Montera aktiv GPS docka på Dragstar 1100 (2007:a)

easyplastic

New member
Hej

Jag har precis skaffat en GPS (TomTom Urban Rider) och en aktiv docka (så man kan köra längre än vad GPS:ens batteri räcker.

Nu funderar jag på montering, hur drar jag elen? Någon som har gjort det och har erfarenheter och förslag?

Direkt till batteriet? Känns kanske inte jättelustigt, pga risk för att batteriet "drar ur" när inte hojen är igång. Det kanske inte är ett problem i praktiken. någon som har erfarenhet?

Annars, efter startreläet? Finns risk att man stör, eller förstör annan elektronik då?

Några tips på kabeldragning? Det enklaste är kanske att dra längs ramen i underkant, men det blir ju lite väl synligt och fult. Jag är osäker på hur befintlig el är dragen, längs ramen i överkant, under tanken kanske? Lite bökigare att få dit, men snyggare.

/Erik
 

Zopilote

New member
Jag skulle rekommendera att använda ett relä för matningen till GPS:en. Ta matningsspänningen från batteriets +pol, via en säkring, till reläet och sen till GPS:en. Ta styrningen av reläet t.ex. från halvljuset. Ett vanligt extraljusrelä från Mekonomen går alldeles utmärkt att använda.
 

Bansaie

New member
Fick tips en gång att ta el ifrån bromsljuskontakten. Redan avsäkrat och kopplat till tändningen så i det här fallet borde det vara idealt då det är rätt lite ström du ska ha och den är redan framdragen till styret.
 

Bob Sweden

New member
Hej

Direkt till batteriet? Känns kanske inte jättelustigt, pga risk för att batteriet "drar ur" när inte hojen är igång. Det kanske inte är ett problem i praktiken. någon som har erfarenhet?

En GPS drar väldigt lite ström, vi talar om effekter på ett fåtal watt (2-4W, motsvarande effekten av parkeringsljuset) så ingen fara att något händer.
Inget behov av extern relä, det är bara att krångla till det i onödan.

Jag brukar koppla direkt på parkeringsjuset.


Enklast: Separat kabel med säkring och strömbrytare, tar ström direkt på batteriet.
Fördel: Du kan välja att ha din GPS igång (för laddning etc) utan att ha tändningen på.
Brytaren gör att det garanterat inte drar ur batteriet, någonsin.
Funkar garanterat även om du har en hoj med avancerat elsystem.

Enklast II:
Koppla på parkeringsljuset. Du glömmer det inte, ingen risk att dra ur batteriet.
Kan dock inte ladda utan att P-ljuset är på.


Valet är ditt.
Friskt kopplat är hälften brunnet... :star:

/B
 
Top