Moped utan körkort?

P-O Noren

New member
Jag låg och läste SMC-kalendern och fick mig en liten funderare:
1999 så stoppade SMC lagförslaget om 16 år och körkort för moped.

Nu har jag inga djupare kunskaper om turerna kring detta, men jag har en tanke om att det sker för många olyckor med mopeder idag.

Min tanke:
15 år och körkort för moped. Examinationsrätt på trafikskolorna för detta.
Lag på registreringsnummer på alla mopeder.
16 år uppkörning för lätt mc. Om man redan har körkort för moped så bör man slippa teorin.

Inget körkort = ingen mopedkörning.
regplåt på alla fordon.

Tanken på detta uppkom där jag förra sommaren blev omkörd på höger sida i 90 med min BMW av två ungdommar på moped med bara hjälm och jeans+ tskirt...

Lite uppkäftigt förslag, men vad tycker ni andra?
Såga och kom med egna ideér...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det man ville 1999 var samma körkort som för lätt mc. Det blev en enklare behörighet. Tyvärr blev inte utbildningen så bra som vi trodde.
Det kommer att bli körkort för samtliga mopeder, det säger det tredje körkortsdirektivet. Förslag kommer inom kort från regeringens utredare. Mopedkörkort har snabbutretts p g a olyckstalen. SMC har framfört att dagens utbildning inte är tillräckligt bra för mopeder klass 1 och behöver bli bättre. Även för mopeder klass 2 kommer någon form av utbildning att bli ett krav. Vi kommer snart att veta mer och SMC får tycka till när förslaget går ut på remiss.
SMC har sagt ja till registreringskrav för moped.
Jag tror inte att det blir samma teori som för mc-körkort. Därför håller jag inte med dig om den delen, men i övrigt stämmer dina idéer väl överens med SMCs.
 

Olsson

New member
Nu har jag inga djupare kunskaper om turerna kring detta, men jag har en tanke om att det sker för många olyckor med mopeder idag.

Hur kan det ske för många olyckor? Hur många olyckor ska det vara för att det inte ska vara "för många"?

Min tanke:
15 år och körkort för moped. Examinationsrätt på trafikskolorna för detta.
Lag på registreringsnummer på alla mopeder.
16 år uppkörning för lätt mc. Om man redan har körkort för moped så bör man slippa teorin.

Inget körkort = ingen mopedkörning.
regplåt på alla fordon.

Vilka vinner och vilka förlorar på detta? Vad är vinsten och vad är förlusten?


Tanken på detta uppkom där jag förra sommaren blev omkörd på höger sida i 90 med min BMW av två ungdommar på moped med bara hjälm och jeans+ tskirt...

Det är ofta bra att inte låta känslorna svalla över så mycket. Argumenten tenderar blir dåligt grundade.

Lite uppkäftigt förslag, men vad tycker ni andra?
Såga och kom med egna ideér...

Jag tycker förslaget är jättedåligt. Det luktar överförmynderi och ekonomiska aktörintressen. Usch!
 

P-O Noren

New member
För att bemöta dina 4 delsatser:
1. Det är för många olyckor relativt körda kilometer. Fordonskategorin är kraftigt överrepresenterad i statistiken.
2. Vinsten är ett ökat kunnande hos förarna vilket skulle reducera problemet med överrepresentationen. förlusten är att färre skulle kunna köra moped pga. ekonomi.
3. Både du och jag vet väl att de flesta mopeder går närmare 90km/h idag? (få är orginalbestyckade)Var inga känslor invovlverade i detta påstående... Läs igen.
4. Överförmynderi? Nja, vi lever i ett samhälle präglat av lagar och regler. Mopedkulturen är väl den sista utposten av laglöshet.

Och din ideé var...?
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Är körkortsfrågan verkligen så viktig?

De största probelemet med mopeder som jag ser det är att det är på tok för många som åker omkring med dåliga bromsar och trimmade motorer. Mopedstölderna är nästa verkligt stora bekymmer som drabbar ungdomarna.

Ingen av de problemerna löser man med att krångla till förarbeviset och kräva en högre förarkompetens.

Med regskyltar och återkommande enklare besiktning av mopederna där bromsar, trimmning och ramnummer kontrolleras så kanske man kan komma tillrätta med trafikfarliga och stulna mopeder. Mopedförsäkringarna kanske då blir lite billigare vilket skulle gynna ungdomarna ekonomiskt.
 
