Mjuka skydd vs hårda?

magnus99

New member
Hej,

i anslutning till en tidigare tråd undrar jag om någon har erfarenhet av den typ av mjuka skydd som sitter i t ex Rukka textilställ? Rukkas jackor sitter ju verkligen kanonskönt, skydden verkar sitta där de ska, men skyddar dom lika bra som de hårda(re) skydd som sitter i andra textilkläder? Någon som har "provat"?

/Magnus
 

P-O Noren

New member
Hej,

i anslutning till en tidigare tråd undrar jag om någon har erfarenhet av den typ av mjuka skydd som sitter i t ex Rukka textilställ? Rukkas jackor sitter ju verkligen kanonskönt, skydden verkar sitta där de ska, men skyddar dom lika bra som de hårda(re) skydd som sitter i andra textilkläder? Någon som har "provat"?

/Magnus

Enligt vad jag har förstått så skyddar dessa skydd bättre än hårda. Materialet är en form av polymer som kan ändra form sakta men stelnar vid snabba rörelser eller komprimering och blir hårt. Testa att slå på skyddet eller trycka ihop det fort så ser du.

Dyrare än dom hårda, men man hittar dessa vid lite dyrare kläder.
Rukka kallar väl sitt för RVP Air System

Men man ska väl inte förväxla dessa med billiga skumgummiskydd...
Kolla efter EN 1621-1 märkningen
 

Smartswede

New member
Normala skumgummiskydd skyddar sämre generellt. Ett hårt skydd fördelar kraften bättre över en större yta. Mjuka skydd är ofta lite bekvämare och eventuellt skyddar lite större område.

Vet inte hur bra Rukkas nya mjuka skyddar. Men det låter som en fiffig teknisk lösning de gjort. Just att det är hårt vid själva smällen.
 

Spiff

New member
Sitter likadana skydd i BMWs ställ som jag har, funkade bra när jag ramlade men det var ingen värre smäll så något större omdöme är svårt att lämna. Men är skydden godkända så är de. Det jag funderar över är hur dessa nya material påverkas av tiden.
 

Avarage

New member
Jag skall inte fördömma mjuka/mjukare skydd för nog är de bättre än inget alls. Dessutom finns det ju olika grader i helvetet så även med skydd. Men vill man får klart för sig vilka typer av skydd/material mm. som ger minst skador vid en ev. vurpa skall man rikta blickarna mot tävlingsverksamheten där vurpas det i parti och minut :D så man får snabbt en utvärdering av vad som fungerar bäst.

Nu är ju även detta området något som innehåller en konstant utveckling, som tur är, men fn. är inga andra skydd än hårda skydd godkända.

Prio #1 är dock att skydden sitter där de skall och att de INTE kan vridas/förskjutas vid en ev. marksyning. För att detta skall kunna uppnås måste skyddet sitta tight an mot kroppen. Om skyddet är monterat i kläderna innebär det att dessa också måste sitta tight, åt minstånde där skydden sitter.

Tighta kläder kan i början kännas obekväma OCH de isolerar inte lika bra varför om man väger in väder & vind som en faktor i säkerheten också skall försöka tas hänsyn till. En kalla/frusen förare ELLER en varm/överhettad förare är en sämre än en "lagom" förare :D.

I början av 90-talet (90-91 om jag minns rätt) plockade en återförsäljare in ett "skinnställ" där skinnet var utbytt mot ett tyg innehållandes kevlar. Åt minstånde två tävlingsförare i sverige körde med dessa (vad jag såg) och SVEMO tillät dessa ställ (på prov) men förbjöd dem efter 2 säsonger. De höll otroligt bra vid vurpor så vad var då orsaken till förbudet?

Friktion!

Detta material gav högre friktion mellan asfalt och materialet varför förarna började tumla runt vid högre hastigheter (ca. 50km/h i stället för ca. 30 km/h med skinn) och ådrog sig värre skador än med skinn. Tävlingsverksamheten är därför ett ypperligt ställe att avgöra vilka skydd/material som fn. fungerar bäst.

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

New member
Inte för att jag vill stjäla tråden, men detta borde passa bra här:

Större delen ev min körning görs söderut, sommartid. Söder om alperna blir det lätt upp emot 35-40*.
Jag har länge kört med Halvorsson-skinnställ med ryggplatta i jackan, men har äntligen hittat en mycket lättare Held-jacka i ljus och bra nyans :rolleyes: - så här är frågan:

Vicket ryggskydd anser detta ärade forum vara det bästa, inte enbart ur skyddssynpunkt utan även erfaringsmässigt mht ventilation, dvs riktigt luftigt?

