Motorbana vid Arlanda?

BearMan

New member
Kanske har detta redan tagits upp här på forumet och då ber jag om ursäkt, men jag tycker ändå att det är värt att nämna (igen):

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/2310-ny-motorbana-byggs-vid-arlanda

http://www.arlandastad.se/arlandastad/broschyrer_pdf/Arlandastad-Motor_Town.pdf


Någon som känner till ngt mer om denna bana? Kommer SMC lobba för att få börja köra kurser här? Frågor, frågor...

Vad jag förstått så är banan inte ens klar ännu så det kan nog vara lite tidigt att svara på ovanstående frågor, men man vill ju ändå så ett litet frö... :eek:
Vi stackare;) i Sthlms-området är ju i skriande behov av en riktig storbana! :)


/Björn
 

Spiff

New member
Jag har hört talas om den och jag vet att man på centralt håll också känner till bygget. Mer vet inte jag. Men det vore jo oändligt mysigt med en bana som är lite större än en gokartbana i Stockholmsområdet! Men tittar man på bilderna så ser det ju inte direkt ut att vara anpassat för MC... inga avåkningszoner utan räcken direkt...
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Spiff har helt rätt. Av alla de planer jag har sett så är den till för att köra bil på. Det betyder alltså betongräcken i avåkningsriktningen.

Flera mc-relaterade organisationer har försökt påpeka det men jag tror inte att vi är en så jätteprioriterad kundgrupp.
 

SuperRetard

New member
Flera mc-relaterade organisationer har försökt påpeka det men jag tror inte att vi är en så jätteprioriterad kundgrupp.


Det är ju märkligt egentligen. Finns det verkligen bilintresse för att fylla ut kalendern? Och hur många bilar*summa anmälningsavgift får det plats på banan i förhållande till hojar?

Med en bana godkänt och lämplig för mc hade ju intäkterna i stort sett varit säkrade hela säsongen. Om sen endast restdatumen som ingen annan ville boka blev över, så so what? Det skulle bli fullt iaf.
 

990 Adventure

New member
Kanske långsökt

Det är ju märkligt egentligen. Finns det verkligen bilintresse för att fylla ut kalendern? Och hur många bilar*summa anmälningsavgift får det plats på banan i förhållande till hojar?

Med en bana godkänt och lämplig för mc hade ju intäkterna i stort sett varit säkrade hela säsongen. Om sen endast restdatumen som ingen annan ville boka blev över, så so what? Det skulle bli fullt iaf.

ett argument för en långbana avsedd för mc vore kanske att då gasar man av sig där och en del av den mc åkning som annars sker på gata försvinner,visst det finns dom som kommer påstå att då hetsar det till att åka ännu fortare på gata,men det är inte bevisat att det har den effekten,kan gå till mej själv o innan vi började åka organiserat visserligen enduro så körde vi överallt o inte alltid helt efter reglerna,nu alltid i grupp och på utlyst bana,stå på er o utnyttja Smc till att lobba för en säker mc bana eller varför inte flera runt om i landet.:D
 

Maciej

New member
Men tittar man på bilderna så ser det ju inte direkt ut att vara anpassat för MC... inga avåkningszoner utan räcken direkt...
Vilka bilder tänker du på? Jag har inte lyckats hitta några bilder därifrån än utan alla bilder som har visats är foton från andra banor.

Spiff har helt rätt. Av alla de planer jag har sett så är den till för att köra bil på. Det betyder alltså betongräcken i avåkningsriktningen.
Ingen jag känner som kör bil på bana vill ha ett betongräcke precis invid banan, även om det inte gör lika ont som att krascha på hoj så vill de inte sabba bilen vid en avåkning dessutom är det ett bilföretag som skall ha banan som provkörningsbana för sina bilar, de vill nog inte heller ha dem sabbade vid minsta avkörning.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Ja man får hoppas att de fina formuleringarna om polisutbildning och ecodriving och inte ett ord om racing är avsett att slippa onödigt bråk med beslutsinstanser och biotopkramare :)
 

Spiff

New member
Vilka bilder tänker du på? Jag har inte lyckats hitta några bilder därifrån än utan alla bilder som har visats är foton från andra banor.

Yes, jag insåg det också när jag hade skrivit det men sedan tittade jag lite på kartorna och funderade på vad jag hade hört och då tror jag slutsatsen blir den samma även om den var grundad på fel underlag, bilderna (som ju naturligtvis är tagna någon annanstans).
Det hade ju varit underbart om man hade kunnat få igång en dialog med projektet för det krävs ju inte några gigantiska förändringar om man får in de från början så att det passar MC bättre ÄVEN om man inte ser en sådan användning redan från början. Om inte annat så verkar ju polisen vara engagerad och de har väl också ett behov av att kunna träna sina MC-förare.
 

max.ax

New member
Åkte förbi plattsen där det verkar som dom bygger en bana i går efter ha läst denna tråd.
Och det verkar stämma att de byggs men en så länge e det bara grundarbete gjort, så det blir nog inte nån åkning i år:(
 

@nderz

New member
Åkte förbi plattsen där det verkar som dom bygger en bana i går efter ha läst denna tråd.
Och det verkar stämma att de byggs men en så länge e det bara grundarbete gjort, så det blir nog inte nån åkning i år:(

Läs senaste MC-Folket så kommer ni nog bli glada...
Jag fick tidningen idag
 

MathiasF

New member
Jag vart för att uttrycka det milt "jävligt" glad över det jag läste i tidningen jag fick idag iaf. Kommer garanterat att vara med på första "test" körningen där i höst.
 

swischmc

New member
Du kommer inte att vara ensam på första BKK:n... Min gissning är att det är rätt många som nu kollar in school-sidan med jämna mellanrum. :D
Själv tänkte jag också hänga på låset, det är helt underbart med en storbana i Stockholmsområdet!! Äntligen! :D:D
 
Top