Memira, ögonoperation

Det här hör kanske inte till Mc-diskussioner men ögon behövs om det skall gå att köra Mc! Har med åren (64 i januari) börjat få lite problem med synen. Var till optikern för nån vecka sedan och fick veta att jag behöver glasögon 1,25 på höger och 1,75 på vänster öga. Har sett i MC-Folket att memira säljer ögonoperationer. Det skulle kosta 60 000kr och garanterades hålla livet ut. Det skulle gå snabbt och jag skulle inte behöva glasögon varken till att läsa eller för bil/mc körning. Det är mycket pengar men om det verkligen fungerar så..
Nu till min fråga.
- Är det någon som har köpt en sådan operation och vill dela med sig av erfarenheter?
 

nir_scorpio

New member
Du skriver inte vilken variant av operation du läst om. Jag har gjort en LASEK-operation för ca 7 år sedan för att korrigera en mindre astigmatism och närsynthet - dock inte hos just Memira. Jag är mycket nöjd med resultatet och jag har idag perfekt syn. Jag har också klarat mig ifrån de vanliga komplikationerna som kan uppstå med just den metoden, bl.a. torra ögon och haloeffekter.

Med det sagt... 60000kr låter väldigt dyrt! Jag betalde ca 12000 per öga om jag minns rätt. Dessutom gick det att ta som ett bruttolöneavdrag med arbetsgivarens goda minne. Med tanke på priset du uppger gissar jag att det du tittat på är en RLE-operation där man byter ut linsen i ögat mot en konstgjord sådan, alternativt en ICL-operation där man sätter in en extralins framför den egna linsen. Du kan läsa en lite glättig översikt om metoderna här: http://www.ogonfakta.se/metoder.php.

Jag spenderade en hel del tid på att gå igenom medicinska rapporter angående ögonoperationer innan jag bestämde mig för att få en bättre bild av metoderna och deras risker. Sammanfattningsvis kan man väl säga att ögonklinikerna gärna lyfter fram det positiva men talar tyst om det negativa eller att klinkens mått på vad som är lyckat inte alltid stämmer överrens med dina förväntningar. Efter t.ex. en RLE-operation klarar du dig förmodligen utan glasögon men du har inte fått en perfekt syn.
 
Jag var hos en optiker och gjorde ett syntest för att få veta vilka glas jag skulle behöva. Ögonen var ok förutom att linsen blivit stel, vilket i och för sig är normalt. Jag ringde memira och frågade lite, det dom trodde utifrån min beskrivning var en operation med nya linser, sk RLE. Men jag reagerade på priset. Jag funderar på att låta dom göra en noggrann undersökning av ögonen för att få veta exakt vad som behöver göras. Men 60000 kr !Kan jag köpa många glasögon för, men det är skönt att slippa glasögon som immar igen och blir lortiga och sitter i vägen.
 

Alexander76

Member
Jag har alltid haft ganska halvrutten syn och har då och då funderat på operation men alltid backat ur då man hör om riskerna. Ögonen är så viktiga att jag hellre kör på med dagslinser än riskerar något. Å andra sidan har jag inte träffat någon som faktiskt haft trassel med sin operation, alla säger att det gick så snabbt och problemfritt.

Jag önskar det kunde uppfinnas pinlock för glasögon :p
 

Hampe

Skriver massor!
Nära anhörig efter LASIK-operation:
Inte full synskärpa, tydligt försämrat mörkerseende, problem med torra ögon.

Man skall tänka på att de flesta som gjort ingreppet tenderar att själva inte vara villiga att erkänna problemen för andra, eller ens för sig själva - för att rationalisera sitt val att genomföra operationen.

Har själv ett avigt synfel, men klarar mig med en weird kombination av progressiva kontaktlinser och bifokala körglasögon (Velodrom).

Skulle INTE genomgå en ögonoperation av "bekvämlighetsskäl".
 

IvanBoring

New member
Jag har väldigt dålig syn och använt glasögon i över femtio år. Har aldrig sett det som något större problem mer än när man ska hoppa i havet för man ser inte om det händer något runt omkring.

Jag känner inte någon som utfört laserbehandling så jag vågar inte yttra mig hur det känns. Däremot är jag personligen skeptisk till att laserbehandla ögonen. Man visade nämligen ett reportage för en del år sedan på Aktuellt där man konstaterade att cirka 20 procent får biverkningar/komplikationer av något slag. En alldeles för hög siffra enligt mig.
 
Last edited:

Mattias_Persson

New member
Det finns inget enkelt svar. Som någon skrev; för 60’ är det ingen vanlig LASIK (som vi hade).

Jag var extremt ovillig, trots att möjligheten funnits i minst 15 år har jag för mig.

Men jag var ofta ute i mitt jobb & fick regn i glasögonen, glasögonhelvetena var dessutom alltid ivägen för skid-/hojåkning och jag kunde inte ha vilka solglasögon som helst etc.

Så i sept. 2009 gjorde jag det.

Inga bestående problem.

