Mjuk bakdämpare Öhlins

Sad Glad

New member
Hej, min bakdämpare från Öhlins är väldigt mjuk, dvs den sjunker ihop väldigt mkt när man sätter sig på hojen. Jag har ställt in kompressionen till max (dvs vridit på ratten på den lilla behållaren) och den är ändå ganska mjuk.

Är det så enkelt att man kan säga att bakdämparen behöver servas/renoveras eller kan justeringar av fjäderförspänning o retur hjälpa?

Jag kan inget om fjädring, jag har försökt läsa på en del men fattar ändå inte tillräckligt :)
 

enhjuling

New member
fjädern bestämmer hur mycket den sjunker ihop och kompressionsdämpningen hur fort den kan sjunka ...
Sjunker den ner för långt så har du nog fel fjäder, till viss del kan det kompenseras med fjäderförspänningen men inte helt.
 

Bengt Allevad

New member
Hej

Jag tror mig kunna lite om fjäderben och jag ger dig gärna ett första tips.
Kompressionsdämpningen kan du aldrig påverka nedhänget med annat en för en kort stund. Se det hellre som en tidskonstant för hur lång tid det skall ta innan fjäderbenet är komprimerat.
Utgå alltid från fabiksdata när det gäller såväl kompresion- som returdämpning. Det räcker som regel långt.

Vad som däremot är det helt överskuggande problemet är nedhänget eller zaget och det styrs helt av fjäderförspänning och fjäderkonstant.
Nedhänget är något som är helt individuellt i kombinationen hoj, förare, last och påverkas inte statiskt av dämpningen.
Vad jag menar är att en hoj måste nästan alltid justeras med avseende på detta.

Jag brukar kalla det att man måste leva med sitt nedhäng. Dels beroende på körsätt och var du kör, dels beroende på vad du väger, topbox med last eller inte, passagerare har givetvis en jättebetydelse o.s.v

Ett bra värde att utgå ifrån där bak, om det är en gat-, sport- eller touring-hoj är 10-20 mm zag utan förare och 25-40 mm med förare.
Kan du inte uppfylla dessa båda värden måste du byta fjäder med en annan fjäderkonstant. Kostar ca. 800:- i Öhlins-fallet.
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Okej tack för era svar.

Hojen sjunker ihop rätt mycket när jag sätter mig på den så då är det alltså fjäderförspänningen som skall skruvas på och så får vi se om det räcker.

Jag skall nog ta hojen till någon verkstad som kan ställa in bak- och framdämpare så att de passar mina förutsättningar och då antar jag att jag/de märker om jag behöver en ny fjäder eller inte.
 

Bengt Allevad

New member
Jag skall nog ta hojen till någon verkstad som kan ställa in bak- och framdämpare så att de passar mina förutsättningar och då antar jag att jag/de märker om jag behöver en ny fjäder eller inte.

Var inte för säker på det.;)
Mitt tips är att läsa på och mäta in det själv. Jag har hittills inte hört talas om en MC-leverantör (med tillgång till verkstad) som sett till att nedhänget på en hoj som levereras till kund är inställt efter kundens förutsättningar.
Detta trots att denna inställning är den viktigaste individ anpassning som krävs, när man skaffar en hoj.

Skickar med en "mätblankett"
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Var inte för säker på det.;)
Mitt tips är att läsa på och mäta in det själv. Jag har hittills inte hört talas om en MC-leverantör (med tillgång till verkstad) som sett till att nedhänget på en hoj som levereras till kund är inställt efter kundens förutsättningar.
Detta trots att denna inställning är den viktigaste individ anpassning som krävs, när man skaffar en hoj.

Skickar med en "mätblankett"

Jag håller med, det är en service som alla handlare borde tillhandahålla när de säljer en hoj, oavsett om det är en begagnad eller en ny.

