Men Herregud!!!

Frisknossa

New member
Är det möjligt? Är det verkligen möjligt?? Har gruvat mig i en vecka för det oundvikliga, att starta upp schäääs`n inför sommarens turer, ja den kallas så den tingest jag har på två hjul. Brukar normalt ha den inomhus och då brukar det vara å ta till startgas, startkablar, dynamit och hota med svärmor för att få aset till att överhuvudtaget hosta till. Därför var våndan stor inför starten då den liksom blev lite bortglömd i höstas och har därför stått utomhus och skämts. I januari fick den ett kapell på sig då det var -38 grader så den inte skulle frysa.. Letade febrilt nyckeln tills jag kom på att den satt i, vred på tändningen, chokade, tryckte på startknappen. Det gick trögt. På tredje tjooooooofffset startade den och gick på alla cylindrar(2) direkt. Men va fasen, så lättstartad är den ju inte ens mitt i sommaren..Tänk alla år man hållit på och tagit ur batteriet och underhållsladdat och mixtrat och putsat(nu tog jag i) till ingen nytta. Det är ju de här som är melodin, inte röra nåt som funkar och serva på 4000mil...

jan-olovj

Active member
Tror du inte att det är som en gran som håller på att dö, då kan den blomma som fasen en sista gång innan det är för sent.

UglyJazz

New member
Ut ur garderoben...

Så där hade jag också, men tänkte att det inte är någon som lär tro mig...

Min teori är att bensinen klarar sig bättre från att dunsta ur sig det bäst brännbara när det är "lite svalare" än +20...
:eek:

påK-en

New member
Så där hade jag också, men tänkte att det inte är någon som lär tro mig...

Min teori är att bensinen klarar sig bättre från att dunsta ur sig det bäst brännbara när det är "lite svalare" än +20...
:eek:
Mina hojjar brukar jag bara parkera på hösten och sen starta på våren, brukar inte vara nåra problem utom med en som har vakuumdriven bränslepump. Det peoblemet löste sig också när jag kom underfund om att det finns ett tredje läge på bensinkranen som skickar soppan direkt till förgasarna.
Gammal soppa har jag inte märkt nåt av utom när den hade stått ca 15 år i en moped, jag hällde den i tanken på en Honda industrimotor, det luktade fruktansvärt illa när den gick,kanske gick den lite sämre också - det var allt.

DearHunter

New member
ha, ha... grattis till en glad överraskning. :)

Påminner mig om den där historien när hemtjänsten kommer hem till en gammal tant och ser henne vattna en plastblomma som hon har haft i 20 år.. :D

perjul

Yamaha XT660R
Båda mina tidigare hojar har spenderat vintern utomhus, och startat direkt på 1:a försöket på våren. Nemas problemas med det...

Ove 60+

Active member
:confused: Kan det vara så att MC helt enkelt ska förvaras kallt? Jag själv förvarar dom inne men i utetemp och har inte haft större problem med att starta någon hittills. (peppar peppar....) Om man förvarar dom i varmgarage kanske det vore bra att ha dom i kylskåp? :D