Montera DRL på MC - vad säger lagen/Transportstyrelsen? Tips montering, inkoppling?

elektronikfreak

New member
Jag har fått lite tips om att montera DRL dvs varselljus på hojen.

Varselljusen är dom här: 2 x 9 LED High Power Kit EURO Round Style Daytime Running Driving DRL Lights Lamps

Fästet att sätta lamporna på kommer preliminärt att bli detta
Alternativet skruva fast dom på blinkersstagen

På bilar vill jag minnas att Transportstyrelsen har kravet att det måste vara MINST 600 mm mellan lamporna. Jag förutsätter att inte detta kravet gäller MC!??

För övrigt, jag misstänker att DRL-lamporna jag beställt enl länk ovan lyser "för starkt" o inte är EU-godkända (9 x 1 Watt LED per lampa) eller i vart fall Sverigegodkända men det kan vi lämna därhän då jag tänker tända o släcka dom med separat strömbrytare på styret.

Någon som har några tips o åsikter för montering, inkoppling mm?

Ha en skön sommar o välkomna till Öland!
 

Hampe

Skriver massor!
Men...?
Det kinesiska företaget som säljer dem skriver ju "EURO Daytime Running Driving DRL Lights Lamps"...?
Där har dom ju täckt in det mesta, och det måste ju vara okay då?



Allvar:

Du skall INTE montera lysena på blinkerstagen. Dom kommer att "släcka" dina blinkers.
Eller, dom kommer fortfarande att blinka, men det är bara du som vet om det.

Du måste ha ordentlig separation mellan blinkers och DRL-lysen - även ditt andra förslag går bort om du inte har dina blinkers placerade på ett udda ställe.
Nä, ner med DRL-lysena i källaren i stället.
Se till att skapa en tydlig triangel med huvudstrålkasteren som övre spets.
Om du vill synas, alltså.
Kallas omväxlande för "triangelbelysning", "trepunktsbelysning" eller "lokbelysning" i Sverige.
Skye , Bob Sweden, XJ900s mfl mfl kan berätta mer.

Vill du bara se bra ut så kan du sätta dem som det passar dig själv.


Omfattande, färsk och intressant forskning har du här:
http://svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2014/Belysning NZ.pdf





Hampe
 

Bob Sweden

New member
Jag kör med "triangebelysning" sedan ett par år.
Fungerat bra så här långt.

Det rent legala avhandlades i annan tråd.

Sammanfattning:
Motorcykel får, till skillnad från andra fordon, ha "dimljus" OCH halvljus tänt i kombination, men bara vid färd i dagsljus.
Så triangelelysning är tillåtet men du måst ekunna släcka DRL vid färd i mörker, då är det halvljus som gäller.

I övrigt +1 på det Hampe skriver: Se till att dina varselljus / DRL vad man nu väljer att kalla dom inte "bländar ihjäl" dina blinkers.
Långt från andra ljuskällor ska det vara. Tänk "vägg av ljus".
Du ska se till att se STOR och HOTFULL ut, lite som en 24-meters 70-tons långtradare med alla extraljus tända, det ser dom flesta bil-ister.
Inte alla, men dom flesta...
 

Skye

Kör Mycket!
Blev ju tillkallad som expertis... ;)

Vad jag kan delge som inte kanske nämnts. När lamporna säljs billigt så är oftast "vattentät" inte så vattentätt. IP67 klass är lätt att skriva ut men oftast så kommer det in fukt, regn och framför allt stänk från framhjulet. Värt att notera. Biltema har arbetsbelysning men de fungerar faktiskt och håller tätt.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Arbetsbelysning/Arbetsbelysning-10-W-38746/
Det går att hitta liknande på Ebay men skillnaden mellan billigt och det dyra är oftast hur de klarar fukten. Samt att fästen kan kosta skjorta..

Själv har åkt omkring med dessa sen 2012.
http://varadero.skye.se/dimljus-monterat/


För min del handlar det återigen om att synas och bli sedd. Alla har inte motorbågar på sina hojar men triangeln som skapas är perfekt. Syns i backspeglar utan att blända då vågrät montering får ljuskällan att hamna i kofångare på framförvaraande.

Min vän Jokern gjorde följande film för att beskriva skillnaden med och utan.



Många vill även ha DRL som extra ljuskälla och lysa upp under den mörka årstiden utan att få för mycket uttag från en stackars liten generator som sitter på motorcyklar. Smakar det så kostar det men ljuset kan vi inte klaga på. Bara LED..

