Moped alltför osäkert?

Hampe

Skriver massor!
Man hör ofta föräldrar som säger att dom aallddrriigg skulle släppa ut sina kids på moped eftersom det är så himla farligt - i vart fall i där i omgivningarna där jag bor: halvlandet, risiga kommunikationer och utflyttade stadsbor som tjänar på tok för mycket pengar.
Istället köper dom mopedbilar till sina barn och somnar om framför TVn med vindunken i ett litet prydligt ställ så det inte skall se så plebejiskt ut.

Men då har dom inte följt olycksrapporteringen i Finland...
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/25/mopedbilar-oftare-i-trafikolyckor

Statistiken från 2010 visar att mopedbilarna orsakade nästan 90 olyckor på 1 000 fordon, medan samma siffra för mopeder var under 20.

Dramatiska siffror. ...som visserligen grundar sig på ett rätt klent underlag.
Men ändå! Hur kan det vara så?

Är unga inte mogna att framföra en mopedbil? Vi vet att det händer mycket underligt med EPA- och A-Traktorer här i Sverige, men finns det statistik för mopedbilar i Sverige som pekar på liknande siffror som i Finland?


Eller handlar det om fyllskallar som blivit av med sina körkort, fixat ett förenklat förarbevis och köpt sig en mopedbil - och fortsätter lalla runt på fyllan...?


Är det rent av så om man kikar på statistiken att det säkraste sättet man kan förflytta sig på som tonåring är per 125a...? Skillnaden i försäkringspremie mellan EU-moped och hederlig 125a kan faktiskt tyda på det!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Det kan man fråga sig. Förnuftet säger att man får mer skador ute i det fria.

Nästa sak man borde fundera över är vilket av fordonen som mest riskerar att skada oskyddade trafikanter i omgivningen.
Egen säkerhet på bekostnad av andras inte bara accepteras av samhället, utan till och med premieras genom projekt som Noll Vison. Men om ett fordon, som genom större träffyta och högre vikt kan antas vara farligare för omgivningen dessutom skapar fler olyckor

Statistiken från 2010 visar att mopedbilarna orsakade nästan 90 olyckor på 1 000 fordon, medan samma siffra för mopeder var under 20.

så är frågan hur genomtänkt denna delen av trafiksäkerhetsarbetet är...


Men, man kanske inte skall ställa mopedbilar mot moppekids...?

De våldsamma skillnaderna i olyckstal i denna finska utredning kanske beror på att mopedbilarna används av äldre som av en eller annan anledning blivit av med sitt riktiga bilkörkort, eller kanske aldrig nått den standard som krävs för att ta bilkörkort...?
Sjukdomar, alkoholproblem, nedsatt syn?

Är denna gruppens mobiltet så viktig att det rättfärdigar mopedbilarna som far fram som radiobilarna på Liseberg...?


Äsch. Det är en undersökning, och den rör Finland. Inget vidare underlag att fatta beslut på, och om man ser abnorma siffror så brukar det ligga något abnormt bakom dom.

Men erkänn att talen förvånar! Är det någon som sett en liknande undersökning i Sverige?



H
 
Top