Personligen har jag prioriterat bort bekvämligheten med et riktigt väl ventilerat ryggskydd. Jag svettas så mycket ändå så det gör varken till eller från för mig egna del!

Vad gäller erfarenhet av ryggskydd i allmänhet skulle jag nog vilja slå ett slag för det skydd jag har idag, tror det heter T-Pro (är dock osäker på om det finns att köpa idag?) och ger bra skydd utmed hela ryggen SAMT även runt njurarna. Och i och med att det då är så stort, speciellt runt midjan, så blir det varmare än det gamla Dainise jag hade (köpt 1988 eller nått sånt, dvs. bland de första som kom ut till landsvägsåkare).

Mvh!
// Niklas
 

SvenneC

New member
I början av 90-talet...

"text"

...Tävlingsverksamheten är därför ett ypperligt ställe att avgöra vilka skydd/material som fn. fungerar bäst.

Jag håller helt med dig om detta, men nu när det snart har gått 20 år sedan detta hände så kan man kanske hoppas att även textilplaggen har utvecklats något och att det snart bör finnas anledning för tävlingsverksamheten att ge textil en ny chans.

Det är ganska stor skillnad i ytstrukturen på moderna textilkläder jämfört mot de tidiga 90-talsställ du nämner.

Orsaken till att jag påpekar detta är att jag har träffat många hojåkare som kategoriskt avfärdar textil som "livsfarligt skräp" med hänvisning till att Svemo inte tillåter det på tävlingar och jag misstänker helt enkelt att Svemos syn på det hela har åldrats en smula.

Tidningen Bike gjorde några ganska grundliga tester av både textil och skinn för något år sedan. (Minns inte om det var 2007 eller 2008) Sanningen att säga så har jag själv inte läst någon av artiklarna, men om någon annan som läser detta minns något av de testerna så kan en kommentar vara intressant att läsa.

/Svenne
 

Avarage

New member
Jag håller helt med dig om detta, men nu när det snart har gått 20 år sedan detta hände så kan man kanske hoppas att även textilplaggen har utvecklats något och att det snart bör finnas anledning för tävlingsverksamheten att ge textil en ny chans.

Det är ganska stor skillnad i ytstrukturen på moderna textilkläder jämfört mot de tidiga 90-talsställ du nämner.

Orsaken till att jag påpekar detta är att jag har träffat många hojåkare som kategoriskt avfärdar textil som "livsfarligt skräp" med hänvisning till att Svemo inte tillåter det på tävlingar och jag misstänker helt enkelt att Svemos syn på det hela har åldrats en smula.

Tidningen Bike gjorde några ganska grundliga tester av både textil och skinn för något år sedan. (Minns inte om det var 2007 eller 2008) Sanningen att säga så har jag själv inte läst någon av artiklarna, men om någon annan som läser detta minns något av de testerna så kan en kommentar vara intressant att läsa.

/Svenne

De sk. textilställen som jag skriver om, från början av -90, var visserligen någon form av textil (annars hade de varit väldigt stela :D). Vad jag menade med att skriva om denna händelse var inte att därmed förkasta textilställen utan att förklara att tester eller vad man nu skall kalla det pågår löpande utmed inte bara svenska motorbanor utan även internationella sådana. Så när du omnämner SVEMO som gammalmodig är det då också likställt med FIM enär SVEMO följer FIM´s reglemente till stor del vad gäller personskydd.

Vad du/jag/andra åker med för skyddsutrustning är upp till var och en, jag gör ingen bedömningen eller avdömning bara för att andra använder annan utrustning än jag. Men jag anser fortfarande att om man som gatåkare vill veta vilken typ av utrustning och material som skyddar bäst vid vurpa kan en väldigt bra vägledning vara att just titta på tävlingsförarnas utrustning. Textilkläder i all ära (med avseende på väder/vind och temperatur) men som skydd vid en marksyning har jag ännu inte sett att de är lika bra eller bättre än ett bra skinnställ. Men jag har ju inte sett/läst alla artiklar/tester så jag kan ju ha missat något!

Skinnställ är å andra sidan ENDAST bra på just detta. Till ALLT annat är det sämre än textilkläderna med inbyggda skydd. Jag är väl medveten om det. MEN jag uppfattade som att tråden handlade om just skydd vid en vurpa så jag svarade utifrån det!

Mvh!
// Niklas
 
Top