De största probelemet med mopeder som jag ser det är att det är på tok för många som åker omkring med dåliga bromsar och trimmade motorer. Mopedstölderna är nästa verkligt stora bekymmer som drabbar ungdomarna.

Ingen av de problemerna löser man med att krångla till förarbeviset och kräva en högre förarkompetens.

Med regskyltar och återkommande enklare besiktning av mopederna där bromsar, trimmning och ramnummer kontrolleras så kanske man kan komma tillrätta med trafikfarliga och stulna mopeder. Mopedförsäkringarna kanske då blir lite billigare vilket skulle gynna ungdomarna ekonomiskt.

Det är emellertid knappast det enda problemet. Jag ser allt för ofta ungdomar på mopeder i Malmö/Lund utan hjälm. Häromdagen såg jag en moped med tre killar på. Samtliga saknade hjälm där de kom farandes i full fart på cykelbanan. Det är ett trafikbeteende vi måste komma åt på något sätt för vi vet att det blir allvarliga skador vid olycka i 45 utan hjälm. Dessutom går det ju inte alltid 45 utan snarare lite fortare. Händer då och då att jag blir omkörd av mopeder inne i stan där det är femtio. Då handlar det dessutom att komma om till varje pris och då är refuger, mötande trafik, gångtrafikanter etc fullkomligt ovidkommande. Skyddsutrustning utöver hjälm är det ju inte ens värt att nämna...
Magnus
 
P

Pingo

Guest
Det är emellertid knappast det enda problemet. Jag ser allt för ofta ungdomar på mopeder i Malmö/Lund utan hjälm. Häromdagen såg jag en moped med tre killar på. Samtliga saknade hjälm där de kom farandes i full fart på cykelbanan. Det är ett trafikbeteende vi måste komma åt på något sätt för vi vet att det blir allvarliga skador vid olycka i 45 utan hjälm. Dessutom går det ju inte alltid 45 utan snarare lite fortare. Händer då och då att jag blir omkörd av mopeder inne i stan där det är femtio. Då handlar det dessutom att komma om till varje pris och då är refuger, mötande trafik, gångtrafikanter etc fullkomligt ovidkommande. Skyddsutrustning utöver hjälm är det ju inte ens värt att nämna...
Magnus

Ja nog stämmer det. Jag har också sett tre grabbar på en moppe i hög fart på cykelbana men de ser faktiskt ut som nysvenskar och börjar vi opponera oss mot dereas framfart så blir vi ju stämplade som rasister.

Frågan är om ett sådant beteende kan ändras med några rimliga åtgärder eller om man ska ge upp. Man kan faktiskt inte skydda människor mot sig själva hur gärna man skulle vilja.
 

Olsson

New member
1. Det är för många olyckor relativt körda kilometer. Fordonskategorin är kraftigt överrepresenterad i statistiken.
Någon grupp måste också vara överrepresenterad, exempelvis mc vilket 2006 hade i trakterna runt dubbla antalet omkomna per körd distansenhet jämfört med mopedkörning. Men jag förstår inte vad problemet är med ett trafikarbete som är lågt i förhållande till de förluster som finns? När är allt »i sin ordning»?

2. Vinsten är ett ökat kunnande hos förarna vilket skulle reducera problemet med överrepresentationen. förlusten är att färre skulle kunna köra moped pga. ekonomi.
Med ökat kunnande ges större möjligheter till utövande på det område där kunnande finns. Varför det skulle reducera det du kallar "problem" blir svårt att hävda. Även om det så skulle ske (minskade förluster per distansenhet) – så säger det inget om förändring av förluster per huvud av befolkningen. Om denna ökar som ett resultat av åtgärden så har man ökade kostnader, färre glada mopedförare och fler döda. Det kan väl anses olyckligt att med lagar och regler förhindra människor från att köra moped, utan att kunna påvisa någon logisk förklaring varför reella vinster kommer uppnås, annat än att exempelvis trafikskolor ska kunna "slå mynt" av det hela?


3. Både du och jag vet väl att de flesta mopeder går närmare 90km/h idag? (få är orginalbestyckade)Var inga känslor invovlverade i detta påstående... Läs igen.
Nej, jag vet inte att de flesta går närmare 90. Mopeder går väl i max 30 respektive 45, beroende på vilken klass de tillhör? Om en tvåhjuling går i 90 km/t så klassas det väl som motorcykel?

