Min Varadero vill inte gå.

holm.eksjo

New member
Hej.
Har en Varadero XL 1000 -00.

När jag skulle ge mig ut på en tur i kväll startade jag som vanligt i garaget och backade ut. Ute på garage uppfarten dog motorn och när jag försökte starta igen malde startmotorn bara runt utan att motorn startade. När ja gav full chock och ingen gas startade den på en cylinder, så fort man rör gasen eller tar bort chocken dör den.

Finns det nån som råkat ut för detta eller har någon ide om vad det kan vara så blir jag mer än glad.
 

Zopilote

New member
Låter som om bränslepumpen kan ha gett upp. Vet inte om det är samma konstruktion på Varaderon som på Africa Twin, de senare är ju tyvärr kända för havererade bränslepumpar.
 

Hondaman

New member
Om det är bränslepumpen som har havererat rekomenderar jag inte att köpa en ny originalpump. Då kommer nämligen felet tillbaka.

Hela Hojen säljer en ombyggnadssats med en vakuumpump som är mycket lättmonterad.
 

Monica

New member
förlåt

men jag kunde inte motstå :rolleyes:

min varadero vill inte gå

din varadero är en motorcykel och den går inte.... den rullar :D
 

Hondaman

New member
På Africa Twin kan man fylla tanken helt och koppla förbi bränslepumpen. Då kommer bensinen med självtryck till förgasaren.
Vet ej om det funkar på Varadero, men det borde det göra.
 

mikekop

New member
Tack för tipsen.
Om det är bränsle pumpen, hur är enklaste sättet att kolla det.

Plocka av slangen som går från pumpen till förgasarna, koppla på en annan slangstump, rikta den IFRÅN hojen, slå på tändningen. En del fordon kan ge en liten skvätt från pumpen direkt man slår på tändningen, men kör startmotorn så vet du säkert att det ska komma bensin från pumpen då.
På vår Honda-fyrhjuling så har vi också haft pumptrubbel, på den ska det kännas att pumpen jobbar om man sätter ett finger på den, vet dock inte hur det är på Varaderon.
 

holm.eksjo

New member
Tack alla Ni som tipsat

Hej på Er igen.
Nu fungerar min Varadero. Det var som Ni trodde bränslepumpen som gett upp. Nu sitter det en Biltemapump på cykeln. Om regnet håller sig borta blir det nog en liten tur i kväll.
Tack för hjälpen.:D
 

mikekop

New member
Fantastiskt! Tack själv för att du tar dig tiden att berätta hur det gick sen! Inte många som bryr sig om det!
 
Top