Montera gummina mellan luftburk och förgasarna på Yamaha XJ500

SessanMia

New member
Som det står i rubriken. Måste jag ta bort sadel och tank?
Sadeln är inget problem men jag vet inte om jag vågar e mig på tanken själv...men vill gärna prova om nån berättar hur man ska göra det :)
 

Hampe

Skriver massor!
Välkommen till forumet!

Det kommer snart in någon med specialkunskaper på just XJ 500, men rent generellt kan man säga att när man jobbar med hojar som har några år på nacken så finns risken att just sådan här gummidetaljer hunnit bli lite... ..."set in their ways", om man säger.
Att förvärma dem med en enkel hårfön kan betyda mycket, och den sista hjälpen att byngla en motsträvig gummibälg över en trotsig förgasarfläns kan faktiskt komma från startgas!
Startgasen tränger in överallt i vätskeform, och gör gummit halkigt och fint under några sekunder innan det dunstar bort utan att lämna några spår eller ställa till med några skador.

Startgas och värmepistol/hårfön är dock inget man samkör, okay...? :slagen:

Ytterligare ett allmänt knep är att tänka lite utanför boxen:
Ibland kan det faktiskt vara enklast att först fästa alla bälgarna från luftburken först, eftersom den större rörligheten löser en del svårigheter. När jobbet i bakkant är klart kan man trycka på hela förgasarbryggan i insugsgummina utan att just det momentet behöver bli svårare på kuppen.

Vår vän Benny Bob hade en XJ / Deception eller vad dom hette - alltså efter-efterträdaren till XJ 500. Hur var det på den, Bob?
Behövde man mecka av tanken för att komma åt att återinstallera förgasarbryggan? Vill minnas att du var där och härjade några gånger... :victorious:




Hampe
 

Bob Sweden

New member
Välkommen till forumet!

Det kommer snart in någon med specialkunskaper på just XJ 500, men rent generellt kan man säga att när man jobbar med hojar som har några år på nacken så finns risken att just sådan här gummidetaljer hunnit bli lite... ..."set in their ways", om man säger.
Att förvärma dem med en enkel hårfön kan betyda mycket, och den sista hjälpen att byngla en motsträvig gummibälg över en trotsig förgasarfläns kan faktiskt komma från startgas!
Startgasen tränger in överallt i vätskeform, och gör gummit halkigt och fint under några sekunder innan det dunstar bort utan att lämna några spår eller ställa till med några skador.

Startgas och värmepistol/hårfön är dock inget man samkör, okay...? :slagen:

Ytterligare ett allmänt knep är att tänka lite utanför boxen:
Ibland kan det faktiskt vara enklast att först fästa alla bälgarna från luftburken först, eftersom den större rörligheten löser en del svårigheter. När jobbet i bakkant är klart kan man trycka på hela förgasarbryggan i insugsgummina utan att just det momentet behöver bli svårare på kuppen.

Vår vän Benny Bob hade en XJ / Deception eller vad dom hette - alltså efter-efterträdaren till XJ 500. Hur var det på den, Bob?
Behövde man mecka av tanken för att komma åt att återinstallera förgasarbryggan? Vill minnas att du var där och härjade några gånger... :victorious:




Hampe

Hampe;
Xj600 var det. Där såg man inte förgasarna utan att lyfta tanken... :)
Och jodå, jag kände varje molekyl i dom förgasarna vid förnamn.

Tanklyft är ofta okomplicerat.
Kika på det först, du vinner hur dom helst på det, lättare att komma åt.
 

SessanMia

New member
Tack killar!
Gummina är nya och det är därför dom inte är monterade! Jäkligt skönt att köpa en gammal hoj där allt sånt som är gammalt är bytt.
Har haft turen att träffa en man nu som är suverän på att skruva på det mesta och han har haft hoj och vet hur vi ska fixa det här. Längtar så efter att köra!!
 
Top