Tack för blanketten, jag skall kolla in den!
 

ezzo

New member
Du skriver att den känns mjuk trots att du dragit på kompressionen till max.
Det är en öhlinare.
En öhlinare brukar svara mycket bra bara på några få klick på både retur och kompression.

Som B.A skriver så ska du ha rätt fjäder för din vikt och det är det viktigaste. För har du inte rätt fjäder kan du skruva hur mycket som helst på allt.. och det kommer aldrig bli bra.

I ditt fall skulle jag lämna in stötdämparen på service.
Samt samtidigt lägga på en fjäder som matchar din vikt inkl full utrustning..


// Ezzo
 

Spiff

New member
Är du ute och åker redan eller är du bara i garaget?
Börja som Bengt föreslår, ställ stötdämparen så som rekommenderas i manualen och mät fjädringen dvs hänget. Det kan man göra själv med hjälp av någon som kan mäta när du sitter på hojen. Då ser du rätt snabbt om du behöver byta fjäder men det är kanske inte så troligt om du inte är mycket större än en normalperson?
Stötdämparens inställningar kan du bara "mäta" när du har möjlighet att köra. Dess funktion är bra verksam när saker rör på sig. Öhlins har bra instruktioner för hur man skall ställa stötdämparen i utgångsläge. Jag har sett någon guide som man kan använda sedan för att ändra från det läget men som sagt då måste man köra för att kunna känna skillnaderna.
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag håller med, det är en service som alla handlare borde tillhandahålla när de säljer en hoj, oavsett om det är en begagnad eller en ny.

Tack för blanketten, jag skall kolla in den!

Ofta beror det på okunskap men förmodligen ibland också på tid/pengar dvs. de vill inte lägga tiden och därefter ta ansvaret för ev. konsekvenser som kunden kan åberopa om något händer!
 

Avarage

New member
Jag håller med, det är en service som alla handlare borde tillhandahålla när de säljer en hoj, oavsett om det är en begagnad eller en ny.

Tack för blanketten, jag skall kolla in den!

Du har redan fått flera bra svar så mitt är kanske överflödigt men eftersom jag är intresserad av denna biten (också) så skriver jag en rad i alla fall.

Eftersom stötdämparen har justerbar kompressionsdämpning kan man nästan förutsätta att den har justerbar returdämpning.

Att mäta dynamiskt häng (sag) bak (dvs. när du sitter på med full utr.) när man är ensam är inte möjligt, det krävs minst 2 pers så om du inte har tillgång till någon som kan hjälpa dig (och mäta upp/justera enl. blanketten du fått) får mitt stalltips i stälet bli:

1.) Ställ tillbaks kompressionsdämpningen till fabriksinställning (= bra start att utgå från när du sedan börjar köra)

2.) Vrid upp fjäderförspänningen rätt rejält så du märker skillnad. Står den redan på max = mät upp och bli inte förvånad om fjädern måste bytas (dv. den hänger för mycket).

3.) Om dämparen är gamal/har gått väldigt långt renovera dämparen samtidigt som du byter fjäder (kostar i runda slängar 1500kr + kostnaden för fjädern 800kr). Därefter rullar dämparen ledigt 12-15 000mil innan det är dax igen frör en ny renovering á 1500kr ;-) !

Mvh!
// Niklas
 

Sad Glad

New member
Skall se vad jag kan göra, jag har tummen mitt i handen så det kanske blir så att jag åker till det där öhlinsservicestället i Helsingborg. Det står tyvärr inte hur kompressionen skall vara inställd från fabrik om man tänker på antal klick som det gör på min Multistrada och nu gäller det Bimotan. Hänget står dock angivet i manualen.

Det var i garaget som en polare upptäckte att den var väldigt mjuk och gungande rätt mycket när man satte sig på den. Det syntes rätt tydligt och kändes även när jag satt på den. Den styvades upp när jag ökade kompressionen men sjunker ändå ihop lite mycket, alltså är det hänget jag måste ställa in.

