Motorcykel-lås?

Remilion

New member
Hur låser man en motorcykel vid parkering?
Hur vanligt är det att man använder sig av ett externt lås typ en "kedja" eller liknande?

Eller har många motorcyklar något inbyggt "styr-lås" så att man inte behöver låsa sin hoj med en "kedja" varje gång man parkerar?

Jag vet att jag har massa rookiefrågor. Men får jag dom besvarade så är jag övertygad om att ni kommer tacka mig i framtiden, då jag kommer spara många hundralappar åt er =)

Vänligaste hälsningar

H

honda cbf 500

Guest
Vad jag vet så har väl har de allra flesta hojar sen 80 talet styrlås. Själv har jag en kätting i ett fack under sadeln som jag låser bakhjulet med.

// Amir

Hur vanligt är det att man använder sig av ett externt lås typ en "kedja" eller liknande?

Eller har många motorcyklar något inbyggt "styr-lås" så att man inte behöver låsa sin hoj med en "kedja" varje gång man parkerar?

Jag vet att jag har massa rookiefrågor. Men får jag dom besvarade så är jag övertygad om att ni kommer tacka mig i framtiden, då jag kommer spara många hundralappar åt er =)

Vänligaste hälsningar

perjul

Yamaha XT660R
Jag är paranoid; tändningslås, gaffellås, klass 3-kedja med dito lås bak, klass 3-skivbromslås fram, samt immobiliser. Och helst ska kedjan förankras i ett fast föremål.

Zopilote

New member
Ofta kommer jag ihåg att ta med mig nyckeln, ibland låser jag tillochmed styrlåset och i vissa extremfall har jag använt skivbromslås.
Det har sina fördelar att bo i en liten håla :)

TMax500

Member

Vänligaste hälsningar

Ok, en marknadsundersökning, alltså? Som görs av en icke-hojåkare? För annars hade du vetat en del om t ex styrlås... gör din research noggant! Hojåkare kan vara petiga! :)

jan-olovj

Active member
Jag gör som följer. Hemma i garaget styrlås och bromsskivelås. Borta beroende på var jag är endast styrlås, är jag på mindre trygg platts även bromsskivelås men glömm inte ,vilket jag gjort att ta bort det innan avfärd, använd någon form av påminnelse. Kolla ditt försäkringsbolag vad de kräver.

swischmc

New member
Jag gör som försäkringsbolaget kräver: styrlås och skivbromslås. Dessutom har hojen startspärr.
Fast på mc-träffar och dyl blir det bara styrlås och startspärr, min hoj är inte den mest stöldbegärliga, tack och lov. :)

Remilion

New member
Vågar man dra slutsatsen att nästan alla hoj-åkare låser med ett extralås utöver styrlåset??

TMax500

Member
Med tanke på försäkringvillkoren: ja, det tror jag.
Med tanke på stöldrisken (i storstadsområdena): JA! :)

Eller vad säger ni andra? Är det bara jag är paranoid och anar en skurk i varje buske?
Inte ens villagarage går ju säkra för hojtjuvar...

Last edited:

Lotek

#82 Superbike
Vågar man dra slutsatsen att nästan alla hoj-åkare låser med ett extralås utöver styrlåset??

Som sagts tidigare..ja!, då det är ett krav från försäkringsbolagen.

Kan du hitta en bättre lösning är du mer än välkommen..speciellt som jag inte får plats med ett skivbromslås i(omöjligt) eller på hojen(jag vet att det går i nödfall...men inte utan att det ser för jä**igt ut).

TMax500

Member
Kan du hitta en bättre lösning är du mer än välkommen..speciellt som jag inte får plats med ett skivbromslås i(omöjligt) eller på hojen(jag vet att det går i nödfall...men inte utan att det ser för jä**igt ut).

Håller med dig, det ser ut som skräp med ett fult lås hängande på hojen. Jag hittade dock en "halv-lösning", jag målade låset med svart sprayfärg!

Då märks det mycket mindre. Se fotot nedan. Klicka på bilden och kika nere till höger, mellan främre och bakre fotpinnen.

Visst, det syns lite, men inte alls lika iögonfallande som det hade varit i sin normala neongula färg.

UglyJazz

New member
Låser? Varför det?

För det första:
Får dom igång min gamla sidvagnsdragare, då ska dom ha ett erkännande. Då är dom duktiga...

För det andra:
Lyckas dom köra den längre än utom synhåll utan att tippa eller råka ut för allvarlig incident, då KAN dom köra...

För det tredje:
Kan dom hantera den utan att köra in i någonting, då har dom riktigt bra framförhållning. Bromsarna är värdelösa (men lagliga)...

Jag har inget minne av att jag någonsin låst den, men jag låser alltid styrlåset på solohojen, även i garaget. Är det inte alltför besvärligt, hänger jag dit tvåan också, men bara om jag är borta mer än en kvart...

puttepj

New member
Låser med styrlås, godkänd kätting runt bakhjulet och dito godkänt hänglås. Använder ett icke-godkänt skivlås from Biltema runt framhjulet. Båda låsen och kättingen får plats under sadeln.

Mitt försäkringsbolag kräver av någon anledning, bara ett lås eftersom det är en skoter, så i praktiken skulle det räcka med styrlåset som räknas som ett godkänt lås.

Sen händer det att jag fuskar i olika grader och i olika situationer, men min grundfilosofi är att jag inte vill bli av med hojen och därför anstränger mig lite extra.

/putte

dalis

New member
Låser? Varför det?

För det första:
Får dom igång min gamla sidvagnsdragare, då ska dom ha ett erkännande. Då är dom duktiga...

För det andra:
Lyckas dom köra den längre än utom synhåll utan att tippa eller råka ut för allvarlig incident, då KAN dom köra...

För det tredje:
Kan dom hantera den utan att köra in i någonting, då har dom riktigt bra framförhållning. Bromsarna är värdelösa (men lagliga)...

Jag har inget minne av att jag någonsin låst den, men jag låser alltid styrlåset på solohojen, även i garaget. Är det inte alltför besvärligt, hänger jag dit tvåan också, men bara om jag är borta mer än en kvart...

Had det suttit fast en sidvagn på min hoj så hade inte jag heller tänkt på lås i första hand. Jag hade använt min tid för att leta upp en kapskiva så att jag kunde få bort eländet...;)