View attachment 7010View attachment 7011View attachment 7012
http://hutzlmandl.wordpress.com/2013/04/06/le-nouveau-iron-butt-rally-racer-est-arrive/
http://www.clearwaterlights.com/infopg_krista.html

P.s
Öland har jag gjort i år.
ExaCkt 3,5 timma på ön
http://varadero.skye.se/iba-scandinavian-rally-2014/
 
Last edited:

elektronikfreak

New member
Men...?
Det kinesiska företaget som säljer dem skriver ju "EURO Daytime Running Driving DRL Lights Lamps"...?
Där har dom ju täckt in det mesta, och det måste ju vara okay då?
När kineserna är i farten på Ebay kan man aldrig vara 100% säker. :lemon:

Dessutom är jag inte helt säker på om inte Sverige har några andra regler o lagar än vad övriga EU har. Dessutom går ju inte SBP enl samma regler som Polisen gör. Har själv kompisar som fått godkännande hos SBP o några hundra meter därifrån blivit stoppade av Polisen o fått böter!???

Allvar:

Du skall INTE montera lysena på blinkerstagen. Dom kommer att "släcka" dina blinkers.
Eller, dom kommer fortfarande att blinka, men det är bara du som vet om det.

Du måste ha ordentlig separation mellan blinkers och DRL-lysen - även ditt andra förslag går bort om du inte har dina blinkers placerade på ett udda ställe.
Nä, ner med DRL-lysena i källaren i stället.
Se till att skapa en tydlig triangel med huvudstrålkasteren som övre spets.
Om du vill synas, alltså.
Kallas omväxlande för "triangelbelysning", "trepunktsbelysning" eller "lokbelysning" i Sverige.
Skye , Bob Sweden, XJ900s mfl mfl kan berätta mer.

Vill du bara se bra ut så kan du sätta dem som det passar dig själv.

Omfattande, färsk och intressant forskning har du här:
http://svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2014/Belysning NZ.pdf

Hampe
Där påpekade du ju klart en sak jag inte tänkt på... att inte montera dom för nära blinkersen för att inte den ska synas sämre! BRA! TACK!

Nu har jag iof sig inte fått DRL lamporna är så jag vet inte hur de kommer att se ut. Hoppas verkligen att det är 9 x 1 Watt LED i varje lampa o inte 9 x 0,5 Watt. Dessutom vet jag inget om hur fästanordningen kommer att se ut.

Efter det att jag lagt ner tanken på att montera dom på blinkersstagen så har jag mer o mer tänkt tanken att försöka få tag på en passande störtbåge att montera dom på. Om det inte framkommit tidigare ska alltså lamporna monteras på en Yamaha XV 535 Virago av årsmodell 2000. Köpte den för några veckor sedan o kommit på att här vill det till att synas ordentligt bland alla turistbilar på Öland. Kör bara dagtid kanske jag ska tillägga.
 

elektronikfreak

New member
Jag kör med "triangebelysning" sedan ett par år.
Fungerat bra så här långt.

Det rent legala avhandlades i annan tråd.

Sammanfattning:
Motorcykel får, till skillnad från andra fordon, ha "dimljus" OCH halvljus tänt i kombination, men bara vid färd i dagsljus.
Så triangelelysning är tillåtet men du måst ekunna släcka DRL vid färd i mörker, då är det halvljus som gäller.

I övrigt +1 på det Hampe skriver: Se till att dina varselljus / DRL vad man nu väljer att kalla dom inte "bländar ihjäl" dina blinkers.
Långt från andra ljuskällor ska det vara. Tänk "vägg av ljus".
Du ska se till att se STOR och HOTFULL ut, lite som en 24-meters 70-tons långtradare med alla extraljus tända, det ser dom flesta bil-ister.
Inte alla, men dom flesta...
Ja, du har ju helt rätt i att syftet dagtid är ju att se STOR O HOTFULL ut. :D

För övrigt vad beträffar bil DRL så är det den gamla regeln som gäller - dagtid: DRL tända, halvljus släckt. Kvällstid DRL släckta, halvljus tänt. MEN - kör man DRL på lägre effekt är de godkända tillsammans med halvljus dagtid.
 

elektronikfreak

New member
Blev ju tillkallad som expertis... ;)

Vad jag kan delge som inte kanske nämnts. När lamporna säljs billigt så är oftast "vattentät" inte så vattentätt. IP67 klass är lätt att skriva ut men oftast så kommer det in fukt, regn och framför allt stänk från framhjulet. Värt att notera. Biltema har arbetsbelysning men de fungerar faktiskt och håller tätt.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Arbetsbelysning/Arbetsbelysning-10-W-38746/
Det går att hitta liknande på Ebay men skillnaden mellan billigt och det dyra är oftast hur de klarar fukten. Samt att fästen kan kosta skjorta..

