Min Kawasaki VN800 vill inte starta

RogerS

New member
Hej,
Är ny på SMC och detta forum. Har en Kawasaki VN800 2004 som tyvärr inte startades förra året på grund av sjukdom. I år skulle den igång men icke. Har gnista och den reagerar på startgas. Tömde huset på förgasaren på bensin ( som är ny för i år i tanken ) och tänkte att den skulle dra ner ny bensin om jag körde runt den lite. Kommer ingenting dit vad jag ser.
Någon som har en idé vad jag ska ge mig in i ? Jag är riktigt dålig på biten med just förgasare och bensin.
Har för tillfället demonterat förgasaren, funderar på om jag ska göra rent men frågan är om en novis ska ge sig in i den ?
Tacksam för lite goda tips!
Vänligen,
Roger
 

gundj

New member
Fungerar bränslekranen?
Gör inte rent munstycken med något hårdare än ett strå från en diskborste.
 

RogerS

New member
Hej,
Tack för svar. Ja, den verkar fungera bra. Ställer jag den på stängt så rinner det på bra. Står den på reserv eller Pri så kommer inget men det ska det väl inte göra heller vad jag förstå, det är väl vacum...
 

gundj

New member
Det är vacum, men i läge pri tror jag det ska rinna igenom, inte i stängd. Är det rätt anslutet?
 

RogerS

New member
Du har rätt, det är jag som inte tittar ordentligt. Det rinner i läge Pri och inte i läge ON eller Res...
 

gundj

New member
Det krävs bränsle, luft och gnista för att det ska starta.
Så, är du säker på att du har bra gnista? Tändstift som ger klen gnista i luft ger sällan bra nog gnista under tryck i cylindern.
Kolla gapet, stålborsta gängorna och dra en bit smärgelduk mellan centrum och sidoelektrod, kolla gapet igen.
Förvissa dig om att tändhattarna sitter på ordentligt.
Att båda(?) förgasarna skulle vara så igensatta eller felaktiga så att det inte startar på minst en cylinder är otroligt, fyller flottörhuset upp med kranen i läge Pri? Öppna ev skruv i botten på flottörhuset o se om det kommer ut soppa.
Har mössen bosatt sig i luftfilterburken? Det är faktiskt inte ovanligt. Kolla att allt ser OK ut, prova ev att starta utan luftfilter, men kör inte utan.
Om det fortfarande inte funkar så får du fundera på vad du eller någon pillade på innan du ställde undan hojen.
 

RogerS

New member
Den stod som sagt hela förra året utan start. I april gjorde jag ett oljebyte och efter det tänkte jag att den skulle få stå på några minuter för att dra runt den nya oljan. Då startar den inte. Efter det har jag bytt tändstift och då den inte startar då heller lägger jag ut ett av dem för att titta och har en riktigt fin gnista. Jag har kontrollerat gapet 3 eller 4 gånger på båda stiften. Tömde flottörhuset för att få bort årsgammal bensin och fylla på med ny men här är jag tveksam på att jag får ner någon ny bensin. Är det flottörhuset jag ska in i då ?
Luftfiltret är öppet och det var den vägen jag kollade om den reagerade på startgas vilket den gör, det tänder direkt då. Hojen står i mitt garage och barnen har lämnat hemmet sedan många år så ingen annan är i närheten av den. Då jag kan väldigt lite om MC så skruvar jag helst inte själv. Nu gör jag det för att komma igång lite igen. Skruvade mycket som ung men har på något vis stängt av det helt.
Misstänker då flottörhuset som du skriver om. Får försöka öppna där och se vart det ska komma in och varför det i så fall inte gör det.
Otroligt tacksam för de tips du ger här!
 

gundj

New member
Nu närmar vi oss lösningen.
Med stor sannolikhet har du nålventiler i flottörhusen som fastnat.
Om det är enkelt att lossa underdelen av förgasaren dvs flottörhuset så gör det, innanför sitter en plastflottör upphängd på en liten pinne.
Bryggan mellan pinnen och flottören påverkar en nålventil med spets i gummi som ska släppa in bensin när flottören är i nedre läget och stoppa flödet när flottören flyter upp.
Troligen sitter dina nålventiler fast. Pilla försiktigt o se om de lossnar.
Det brukar finnas både ventilsäte och nål som reservdel och är inte svårt att byta om du ändå är där och pillar.
Om det är otätt så kan du få flödande förgasare och det är inte alls bra.

OBS, Jag har ingen aning om hur just dina grejer ser ut, allt jag skriver är så som "det brukar se ut" så ta allt med en skopa salt.
 

