Mittsverigebanan - namninsamling MOT bullerkrav

Leif H..oj

New member
Jag vill tipsa om den här namninsamlingen och om ni läser där så ska det vara en fredlig demonstration i Härnösand lördag 28 feb. Om det är rätt som det står på hemsidan så ska väl vi som använder banan ge vårt stöd.

Protest mot bullerkraven som ställs på MITTSVERIGEBANAN

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=2976
 

Hoke

New member
Bra för sporten att visa att vi finns och vill utöva vår aktivitet!;)

Men jag har förståelse för de boende.
När jag var där senast på onsdagskörning lossnade kåpstaget fram, så jag for till min vän vid mätpunkt fyra för att få hjälp.
Det lät mycket högt från banan där, det var knappt man hörde varandra tala ibland.
Problemet är nog att banan ligger på en kulle och att det är helt öppet åt det hållet därifrån. Detta tillsammans med vinden åt fel håll blir inge bra för ljudvolymen.

Hoppas att detta går att lösa med vallar, träd etc!
Akustikbyrån brukar göra bra jobb ifrån sig, skall höra med dem om ideér..
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag kan också berätta att banägarna (Älvdalen Halkbana Ekonomisk förening) till Monzta-banan överklagat Miljödomstolens beslut till Miljööverdomstolen. Sommaren 2009 kommer inget att hända på grund av den långa handläggningstiden. Men, banägarna är optimistiska och tror och vill att det kommer att köra motorcyklar på Monzta-banan igen.
 

morsan

New member
Jag kan också berätta att banägarna (Älvdalen Halkbana Ekonomisk förening) till Monzta-banan överklagat Miljödomstolens beslut till Miljööverdomstolen. Sommaren 2009 kommer inget att hända på grund av den långa handläggningstiden. Men, banägarna är optimistiska och tror och vill att det kommer att köra motorcyklar på Monzta-banan igen.

Det var trevliga nyheter!
 

Catherine

New member
Jag kan också berätta att banägarna (Älvdalen Halkbana Ekonomisk förening) till Monzta-banan överklagat Miljödomstolens beslut till Miljööverdomstolen. Sommaren 2009 kommer inget att hända på grund av den långa handläggningstiden. Men, banägarna är optimistiska och tror och vill att det kommer att köra motorcyklar på Monzta-banan igen.

Då får vi hålla tummarna till säsongen 2010!!
 

mikekop

New member
Verkligen trevliga nyheter!

Hejsan !

Vore Toppen!

Är det möjligt att påverka skogsplantering/buskar mot älven (monztabanan)Det
skulle väl ta bort en del buller åt det hållet.

Vad jag har förstått så var det inte de på andra sidan älven som drev på förbudet, det var fritidshusägare på samma sida älven, norr om banan, som till och med har ett skogsområde emellan. Men det skulle säkert hjälpa, antar att ljudet studsar på vattenytan och sprids.
 

morsan

New member
Visst klagade de på andra sidan älven och vägen också, men saken drevs hårdast av några sommargäster.

Det rensades rätt hårt både på stranden vid banan och i slänten på andra sidan älven, varför vet jag inte.

Energiskog kanske kunde vara något? Snabbväxande och kan vara till nytta?
 

vormannen

Moderator
Hoppas att det inte blir nått tok med detta.
Det är ju så bra att det finns en bana att gasa av sig på, för på vägarna törs man faen inte (underlaget är ju i princip opålitligt och sedan är det andra trafikanter som man också måste ta häsyn till)
 
Top