min sista motorcykel

Hej,

Jag har äntligen sålt min cykel och vill genomföra mitt sista projekt innan jag lägger hojkörningen på hyllan.

Jag vill köpa en glidare och konvertera till fotkoppling och handväxel.

Det finns dock en del bekymmer längs vägen.

Jag bor numera i Tyskland och den tyska besiktningen är inte något att leka med.

Frågan är om man kan bygga en konstruktion som man lätt kan ta bort och åka in på besiktning med hojen för att sedan plocka ihop den.

Då jag själv inte är teknisk kunning innebär att jag måste lämna in den för att få en sån konvertering.

Själva monteringskostnaden är inte så väsentlig.

Det är kostnaden för att plocka den och plocka ihop konstruktion här I Tyskland.


Någon som har gjort en sådan konstruktion och vet hur många timmar det skulle kunna dra iväg på?


Ni som inte kan ge konkreta tips är jag tacksam om ni inte svarar.


Mvh

minsistamotorcykel
 

dalis

New member
Om du skaffar en hoj med vajerkoppling så borde det inte vara svårt att fixa en fotvariant till den, inte heller att ta bort och återställa.
Vad gäller växeln så undrar jag om du tänkt dig en spak på sidan av tanken eller nånting på styret?
Spak på sidan av tanken borde man kunna konstruera så att den går enkelt att ta bort och sätta tillbaka fotpedalen.
 
Jag har tänkt mig samma konstruktion som harley hade på 60-70 talet och så vidare.

Jag kommer att köpa hojen i Sverige och tillgång till billig mek som kan hjälpa mig att sätta ihop konstruktionen.


Frågan är hur dyrt det blir om jag varje gång som jag åker in till besiktningen måste ta den och plocka ihop konstruktionen.


Om du skaffar en hoj med vajerkoppling så borde det inte vara svårt att fixa en fotvariant till den, inte heller att ta bort och återställa.
Vad gäller växeln så undrar jag om du tänkt dig en spak på sidan av tanken eller nånting på styret?
Spak på sidan av tanken borde man kunna konstruera så att den går enkelt att ta bort och sätta tillbaka fotpedalen.
 

TMax500

Member
Konstruktivt förslag: om du nu har en billig mekaniker i Sverige som kan konstruera och montera själva anordningen. Be samma mekaniker uppskatta tidsåtgången att återställa till original, givet att alla originaldelar finns kvar (t ex i en låda i garaget). Lägg för säkerhets skull på 50 % (100 %?) på den uppskattade tiden och gångra sedan siffran med en vanlig timpeng för mc-mek i Tyskland.

Bra tänkt, va? ;)
 

jan-olovj

Active member
Om pengar inte är något problem varför inte skaffa två som ser lika ut, så originalet gå i Tyskland och ombyggd i Sverige.
 
Dalis, den cykel som jag tänker på är dragstar 1100 classic. En road king är för dyr.

Min tanke är att ha växelspaken vid sidan av tanken.
 
Tmax, jag har tillgång till billig mekaniker. Han är egentligen bilmekaniker men han har själv varit motorcyklist.
Han känner till konstruktion men eftersom han har aldrig själv gjort en sån konstruktion och av den anledningen vet han också inte hur lång tid det tar för att montera en sådan konstruktion.
 
Top