RogerS

New member
Har förgasaren lös nu så det är nog inga problem. Ska gå ner i garaget och lätta på skruvarna till flottörhuset och se om jag hittar någon nålventil. Ska se om det finns som reservdelar med så jag kan beställa det omgående.
Återkommer med resultat!
Stort tack för ditt engagemang.
Vänligen,
Roger
 

RogerS

New member
Hej, Tillbaka igen. Provade att göra rent vilket slutade med en flödande förgasare så det blev inte bra gjort med andra ord. Köpte en reperationsats för förgasaren och sen hände inte mer. Nu har jag vaknat efter en tid i ide och bytt ut denna nålventil och vips så startar min MC och flödar inte över alls. Super så långt. Problemet nu är att den bara går i 5 - 6 sekunder och sen dör. Har full shok och orörd gas när den startar. Rör jag gasen eller försöker dra in shoken så startar den inte alls, inte ens de sekunder den annars går. När den sen stannat drar jag ett par gånger i gasen och då startar den dessa sekunder igen för att sen dö. Funderar på de nålar som sitter inne i flottörhuset som nålventilen jag bytt. Kan man byte dem också ? De är med i satsen jag köpte men jag är rädd att de är vridna något visst antal varv. Misstänker att de kanske är igensatta lite. Det finns 3 eller 4 olika nålar med i satsen. Vågar jag byta ? Återigen tacksam för den hjälp jag får, kan alldeles för lite än så länge.
Vänligen,
Roger
 

900an

New member
hej jag har en Kawasaki gpz 900r o har hört motorn är inte bra o jag vet inte dom som säger det är att den skär antingen kammarna eller en vevstake går ut genom blocket den har rullat 9700 mil o där blir oljetryck direkt så vi får se hur länge den rullar eller ska man byta motor o vilken skulle passa det är en vattenkyld 1000 1100 eller 1200 motor. ge mej tips. en sak till har problem med kylar fläkten när den har stått o varit igång en stund ska ju fläkten starta o kyla men det gör den inte med tändningen på o motorn igång. men stannar jag den med nyckeln då går kylar fläkten igång o då har jag provat med en grej när jag slår till tändningen då när fläkten är igång då stannar den fläkten direkt. är det el problem eller givaren eller vad är det för fel eller ska den göra så. hoppas där är någon proffs på denna hoj som kan berätta lite om den modellen annars tycker jag om o köra med den nu är jag den som inte har bråttom utan lugn körning ja ibland gasar jag på lite men det är bara upp till 140km sen räcker det.
 

Moje_VS1400

Member
@RogerS: Lite sent svar kanske, men ändå.
Låter som även munstycken i förg. är igensatta. Gammal soppa ger utfällningar. Hade samma problem med en liten Kawa 400 LTD.
Ta isär förg. försiktigt och titta noga hur grejerna sitter, munstycken och hållare osv. Utfällningarna kan vara hårda, men skaffa Kalkosan och blanda för mässing/koppar. Bada allt en liten stund i blandningen och skölj ordentligt så borde allt öppna sig. Bäst om du har tryckluft att blåsa med, både efter badet i kalkosan och efter vattensköljen.

@900an - jag tror du har bättre chans att få svar om du startar en egen tråd :)
 
Last edited:

RogerS

New member
Tack Moje! Jag ar fortfarande inte vågat riva den men nu kanske jag gör det när du skriver att det kan vara som jag tror, vissa munstycken som är igensatta. Får väl lov att på något sätt markera hur de sitter och sen hur många varv jag drar ur dem så att inget blir fel.
Vänligen,
Roger
 

gundj

New member
Hej, Tillbaka igen. Provade att göra rent vilket slutade med en flödande förgasare så det blev inte bra gjort med andra ord. Köpte en reperationsats för förgasaren och sen hände inte mer. Nu har jag vaknat efter en tid i ide och bytt ut denna nålventil och vips så startar min MC och flödar inte över alls. Super så långt. Problemet nu är att den bara går i 5 - 6 sekunder och sen dör. Har full shok och orörd gas när den startar. Rör jag gasen eller försöker dra in shoken så startar den inte alls, inte ens de sekunder den annars går. När den sen stannat drar jag ett par gånger i gasen och då startar den dessa sekunder igen för att sen dö. Funderar på de nålar som sitter inne i flottörhuset som nålventilen jag bytt. Kan man byte dem också ? De är med i satsen jag köpte men jag är rädd att de är vridna något visst antal varv. Misstänker att de kanske är igensatta lite. Det finns 3 eller 4 olika nålar med i satsen. Vågar jag byta ? Återigen tacksam för den hjälp jag får, kan alldeles för lite än så länge.
Vänligen,
Roger
Jag tror att du inte fick till flottörnivån ordentlgt.
Dags att kolla youtube och ställa in rätt.
Float height skulle jag tro att du ska söka på.
 
Top