Moseldalen -08

Touringloket

New member
Hej!
Jag och frugan tar hojen och skall tillbringa några dagar i Mosel i mitten på juni. Vi tar färjan till Kiel och sedan samma färja hem till Göteborg. Vi skulle gärna ta emot lite tips på vägar, hotel och sevärdheter mellan Kiel och Mosel. Vi tycker att 30-40 mil är lagom dagsetapper. Hemvägen funderar vi på att kanske köra genom Luxenburg, Belgien och Nederländerna.ALLA tips mottages med stor tacksamhet! Vänliga hälsningar Kjell o Mia!
 

Larsan52

New member
vägtips

Hej!
Jag och frugan tar hojen och skall tillbringa några dagar i Mosel i mitten på juni. Vi tar färjan till Kiel och sedan samma färja hem till Göteborg. Vi skulle gärna ta emot lite tips på vägar, hotel och sevärdheter mellan Kiel och Mosel. Vi tycker att 30-40 mil är lagom dagsetapper. Hemvägen funderar vi på att kanske köra genom Luxenburg, Belgien och Nederländerna.ALLA tips mottages med stor tacksamhet! Vänliga hälsningar Kjell o Mia!

Jag skulle rekommendera vägbiten mellan Hameln och Kassel. vägen slingrar sig fram längs floden Weser tror jag den heter. Sedan kan jag rekommendera att ta vägen från Boppard vid Rehn över till Brodenbach vid Mosel. Missa inte Rüdesheim strax väster om Wiesbaden på vägen dit. Väl i Mosel finns det många fina ställen. Jag gillar Bernkastels gamla stad. Det finns flera fina boendemöjligheter på andra sidan floden. Burg Eltz är en verklig sevärdhet vid Moseldalen. Kommer ni västerifrån på hemvägen är den lilla hamnstaden Husum strax söder om Sylt på den Tyska nordvästkusten en pärla. Bodde på Hotel Schumann på Neustadt 99 för 60 € för ett dubbelrum. tel Tyskland och 04841 2247. Jag tror ägarinnan kan fixa parkering i garage för en hoj. Jag åkte bil denna resa.

Lars-Åke
 

MCpassion

New member
Instämmer: Bernkastel Kues är jättefint o mysigt! Vid fint väder är det härligt att äta på e restaurang nere vid Mosel. Om det inte blir en alltför stor omväg för er så är Vianden i Luxemburg med sin vackra borg, väl värt ett besök :)
 

Larsan52

New member
Lite mer tips

Hej!
Jag och frugan tar hojen och skall tillbringa några dagar i Mosel i mitten på juni. Vi tar färjan till Kiel och sedan samma färja hem till Göteborg. Vi skulle gärna ta emot lite tips på vägar, hotel och sevärdheter mellan Kiel och Mosel. Vi tycker att 30-40 mil är lagom dagsetapper. Hemvägen funderar vi på att kanske köra genom Luxenburg, Belgien och Nederländerna.ALLA tips mottages med stor tacksamhet! Vänliga hälsningar Kjell o Mia!

För första delen av resan kan det vara läge att ta färjan över Elbe vid Glückstadt för att slippa trafikkaoset runt Hamburg. Vidare ner till Bremen som är en jättefin stad med sin rådhusplats och gamla stad.

Allt för att undvika Autobahn.

Lars-Åke
 
Top