Det är det ÖVERLÄGSET bästa jag köpt i hela livet.

2015 gjorde min exkvinna det, också med gott resultat.

Lycka till vad du än väljer.
 

Mattias_Persson

New member
Så gott att hon fick en ny syn på dig som partner...?
;)

Haha!! Jävla gubbjävel, >~#%^**%!!

Ja, förmodligen...

Fördelen är att jag åter kunnat förkovra mig i självstudier som autodidakt.

83a18ae17cfd154b1d5ead864467a14d.jpg


Kvinnor är toppen på så många sätt, men jag vill nog hitta en man att leva med, knullandet får dock ske utanför hemmets väggar.
 

Hojkul!

New member
Mitt råd är att du följer nir_scorpio's inlägg till punkt och pricka. LÄS PÅ vilka typer av operation som ger bäst chans att få en bra syn utan biverkningar, samt vilka synfel som ger störst risk för att inte bli bra.
Det sistnämnda fick mig att backa ur en inbokad LASIK-operation. Mitt synfel hörde till de som gav sämst odds att ge ett bra resultat.
Därför blev det 'glasögon på' vid MC-körning - trots att det immar och är lite besvärligt emellanåt.
/H
 

Lottafia

Member
I den här diskussionen saknar jag det alternativ jag själv valt. Stabila kontaktlinser. Finns att få med slipningar (även bifokala) för de flesta synfel, och saknar det mesta av de hygieniska nackdelar som mjuka kontaktlinser är behäftade med. De kräver dock lite längre tillvänjning. Jag kan inte förstå varför de flesta optiker endast vill sälja mjuka linser?

Att byta från glasögon (vilket jag haft sedan 1961) till stabila kontaktliser är det bästa jag någonsin gjort. Alla glasögonens nackdelar slipper man, liksom ögonoperationernas risker. Enda nackdelen är kostnaden för nya linser varje år, och ett par minuters pyssel dagligen. Vill inte er egen optiker tala om stabila linser, kan jag varmt rekommendera Ulf Brunlöf i Göteborg.

Jag har i dagarna använt stabla linser i nitton år och är mycket, mycket nöjd. Ögonoperation, med de risker det innebär, finns inte ens på kartan för mig, förrän grå starr kanske gör det nödvändigt.
 
Last edited:
Om jag har förstått saken rätt skall dom inte göra någon laserbehandling, det kan innebära en risk i sig. Dom skall i stället göra ett snitt och byta linsen mot en konstgjord. Den skall hålla hela livet och fungera på långt håll och nära. Det ingår garanti och kontroller, kan tänkas att det påverkar priset. Skall tänka igenom detta ett tag, men nog är det lockande. Är det någon som har fått gjort en sådan operation och vill dela med sig av hur det gått?
 

nir_scorpio

New member
Dom skall i stället göra ett snitt och byta linsen mot en konstgjord. Den skall hålla hela livet och fungera på långt håll och nära.

Det där är en av de kompromisser den metoden innebär. Din naturliga lins, innan den ev. stelnar till av åldersskäl, kan fokusera var som helst inom ett stort intervall. Den eller de konstgjorda linserna ger fokus på ett eller ett par bestämda avstånd. Din hjärna kan i viss mån kompensera för detta men hur väl det fungerar i praktiken är individuellt. Jag hade en liknande effekt, framför allt på nära håll, pga min astigmatism och det irriterade mig något enormt.
 

nir_scorpio

New member
Stabila kontaktlinser låter som ett säkrare och billigare alternativ. Skall undersöka detta också.

Du behöver förmodligen inte stabila kontaktlinser. Gå förbi din optiker och be att få prova ett par kontaktlinser och se vad de rekommenderar. Jag använde mjuka endagslinser under en lång tid och de fungerade bra bortsett från astigmatismen som de inte riktigt klarade att justera. Endagslinser var också bekväma att ta med sig då de kommer i sterila engångsförpackningar och man behöver inte släpa med sig extra vätskor, förvaringsburkar och annat.

Det tar några dagar innan man fått in snittsen på att sätta i och ta ur linserna men sen går det på rutin.
 

Lottafia

Member
Du behöver förmodligen inte stabila kontaktlinser. Gå förbi din optiker och be att få prova ett par kontaktlinser och se vad de rekommenderar. Jag använde mjuka endagslinser under en lång tid och de fungerade bra bortsett från astigmatismen som de inte riktigt klarade att justera. Endagslinser var också bekväma att ta med sig då de kommer i sterila engångsförpackningar och man behöver inte släpa med sig extra vätskor, förvaringsburkar och annat.

Det tar några dagar innan man fått in snittsen på att sätta i och ta ur linserna men sen går det på rutin.


Nej, det var just det...

Jag har både närsynthet, astigmatism och ålderssynthet (jag är ju 61 fyllda) och i synnerhet astigmatismen var problemet med de mjuka linserna. Visst finns det mjuka linser som korrigerar astigmatism, men de funkade mycket dåligt för mig eftersom de blev heltokiga när man inte stod eller satt exakt rakt upp. De stabila däremot funkar kanon oavsett läge. Och då det numera finns stabila som är bifokala och även ger närseende har det blivit ännu bättre.