4. Överförmynderi? Nja, vi lever i ett samhälle präglat av lagar och regler. Mopedkulturen är väl den sista utposten av laglöshet.

Ja, det är präglat av lagar och regler, vilket i många fall är själva problemet.
 

Marie

Banned
Det är emellertid knappast det enda problemet. Jag ser allt för ofta ungdomar på mopeder i Malmö/Lund utan hjälm. Häromdagen såg jag en moped med tre killar på. Samtliga saknade hjälm där de kom farandes i full fart på cykelbanan. Det är ett trafikbeteende vi måste komma åt på något sätt för vi vet att det blir allvarliga skador vid olycka i 45 utan hjälm. Dessutom går det ju inte alltid 45 utan snarare lite fortare. Händer då och då att jag blir omkörd av mopeder inne i stan där det är femtio. Då handlar det dessutom att komma om till varje pris och då är refuger, mötande trafik, gångtrafikanter etc fullkomligt ovidkommande. Skyddsutrustning utöver hjälm är det ju inte ens värt att nämna...
Magnus

Ett av skälen att ungdomar på moped kör med oknäppt och för stor hjälm (om de använder hjälm alls) är att det går ett envist rykte att om de slänger av hjälmen alt. kör utan hjälm så får inte polisen lov att jaga dem!!!:eek:

Alltså kör de som kör trimmat utan eller med lätt avslängbar hjälm.......:eek::rolleyes:

Mot detta hjälper knappast några körkortskrav eller liknande......
 

jan-olovj

Active member
Det är nog riktigt som Mari säger, men ansvaret måste föräldrarna ta en del av, de måste försöka ha lite koll på var deras barn håller på med. Bytes ljuddämparen så hörs det och det är inte särskilt besvärligt om någon förälder provar mopeden någon gång och då märks det om den är upptrimmad. Här i byn har vi nu en flicka som ligger medvetslös efter en olycka, hjälmen for av vid smällen. Att hjälmen inte var knäppt är ju bara slarv . Allt är väldigt tragiskt.

Jan-Olov
 
P

Pingo

Guest
Ett av skälen att ungdomar på moped kör med oknäppt och för stor hjälm (om de använder hjälm alls) är att det går ett envist rykte att om de slänger av hjälmen alt. kör utan hjälm så får inte polisen lov att jaga dem!!!:eek:

Alltså kör de som kör trimmat utan eller med lätt avslängbar hjälm.......:eek::rolleyes:

Mot detta hjälper knappast några körkortskrav eller liknande......

Det där har jag inte hört tidigare men det verkar helt rimligt.

De värsta exemplen på hur mopeder körs tycker jag sker på just cykelbanor och där är det väl i princip fritt fram att köra med trimmade mopeder och utan hjälm. Det går väl knappt att göra något åt detta så länge som klass II mopder får köra på cykelbanor.

Jag själv kanske bidrar oavsiktligt till föreställningen att mopeder går så hemskt fort för om ni tittar på bilden till vänster på min 125:a så ser den faktiskt ut som en moped. Det enda som skiljer är kontrollmärket och många gånger har jag sett andra mopedliknande 125:eek:r här i Linköping med kontrollmärke på regskylten. Det handlar alltså om lagligt registrerade motorcyklar som vanligt folk tar misste på. Det räcker ju att man åker på 70 väg och ligger lite styvt 70 så förfasas många bilister över dessa trimmade mopder.

Jag brukar tycka att det är särskilt kul att köra om trafikskolebilar där eleverna ligger nätt 70 och fegar.
 
Ja nog stämmer det. Jag har också sett tre grabbar på en moppe i hög fart på cykelbana men de ser faktiskt ut som nysvenskar och börjar vi opponera oss mot dereas framfart så blir vi ju stämplade som rasister.

Frågan är om ett sådant beteende kan ändras med några rimliga åtgärder eller om man ska ge upp. Man kan faktiskt inte skydda människor mot sig själva hur gärna man skulle vilja.

Att särbehandla en grupp med utgångspunkt från deras etniska ursprung är per definition rasism. Så, att undanta personer från hjälmkrav med utgångspunkt i deras etniska ursprung är rasistiskt! Vad man blir beskyld för överensstämmer inte alltid med vad som är sant och riktigt. Vi måste naturligtvis stå upp för de värderingar vi har även mot grupper vilka vi räds på ett eller annat sätt.