Själv har åkt omkring med dessa sen 2012.
http://varadero.skye.se/dimljus-monterat/
10 Watts diod i varje lampa var ju klart imponerande. Men får jag fråga... bländar inte det mötande trafik dagtid? Är dessa lampor E-märkta enligt R87/RL00? Inga åsikter från SBP o polis?

Om de lampor jag beställt är i plast eller om de är i aluminium får väl framtiden utvisa. Vad beträffar detta med "vattentäta"... går det inte att själv täta lamporna med ex silikon? Men självfallet är det ju bättre att de är garanterat täta från fabrik.
Nu tuffar jag själv bara runt lite lugnt på Öland soliga dagar i 60, 70 till 80 km/h så ur den synvinkeln krävs det väl knappast att de är vattentäta.

För min del handlar det återigen om att synas och bli sedd. Alla har inte motorbågar på sina hojar men triangeln som skapas är perfekt. Syns i backspeglar utan att blända då vågrät montering får ljuskällan att hamna i kofångare på framförvaraande.

Min vän Jokern gjorde följande film för att beskriva skillnaden med och utan.

Det du kallar för motorbåge, är det vad jag kallade för störtbåge när jag hade moped som tonåring eller vad de kallar för crash bar idag? Har som sagt planer på att investera i en sådan från Kina... undrar bara över passformen?

Har stängt ner NO SCRIPT men ändå dök inte filmen upp... däremot bilden.

Många vill även ha DRL som extra ljuskälla och lysa upp under den mörka årstiden utan att få för mycket uttag från en stackars liten generator som sitter på motorcyklar. Smakar det så kostar det men ljuset kan vi inte klaga på. Bara LED..

View attachment 7010View attachment 7011View attachment 7012
http://hutzlmandl.wordpress.com/2013/04/06/le-nouveau-iron-butt-rally-racer-est-arrive/
http://www.clearwaterlights.com/infopg_krista.html
Vad beträffar din första länk - är det bättre att sätta DRL-lamporna på styret än att sätta dom på störtbågen?

P.s
Öland har jag gjort i år.
ExaCkt 3,5 timma på ön
http://varadero.skye.se/iba-scandinavian-rally-2014/
Jag skulle rekommenderat 3,5 veckor istället för 3,5 timmar. Visst är det roligt att du hann få se Erik o Jan men det finns faktiskt så enormt mycket att se. Skulle rekommendera dig Slottsruinen, numera kallat Borgholms Slott liksom Eketorps Borg. På norra Öland har du Trollskogen o Thujabeståndet o på södra Öland bör du korsa Stora Allvaret.
 

Skye

Kör Mycket!
Synd att du inte kunde se filmen för den är väldigt visande. Kanske hjälper det om den inte är inbäddad och du besöker sidan direkt.
https://vimeo.com/85285987

Har inte haft några problem med Besiktning eller Polis. Det är så vanligt förekommande idag på helt nya cyklar att varianterna för hur det kan se ut är många.
Motorskyddsbåge, Engineguard, crashbågar. Många namn men samma sak. Bra att sätta extra-ljus och fotpinnar på och extra packning, som regnställ eller sovsäckar.
 

Bob Sweden

New member
10w led må vara kraftigt men absolut inget som bländar i dagsljus.

E-märkning är gott och bra men ska det vara en ÄKTA E-märkning så lär priset bli ett annat.
Bekymra dig inte över det med andra ord.
Att synas är viktigare än ett par siffror i ett strålkastarglas...

Montering:
Låååångt ifrån halvljuset.
Du ska få ett utseende som avviker, som fångar den där trötta lattemorsans uppmärksamhet så att medtrafikanterna SER dig

Vattentätt eller inte är ett mindre bekymmer.
Köp och testa, teoretisera inte sönder det för mycket, testa bara!!

/B
 
Top