Motorcykel åkning bra för folkhälsan !!

Chopperbyggarn

New member
I dessa tider talas det mycket i media om ohälsa i samhället och att detta kostar samhället mycket stora pengar. Exempel psykisk ohälsa, missbruk och andra ohälsofaktorer som kommer av att människor inte får positiv stimulans eller mening i tillvaron.
Jag är övertygad om att motorcykel åkning/intresse i alla dess former lagliga eller ej avsevärt minskar ohälsokostnader på andra ”samhällskostnads konton” som inte är ”trafik konton”
bland motorcyklister som utövar sitt intresse av anledningen att detta är något man verkligen älskar att göra och brinner för! Alla som har ett brinnande mc-intresse vet hur gott man mår efter en givande åktur på sin motorcykel.
Hälsoexperter brukar säga att den som mår gott håller sig friskare och sundare!
Är det inte hög tid att börja lyfta fram dom samhällsekonomiska positiva effekterna av motorcykel åkning/intresse betydlig offensivare??

(All form av trafiksäkerhetsdebatt undanbedes bestämt på denna tråd!)

Anders.J
 

DearHunter

New member
Jag håller med!

Man behöver bara öppna munnen så rensas allt i skallen och blåser ut genom öronen.

Det är en härlig känsla att koncentrera sig på åkandets njutning istället för att vara hemma och stirra in i SVT:s nya satsning på inhemska dokumentärer om livets slutskede i svartvitt... . :D
 

Alfred

New member
Instämmer till 100% det finns inget mer avkopplande än en tur på hojen efter en tuff dag på jobbet. Snacka om terapi i kvadrat.:D
 

lilleman

New member
Jag kan bara hålla med er men när man säger det
så svarar vissa usch nej det är farligt att köra mc.
Det är det att gå över gatan med brukar jag svara
och att dem vet inte vad dem missar:)

mvh/Roger
 

swischmc

New member
Fler tar livet av sig än kör ihjäl sig på mc...
Fler dör i korsningar väg-järnväg än kör ihjäl sig på mc...

Det enda vi är sämre på är att färre dör trafikdöden i bil än på mc och det är ju det som media tar upp.


Som om det inte räcker med att man mår som en prinsessa/prins när man kör hoj, man blir dessutom smartare, enligt Japanska forskare. :) Alltid något att slå i skallen på de som vidhåller motsatsen.
 

DearHunter

New member
Man kanske skulle börja dela ut hojar till våra kära vänner i Transportstyrelsen och vv? Så fort någon känner sig ledsen så får dem kvittera ut en mc. De blir glada positiva och pigga. Inga tråkiga beslut. Man kanske skulle kunna kalla detta för kvalitetssäkring? :D
 

lilleman

New member
Man kanske skulle börja dela ut hojar till våra kära vänner i Transportstyrelsen och vv? Så fort någon känner sig ledsen så får dem kvittera ut en mc. De blir glada positiva och pigga. Inga tråkiga beslut. Man kanske skulle kunna kalla detta för kvalitetssäkring? :D

Bra ide det klubbar vi:D


mvh/Roger
 

Chopperbyggarn

New member
Om dom positiva hälsoeffekterna av mc-körning/intresse på något sätt går att översätta i kronor o öre som besparingar för samhällskassan och att det visar sig vara en ansenlig summa, ja då har vi ett bra argument för att försvara alla katergorier mc-åkare! Det vore väl inte dumt om det nu är genomförbart? :)

Anders.J
 

Schuster

New member
I dessa tider talas det mycket i media om ohälsa i samhället och att detta kostar samhället mycket stora pengar. Exempel psykisk ohälsa, missbruk och andra ohälsofaktorer som kommer av att människor inte får positiv stimulans eller mening i tillvaron.
Jag är övertygad om att motorcykel åkning/intresse i alla dess former lagliga eller ej avsevärt minskar ohälsokostnader på andra ”samhällskostnads konton” som inte är ”trafik konton”
bland motorcyklister som utövar sitt intresse av anledningen att detta är något man verkligen älskar att göra och brinner för! Alla som har ett brinnande mc-intresse vet hur gott man mår efter en givande åktur på sin motorcykel.
Hälsoexperter brukar säga att den som mår gott håller sig friskare och sundare!
Är det inte hög tid att börja lyfta fram dom samhällsekonomiska positiva effekterna av motorcykel åkning/intresse betydlig offensivare??

(All form av trafiksäkerhetsdebatt undanbedes bestämt på denna tråd!)

Anders.J

Jag håller helt med och samtidig har jag märkt att trots at jag altid har varit mycket uppmärksam när jag kör Bil, så har jag blivit än mer skärpt som bilist efter att jag igen nästan dagligen kör Motorcykel, säkert en följa av att jag för min överlevnad helt enkelt måste vare mycket mer alert och hålla öga med bl.a. bilister som inte ser Motorcyklerna, jag tror att det är en bra form av hjärnegymnastik som håller os i trim, jag hörde för någon tid sedan en teori om, att kör man Motorcykel blir man samtidig en bättra bilist, och det är nock riktigt
 

swischmc

New member
Jag håller helt med och samtidig har jag märkt att trots at jag altid har varit mycket uppmärksam när jag kör Bil, så har jag blivit än mer skärpt som bilist efter att jag igen nästan dagligen kör Motorcykel, säkert en följa av att jag för min överlevnad helt enkelt måste vare mycket mer alert och hålla öga med bl.a. bilister som inte ser Motorcyklerna, jag tror att det är en bra form av hjärnegymnastik som håller os i trim, jag hörde för någon tid sedan en teori om, att kör man Motorcykel blir man samtidig en bättra bilist, och det är nock riktigt

Amen!!
Dagens sanning. *tummen upp*
 

adrian_vg

New member
Det finns en japansk forskningsrapport som studerat detta med mc-åkning till och från jobbet. Det gick ut på att ett hundratal eller så japaner fick köra mc till och från jobbet under en period och deras psykiska hälsa utvärderades mot samma antal japaner som fått ta andra transportmedel. Motorcyklisterna mådde signifikant bättre än de som inte kört mc.

Ska se om jag kan hitta en referens till hela raporten. Återkommer.

Edit: På engelska, men borde ge en hint eller två. Om inte, kör sidan genom Googles översättare! http://www.dealernews.com/dealernews/Breaking+News/Researcher-Riding-Cycles-Improves-Brain-Function/ArticleStandard/Article/detail/584738

Edit2: Yamaha var medsponsor i studien; http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2009/03/04/research.html. Så, när kan man dra av bågen och få skattelättnader eftersom den uppenbarligen är ett hälsoredskap som kommer samhället i stort tillgodo? :D
 
Last edited:
Top