Visst är det inte den enklaste sak att förändra ett sådant beteende men vi får väl ändå vidta mått och steg för att försöka. Vi kan inte bara hänvisa till det egna ansvaret så fort uppgiften verkar svår och skrämmande. Det är inte säkert att vi lyckas men varför ska vi ge upp innan vi försökt?
Magnus
 

P-O Noren

New member
Om alla mopeder hade regplåt så har ju iallafall polisen något att börja jobba med.

Sedan borde det vara någon form av körkort på att framföra dessa.

Höj gärna fartgränsen till 50km/h, men strama upp kunskapskraven.
 

Esquire

New member
Eftersom att jag försöker banka in lite vett i skallen på några mopedister per år (jag utbildar för förarbevis för moped klass I) så kan ju jag ta och hoppa in i diskussionen med lite statstik angående hjälmanvändning och dödsolyckor från Moped-OLA.

Tyvärr så känns Moped-OLA redan lite gammal trots att det bara är några år sedan den kom ut (den gäller dödsolyckor på moped 1997-2002). Även om det rent generellt sett är ganska intressant läsning så var det t.ex. bara en moped som var av "Vespatyp" och klass I.

Men här kommer det iaf:
* 54 olyckor där 58 personer i åldrarna 14 till 94 år omkom. 4 av de personerna var kvinnor och 17 av de 58 var 18 år. (totalt dog 66 mopedister i 63 olyckor med 9 fall sorterades bort på grund av bristande analysmaterial eller sjukdom)
* I 23 av fallen var mopeden trimmad.
* "Av de 58 som dödats så använde 36 (62%) hjälm. I nästan 40% lossnade hjälmen under olycksförloppet, vilket visade sig allra tydligast bland de yngre mopedisterna. Bland de personer som ej använt hjälm var två tredjedelar yngre än 18 år. Om samtliga 58 personer använt hjälm bedöms 30% ha kunnat överleva.Bland dem som ej använt hjälm bedöms nästan 60 procent ha överlevt med hjälm."
* De flesta av olyckorna inträffade på 50- eller 70-väg.
* Den vanligaste dödsolyckan med moped sker i en korsning (30 av 54, och hälften av de utom tättbebyggt område).
* Dödsolyckor med moped skiljer sig från personskadeolyckor på moped på den punkten att 8 av 10 personskadeolyckor inträffar inom tättbebyggt område och drygt 60% av dödsolyckorna inträffade utom tättbebyggt område.
* "I gruppen 0-17 år lossnade hjälmen i 65 % av fallen."

Det har varit en tråd uppe om ämnet körkort och moppe tidigare också:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1199

Dessutom så är det rent vansinne att mopedisterna kan vara ute och fylleköra eller göra vilka dumheter som helst utan att bli av med sitt förarbevis för moped klass I (och det samma gäller förarbevis för terrängskoter).



Jag hittade just det här också:
http://www.vv.se/templates/page3____23477.aspx
Men eftersom jag inte känner mig inläst på det materialet och det börjar bli läggdags nu så kommenterar jag det inte ännu.
 
P

Pingo

Guest
Om alla mopeder hade regplåt så har ju iallafall polisen något att börja jobba med.

Sedan borde det vara någon form av körkort på att framföra dessa.

Höj gärna fartgränsen till 50km/h, men strama upp kunskapskraven.

Jag tror på regskyltar för alla kategorier mopeder så att folk som lider av mopedhuliganer kan notera regnummer och ringa farbror blå.
Dessutom blir det svårare att åka omkring med stulna mopeder. Undrar också hur många stulna klass I mopeder som av fattiga ungdomar förvandlats till klass II bara genom att skruva bort regskylten?
 
Last edited:

P-O Noren

New member
@Esquire:
Jag har inte läst det du refererar till, men min gissning är att det är ett problem med kunskaperna. Finns det någon skillnad mellan EU-mopeder och "vanliga"?

Man kanske skulle gå ut med en broschyr med lite kunskaper till föräldrar för ungdommar i målgruppen?
Den skulle kunna innehålla information om hur en hjälm skall sitta och hur man skall kontrollera om den är för gammal. Många ungdommar kan inte hur en hjälm skall spännas eller i vilket skick den skall vara i för att användas.
Bara en idé...

@Pingo:
Jo det var ungefär så jag tänkte. Det kanske inte drar ner olyckstalen, men det kan ha en positiv effekt. Många mopeder saknar försäkring, och det är enklare att kolla med en regplåt.
 
Top