men bra alternativ till Transan (som faktiskt är en aning tråkig...) är t.ex. Kawasaki Versys eller Triumph Tiger 1050i
Sedan beror det lite på hur du har tänkt pendla också. Om det är 2 mil landsväg funkar i princip vilken hoj som helst som du trivs med. Är det två mil i innnerstan, skulle jag välja bort sport/sporttourer och istället satsa på t.ex. Yamaha MT-03 eller XT660X.
Lycka till med letandet!
 

druid

New member
Själv så köpte jag en super tenere från -90 för att pendla med. Lite mer ork på
motorvägen + att man kan classica försäkra den. Fast man får inte vara rädd
för att plocka fram verktygen :/
 

Hoke

New member
Det finns ju massor med motocyklar som passar till detta, pendling skapar väll inga större krav på motorcykeln sas :)
2 Mil är ju en ganska kort sträcka, så där spelar kanske inte bensinåtgången så stor roll. De lite nyare BMW-650:iorna drar dock väldigt lite bensin och är väldigt billiga att försäkra + rätt bekväma.
Tex
BMW F650cs
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_cs_650_28124818.htm?ca=11&w=3
(ingen kedjvård ;-)
eller
BMW F650GS
http://www.blocket.se/orebro/Bmw_f_650_gs_27915960.htm?ca=11&w=3

Tex dessa får man ofta rätt nya och fräsha till rätt låg totalkostnad:)
 

britt-mari

New member
Jag köpte en Yamaha xj600s -94 för drygt ett år sedan. Har ca 3,5 mil till jobb; det blir alltså minst 7 mil per dag. Plus att jag nöjeskör rätt mycket med den också. Jag är jättenöjd! Billig försäkring och billig i drift.
 

Hansi

Skrivit för mycket
2 mil? Varför motor? :)

Jag hade nog skrämt liv i min kawa zzr 600 -90 för det ändamålet. Billig försäkring, drar lite soppa, skön körställning, förre ägaren av min tourade hela europa med den vad jag förstått...

Scooter är ju ett alternativ om man bara skall jobbpendla.
 

cub

New member
När jag letade mc för mestadels pendling så hamnade jag till sist på just en Transalp. Jag provkörde även BMW 650n och 800 GS men jag tyckte att de var för ryckiga i låga hastigheter (som det ofta är i min pendlingsväg här i Stockholm). Där gick Transalpen mjukt och fint. Visst den är "tråkigare" enligt många och BMWarna är nog roligare på kurviga vägar och grus, men för mig var Transalpen den ultimata kompromissen.

Är det mycket trafik i pendlingen skulle jag rekommendera en off/onroad mc då man sitter lite rakare och högre och det är till stor hjälp. En begagnad Transalp, XT eller liknande. Det är väl ingen slump att så många mc-bud kör just XT.
 

Hoke

New member
Om jag inte missminner mig körde Cub en 650GS twin (dvs 800cc-motor), dvs inte de en encylindrig F650GS (bara som info då det är olika hojar).
Tex körskolor kör med 650GS-twinnen:)
 
Top