Som jag skrev förstår jag inte varför de flesta optiker bara försöker sälja mjuka linser när de hårda är så mycket bättre. Enda nackdelen jag hittat är att inlärnings/tillvänjningstiden för de stabila är lite jobbigare och längre, men när den är över så är den över, och det finns inget idag som skulle kunna få mig att ens tänka tanken att gå tillbaka till mjuka linser igen.

Nu med 19 års erfarenhet av stabila linser förstår jag inte att det finns någon som köper mjuka linser alls, vare sig månads eller endags. Och jag har inte använt glasögon mer än 3 dagar totalt under de 19 åren och inte en enda dag de senaste tio åren.

Fast det är ju klart, handlar det om en enkel korrektion om 1,25 resp 1,75 dioptrier, så fungerar säkert endagslinser hyfsat och är hygieniskt helt ok. Min erfarenhet är dock att synskärpan blir något bättre med stabila linser än med mjuka, men dock helt anständig även med mjuka. Alltså, testa endagslinser och gillar du friheten från imma och synfältsinskränkningar så kan du ju fundera vidare kring stabila linser för att även uppnå både närseende och fjärrseende i samma lins.
 
Last edited:
Nej, det var just det...

Jag har både närsynthet, astigmatism och ålderssynthet (jag är ju 61 fyllda) och i synnerhet astigmatismen var problemet med de mjuka linserna. Visst finns det mjuka linser som korrigerar astigmatism, men de funkade mycket dåligt för mig eftersom de blev heltokiga när man inte stod eller satt exakt rakt upp. De stabila däremot funkar kanon oavsett läge. Och då det numera finns stabila som är bifokala och även ger närseende har det blivit ännu bättre.

Som jag skrev förstår jag inte varför de flesta optiker bara försöker sälja mjuka linser när de hårda är så mycket bättre. Enda nackdelen jag hittat är att inlärnings/tillvänjningstiden för de stabila är lite jobbigare och längre, men när den är över så är den över, och det finns inget idag som skulle kunna få mig att ens tänka tanken att gå tillbaka till mjuka linser igen.

Nu med 19 års erfarenhet av stabila linser förstår jag inte att det finns någon som köper mjuka linser alls, vare sig månads eller endags. Och jag har inte använt glasögon mer än 3 dagar totalt under de 19 åren och inte en enda dag de senaste tio åren.

Fast det är ju klart, handlar det om en enkel korrektion om 1,25 resp 1,75 dioptrier, så fungerar säkert endagslinser hyfsat och är hygieniskt helt ok. Min erfarenhet är dock att synskärpan blir något bättre med stabila linser än med mjuka, men dock helt anständig även med mjuka. Alltså, testa endagslinser och gillar du friheten från imma och synfältsinskränkningar så kan du ju fundera vidare kring stabila linser för att även uppnå både närseende och fjärrseende i samma lins.[/QUOTE

Det skall jag göra. Låter den dyra operationen vara så länge! Har du eller någon annan här på forumet tips om var jag skall köpa linser/ fabrikat? Optikern har säkert förslag, men skulle vara intressant med flera förslag. Gäller "du får vad du betalar för" även här? Med andra ord dyrt är bra!
 

Alexander76

Member
En fråga angående stabila linser. Hur hårda är dom egentligen, vad kan hända om man skulle få en smocka i ögat tex?
 

Lottafia

Member
En fråga angående stabila linser. Hur hårda är dom egentligen, vad kan hända om man skulle få en smocka i ögat tex?
Jag har faktiskt ingen aning om vad som händer om man får en riktig smocka i ögat, har inte funderat kring det då jag inte varit i slagsmål de senaste femtio åren. Det enda jag vet är att jag vurpat och den gången var inte linserna minsta problem.
Jag antar att en lins under olyckliga omständigheter skulle kunna förvärra en ögonskada, men å andra sidan kan skulle den i ett annat skadefall kunna skydda hornhinnan.
 
Last edited:

Lottafia

Member
Det skall jag göra. Låter den dyra operationen vara så länge! Har du eller någon annan här på forumet tips om var jag skall köpa linser/ fabrikat? Optikern har säkert förslag, men skulle vara intressant med flera förslag. Gäller "du får vad du betalar för" även här? Med andra ord dyrt är bra!
Varje optiker har sina leverantörer som han samarbetar med - ofta via den kedja han eventuellt tillhör. Priserna kan variera mycket mellan olika optiker även på samma lins. Bor du i västsverige kan jag mycket varmt rekommendera Ulf Brunlöf på Södra Vägen i Göteborg. Han är renodlad kontaktlinsoptiker (pysslar inte ens med glasögon) och även enligt flera kollegor/konkurrenter en av de skickligaste i landet. Få har så lång och gedigen erfarenhet som han. Prismässigt ligger han också bra till, kanske genom de stora volymer han har hos leverantörerna.
 
Top