Men okej, jag har förstått att det inte är så enkelt utan att man får skruva först och se om man kan få in en bra inställning. Funkar det inte att få till hänget så kan det vara en ny fjäder som behövs. I värsta fall behövs hela stötdämparen servas :)

Den har inte gått så långt, 2400 mil ungefär och är från 1995 men hojen verkar ha varit med om en del ändå.

Tack för svaren, jag skall försöka komma ihåg att skriva hur det blev till slut!
 

druid

New member
Eftersom det är frågan om en Ducce så kan du ju fråga på ducceklubbens forum
och förmodligen få reda på exakt hur din dämpare var inställd från fabrik samt kanske
en annan inställning som är empiriskt utprovad för att passa stora nordbor.
 

Sad Glad

New member
Eftersom det är frågan om en Ducce så kan du ju fråga på ducceklubbens forum
och förmodligen få reda på exakt hur din dämpare var inställd från fabrik samt kanske
en annan inställning som är empiriskt utprovad för att passa stora nordbor.

Nja det är Bimotan det gäller, iofs en duccemotor i men visst, jag vet inte varför jag inte frågat i ducceforumet också :) Kanske för att det var en så allmän fråga angående bakdämpare.
 

mats757

New member
Det skiljer väldigt mycket om man har gas eller inte i dämparen. Ett gastryck på 10-14bar gånger kolvstångens diamter. Det lyfter en hel del. Så byt inte fjäder innan du är helt hundra på gasen finns i dämparen

mats
 

Kristofer

New member
Nja det är Bimotan det gäller, iofs en duccemotor i men visst, jag vet inte varför jag inte frågat i ducceforumet också :) Kanske för att det var en så allmän fråga angående bakdämpare.

Ducceklubben har ett eget Bimotaforum där "MC-dr" Söderman glatt svarar på alla frågor.:)

Eftersom du är i Lund behöver du inte åka ända till Hbg för att kolla fjädringen, det räcker säkert med Löddeköpinge. Duccehandlarn där kan säkert hjälpa till med fjädringen. Per själv har kört racing i många år och jag hörde ryktas om att de skulle anställa Kenneth Hallbäck i verkstan, en man som lever för Ducati (speciellt 2v motorer).
 

Sad Glad

New member
Ducceklubben har ett eget Bimotaforum där "MC-dr" Söderman glatt svarar på alla frågor.:)

Eftersom du är i Lund behöver du inte åka ända till Hbg för att kolla fjädringen, det räcker säkert med Löddeköpinge. Duccehandlarn där kan säkert hjälpa till med fjädringen. Per själv har kört racing i många år och jag hörde ryktas om att de skulle anställa Kenneth Hallbäck i verkstan, en man som lever för Ducati (speciellt 2v motorer).

Jo jag känner till Mr Söderman :)

Jag har tänkt kontakta Br. Hörbergs också, det vore ju fantastiskt om de anställde kenneth!

//Socio #3813
 

Spiff

New member
Om du har dessa experter inom räckhåll så är det nog värt att ta hjälpa av dem när det rör sig om en så kool hoj som en DB2 från 95 :D
 

mats757

New member
Det har ingen betydelse om dämparen sitter på en Trampcykel, Honda eller Bimota. Det fungerar på exakt samma sätt ändå.
Tyvärr är kunskapen på stötdämpare lite varierande beroende på MC-verkstad. Däremot så är Crossåkare bättre på det. Där är det vardagsmat att se efter fjädringen.

Som jag har sagt innan, kontrollera att det finns gas!

Mats
 

mats757

New member
Jag skall be någon kolla på den, jag tror inte jag kan kolla om det finns gas i den på egen hand.

Om du ändå ska lämna in den.
Demontera den från hojen.
Demontera fjädern, det är oftast väldigt enkelt.
Tryck ihop dämparen, när du lättar på trycket så ska den långsamt med bestämt fjädra ut igen pga gastrycket.
Gör den inte det så är gasen slut, då bör man också packa om dämparen och fylla ny olja.

Mats
 
Top