Missljud på XJ 900

Knutteigen_24

New member
Hej !

Jag var just ute och provkörde en Yamaha XJ 900-92 som gått drygt 6000 mil. I låga farter kunde man höra ett lågt tickande ljud. Det kom från motordelen och hördes bara när maskinen rullade, men inte med motor igång och friläge. Det ökade med hastigheten och i c:a 50 km/h var frekevensen c:a 2 tick/sek. Vid högre hastigheter hödes inte ljudet (p g a fartvinden ?) Jag vet inte hur vinkelväxel/kardanen ska låta, men det lät lite konstigt.

Kan det vara vinkelväxeln och i så fall behöver den bytas eller kan det shimsas ?

Kan det vara ett lager/hjullager ?

Är det någon som känner igen detta ?

MVH

Snart återfallare
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Svårt att säga, de vanligaste tickande ljuden brukar kunna härledas från ventilerna eller överslag i tändsystemet/spolarna.

Det går iaf att konstatera vad det inte är.

Det är inte sliten kardan/vinkelväxel, sånt viner.
Det är inte hjullager, sånt knastrar och är dessutom lätt att kolla genom att palla upp hojen och snurra på hjulen.
 

Katarina

Helt okej
Om inte oljan är för tunn? Då kan det väl också ticka? Men då skulle det väl ticka även i friläget. Kanske du ska kontrollera ventilspelet på den för det kom väl mest i högre hastighet?
 

Ginnies

New member
Hej !

Jag var just ute och provkörde en Yamaha XJ 900-92 som gått drygt 6000 mil. I låga farter kunde man höra ett lågt tickande ljud. Det kom från motordelen och hördes bara när maskinen rullade, men inte med motor igång och friläge. Det ökade med hastigheten och i c:a 50 km/h var frekevensen c:a 2 tick/sek. Vid högre hastigheter hödes inte ljudet (p g a fartvinden ?) Jag vet inte hur vinkelväxel/kardanen ska låta, men det lät lite konstigt.

Kan det vara vinkelväxeln och i så fall behöver den bytas eller kan det shimsas ?

Kan det vara ett lager/hjullager ?

Är det någon som känner igen detta ?

MVH

Snart återfallare

Hej Knutteigen_24

Jag har en pricis en likadan XJ 900. Jag känner inte igen något liknande ljud från min hoj. Håller med Tyrannosaurus att det med säkerhet inte kardan/drivning. Sen så finns ingen bränslepump på denna modell så det är också uteslutet.
Är det samma ljud oavsett vilken växel du kör på? En tanke var att vid riktigt låga varv, med belastning på motorn, kanske den inte får upp tillräckligt med oljetryck?
Sen skulle jag kolla ventilspel bara för att vara säker. Det är en enkel procedur på XJ 900 F. Vill du kan jag maila dig ventilspelen.

/Anders
 

Ginnies

New member
Om inte oljan är för tunn? Då kan det väl också ticka? Men då skulle det väl ticka även i friläget. Kanske du ska kontrollera ventilspelet på den för det kom väl mest i högre hastighet?

Håller med Kararina. När Xj 900 F blir riktigt varm så uppkommer ett visst tickande ljud från motorn. Men det är vid riktigt höga tempraturer. Typ långvarig stadskörning i 40 gradig värme. När motorn är luft/olje kyld så är det lite större toleranser på spel på lager, kolv och ventiler.
Om det tickljudet skulle uppkomma av detta fenomen så är inget att oroa sig för. Det är helt i sin ordning.

/Anders
 

gladiatorn

New member
Tickande XJ 900

Hej!

Det tickande ljud som du uppfattar som 2 tick/sec vid 50 km/h kommer med stor sanolikhet från hjulen, kardanen borde ha högre varvtal.
På XJ 900 som har centralstöd är det ganska lätt att kolla genom att rotera hjulen och lyssna efter ljuden.
Som du själv är inne på så kan det vara hjullager men det kan också vara något som ligger mot något som har med hjulen att göra.
Bromsar som ligger mot kan ofta skapa lite underligga ljud, tryck in hand- och fotbroms med handen ordentligt släpp och lysna om det hörs någon sklillnad, bänd tillbaks klossarna med en träkil så du vet att de inte ligger mot skivorna och lyssna igen.

Om ljudet kommer från motorn.
Det mest troliga är att ventilspelet har blivit lite stort, detta är lätt att kolla.
Men även kamkedjan och kjedjesträckaren kan skapa ett tickande ljud.

Det är nu du tar fram en stor skruvmejsel och stoppar den stra änden i örat och tar hjälp av en kompis att sköta gashandtaget (så du kan koncentrera dig på att lyssna).
Sätt den spetsiga änden av skruvmejseln, det går lika bra med stetoskop, mot motorn och lyssna.

Följer tickandet motorns varvtal är ventilspelet den huvudmisstänkte.
Följer tickandet motorns varvtal men med lite eftersläpning, blir kamkedjan och kedjesträckaren den misstänkte.

Att kamkedjan är slut efter 6000 mil är inte troligt, däremot kan kedjesträckaren bli lite trög och fastna i sitt läge. Lösningen är att lossna den, motionera den och eventuelt rengöra den. Hur enkelt det är att komma åt kedjesträckaren kommer jag dock inte ihåg.

Givetvis kan det finnas andra orsaker.

Lycka till.
Gladiatorn
 

Ginnies

New member
"

Att kamkedjan är slut efter 6000 mil är inte troligt, däremot kan kedjesträckaren bli lite trög och fastna i sitt läge. Lösningen är att lossna den, motionera den och eventuelt rengöra den. Hur enkelt det är att komma åt kedjesträckaren kommer jag dock inte ihåg.

Att skruva ut kamkedjesträckaren är lite bökigt. Det går med lite pillergöra och små fingrar. Med en avsågad "vinkel-insex-IKEA-verktyg" går det någolunda.
Klart enklast är att ta bort förgasarbryggan. Glöm då inte att lossa alla fästbultar till luftburken. Utan att lossa den får man inte bort bryggan.
Gör man det kommer man åt den med skoterhandskar på ;-)

/Anders
 

Knutteigen_24

New member
Tacka alla som har svarat. Nu tror jag att jag vågar köpa hojen. Priset är ganska hyfsat (det är ju föralldel höst), men då kan man kanske ta lite risker. Av era svar att döma ska det i alla fall inte vara något allvarligt, och det är det som är väsentligt. Jag läste förresten på en annan sida om en person som hade två XJ 900. En som gått 21 000 mil och en som gått 15 000, så det verkar vara en robust maskin.

Tack igen.

Nästan återfallare
 

WebGringo

New member
Vad är lagom pris för en sådan maskin ?

Tänk på att 90 - 94 års modell är strypta o har mindre hästar än 83 - 89.
 

Ginnies

New member
Tänk på att 90 - 94 års modell är strypta o har mindre hästar än 83 - 89.

Har förstått att det är ganska så stor skillnad mellan -89:an och -90:an. Den senare modellerna går inte så bra på högre varv.
Håller på själv att leta efter strypningar på min 92:a för att få den i fulleffekt.

/Anders
 
Top