Motard skinnställ vs vanligt.

nicke

New member
Hej Alla !
Vad skiljer ett motard skinnställ från ett vanligt ?
Kan man /bör man?köra bana med ett sådant.
Jag har svårt att se på bild vad som skiljer.
Tackar för ett seriöst svar på förhand.
 

Niklas Johansson

New member
Hej Alla !
Vad skiljer ett motard skinnställ från ett vanligt ?
Kan man /bör man?köra bana med ett sådant.
Jag har svårt att se på bild vad som skiljer.
Tackar för ett seriöst svar på förhand.
Mitt ställ (Dainese SM-CRS, kan ses bild på http://i.ebayimg.com/06/!Be2)oE!BGk~$(KGrHqMH-D0Erfdst-)BBK-+U4NYcg~~_35.JPG) kallas motardställ. Det saknar knäpuckar och puckel. Jag använder det på racehojar och har inte märkt några nackdelar vad gäller sittställning/passform.
 

Spiff

New member
Puckeln kan man ju leva utan men det är ju bra om man kan sätta på puckar om man skulle byta hoj.
 

micke.r

New member
Hej Alla !
Vad skiljer ett motard skinnställ från ett vanligt ?
Kan man /bör man?köra bana med ett sådant.
Jag har svårt att se på bild vad som skiljer.
Tackar för ett seriöst svar på förhand.

Precis som Spiff skrev, så kan de ex vara sydda för lite mer upprätt körställning.

Vidare saknas knäpuckar, som Niklas skrev, samt på vissa ställ är det skillnad på skydden på smalbenen, för att bättre passa i cross-stövlar.

Det finns säkert fler små detaljer som skiljer på olika ställ. Provade själv ett Arlene Ness.
 

nicke

New member
Jag hittade ett skitsnyggt motardställ på blocket till ett bra pris , därav mina funderingar. Men att köra bana utan knäpuckar känns ju inte så bra,risken finns ju att man skrapar sönder stället ganska omgående. och så billigt va det ju inte ;)
 

Spiff

New member
Om stället verkar vettigt kolla med säljaren om det inte finns fäste för puckar. Man vet ju aldrig.
 

Nicxter

New member
Precis som Spiff skrev, så kan de ex vara sydda för lite mer upprätt körställning.

Vidare saknas knäpuckar, som Niklas skrev, samt på vissa ställ är det skillnad på skydden på smalbenen, för att bättre passa i cross-stövlar.

Det finns säkert fler små detaljer som skiljer på olika ställ. Provade själv ett Arlene Ness.

Det här är vad jag lärt mig efter att ha lyssnat runt bland handlare o andra åkare. Själv kör jag inte med motardställ..

Motardställen är dels sydda, som man säger här, för en mer upprätt körställning.
I övrigt sitter de aningen lösare.. eller är mer töjbara, för att du ska kunna få in separata knäskydd, armbågsskydd osv på samma sätt som crossåkarna har under kläderna. Utan att för den delen bli så lösa att de skyddar sämre.
Ett par crosstövlar får du utan problem på över byxdelen.
Huruvida de redan inbyggda skydden funkar lika bra som hos ett raceställ har jag ingen aning om. :p
 
Top