Minska effekten på Yamaha R1 motor

Jan TBF

New member
Jo ni läste rätt....

För att lösa ett SFRO bygge där en R1 (5PW) motor ingår, måste effekten ner till ca 115 hp.
Enda sättet att få detta godkänt är att modifiera motorstyrningen, och köra på E85.
Går detta öht att lösa med en Power commander eller motsv??
Tacksam för all hjälp.

Med vänlig hälsning Thomas
 

Jan TBF

New member
Tack för snabb återkoppling!
Jag var lite otydlig i frågan, ber om ursäkt för detta. Motorn skall sitta i en 550kg bil, amatörbyggt fordon.
Reglerna tillåter 15kw/100kg bilvikt, dvs ca 110hk.
Strypning kräver etanolkonvertering enligt myndigheterna.
Tanken var att detta kunde lösa sig med ett programmerbart sprut alt Power Commander.
 
Ingen fara!

Jo jag förstår att du inte i första hand vill ha en 35kW strypning men jag tänkte att det kanske kan vara ett alternativ för att komma igenom reg-besiktningen.

Varför krävs etanolkonvertering? Jag håller bara på med hojar och där finns inget sånt krav. Är det pga avgaskrav?

Jag är kan inte detta egentligen så jag skulle prata med Turbo Andersson (t ex sporthoj eller facebook), han kan en massa om etanol,
power commander etc. Han körde en etanol turbo Hayabusa opå strippen tidigare.

Måste du bänka bilen sen och visa effekt mha bromsbänksdiagram? Om man använder en strypsats så följer det med ett intyg men jag vet inte om det skulle vara användbart för en bil.

Mvh,
Ingvar
 

Tommi

New member
Power commander är ju egentligen inte ett programmerbart sprut utan ett programmerbart piggyback system.
Är övertygad om att du får ett bättre resultat med ett eftermarknads sprut typ mega squirt eller VEMS.
Frågan är om PC ens kan strypa en motor..

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
 

gundj

New member
undrar spontant varför dem erbjuder strypningar till alla de hojar på listan. Ser ingen anledning till att strypa t.ex en aprilia rsv4, BMW s1000rr etc

1: Köp en hoj med 150+ hk
2: Köp ett strypkit med papper till.
3: Åk och besiktiga din knappt körbara mc.
4: Teckna billig försäkring, och låt bli att uppgradera ditt körkort.
5: Ta bort strypningen.
 

Seth

New member
1: Köp en hoj med 150+ hk
2: Köp ett strypkit med papper till.
3: Åk och besiktiga din knappt körbara mc.
4: Teckna billig försäkring, och låt bli att uppgradera ditt körkort.
5: Ta bort strypningen.
Majoriteten av försäkringarna går på ursprungseffekt och du får inte köra den strypta hojen på a2 kort ens o i dagsläget har ingen ens kvar sin a-begränsad behörighet.
 

gundj

New member
Det var ju glädjande att höra att det blivit stopp på försäkringsfusket där i alla fall.
 

Styrman_jansson

New member
Precis, för att få köras på A2 får hojen inte ha haft högre effekt än 95 hästar (70 KW) innan strypning.

Sådana där regler har en tendens att rätt snart bli knasiga. Minns när jag skulle ta mellanklasskort. Tänkte köra upp på min RD350 men efter lite regelläsande kom jag fram till att jag skulle behöva öka cylindervolymen på den (krävdes minst 400cc för "mellanklass") samt strypa den till 25kW från 45kW...

Vem för det? och hur hade man hittat på de reglerna?

Blev att vänta ett år och ta tungt mc kort direkt för kunna ta ett kort(tung MC) godkänt för min 350...
 
Top