Mellanhoj - Strypt på bana?

Almgren

New member
Hej.

Har precis blivit medlem i SMC pga att jag är riktigt sugen på att gå en kurs för att pröva på och känna på bankörning.
Tog begränsademckortet maj iår, och har köpt min första tunga hoj, Yamaha FZR600.

Men jag undrar när man kör en BKK, eller SH-kurs, ska hojen vara 25kw strypt då?

//Mvh Emil
 

Ballhead

New member
Hej.

Har precis blivit medlem i SMC pga att jag är riktigt sugen på att gå en kurs för att pröva på och känna på bankörning.
Tog begränsademckortet maj iår, och har köpt min första tunga hoj, Yamaha FZR600.

Men jag undrar när man kör en BKK, eller SH-kurs, ska hojen vara 25kw strypt då?

//Mvh Emil

Om du bara har mellanklass körkort måste hojjen också vara på 25kw.
Gilltigt körkort för den hoj du kör.
 

chicken

New member
kul att du tänker gå kurs:D var på gelleråsen i måndags,o där var me en kille som körde lika fort me sin mellanklasshoj som dom övriga me mer effekt:cool: har varit me på kurser me 125or me. du lär dig lika mkt utan 150 hk:D lycka till!!!!!
 

Almgren

New member
kul att du tänker gå kurs:D var på gelleråsen i måndags,o där var me en kille som körde lika fort me sin mellanklasshoj som dom övriga me mer effekt:cool: har varit me på kurser me 125or me. du lär dig lika mkt utan 150 hk:D lycka till!!!!!

Jo men det är ju bra mycket roligare med ostrypta 92hk, än strypt med 35hk och inte orkar varva mer än 8.000 rpm.

Jaja, det är ju bara att bita i det sura äpplen och slå i strypningarna.

Kan nästan tänka mig att man kan kör mycket jämnare i kurvorna, och på hela banan, och snabbare.
 

A_C_E

Moderator
Re: bita i det sura äpplen och slå i strypningarna

Jo men det är ju bra mycket roligare med ostrypta 92hk, än strypt med 35hk och inte orkar varva mer än 8.000 rpm.
Jaja, det är ju bara att bita i det sura äpplen och slå i strypningarna.
Kan nästan tänka mig att man kan kör mycket jämnare i kurvorna, och på hela banan, och snabbare.

De e ingen fara som det står att läsa några inlägg upp
125: el 25Kw är inget problem ..

Det är den teknik som du lär och lär in som är det viktiga.
jag har haft elever med 125:eek:r o 25kw-are och de lär sig tekniken fortare,
kanske just därför att avsaknad av hk gör att de behöver hålla jämna steg med sina kurskamrater på 1000cc maskiner
vad som händer är att de kör ifatt i kurvorna men självklart blir från åkt på rakorna....

många som kör plastraket drar på så in i vassen att de har svårt att komma in i nästa kurva med rätt hastighet,
125 an o 25Kw kommer nästa alltid med samma hastighet in i kurvan och på det sättet kan de fortare öva upp kurvtagningen.... :)

tål att tänka på

A_C_E
SportHojInstruktör
 

Almgren

New member
De e ingen fara som det står att läsa några inlägg upp
125: el 25Kw är inget problem ..

Det är den teknik som du lär och lär in som är det viktiga.
jag har haft elever med 125:eek:r o 25kw-are och de lär sig tekniken fortare,
kanske just därför att avsaknad av hk gör att de behöver hålla jämna steg med sina kurskamrater på 1000cc maskiner
vad som händer är att de kör ifatt i kurvorna men självklart blir från åkt på rakorna....

många som kör plastraket drar på så in i vassen att de har svårt att komma in i nästa kurva med rätt hastighet,
125 an o 25Kw kommer nästa alltid med samma hastighet in i kurvan och på det sättet kan de fortare öva upp kurvtagningen.... :)

tål att tänka på

A_C_E
SportHojInstruktör

Exakt. Diskuterade om det med min kompis som också har tagit mellankörkort. Att ostrypta drar på som inåt på rakorna och för sen att tvärnita innan kurvan till knapp styrfart.

Blir att boka in en kurs på Gelleråsen. Ska bli riktigt kul! :D
 

Svampe

New member
Jaja, det är ju bara att bita i det sura äpplen och slå i strypningarna.
.

Med risk för att låta som en moralkärring.

Sätt i strypningarna och låt dem sitta där tills du får köra fulleffekt lagligt.
Hoppas att du är medveten om vad försäkringsbolaget gör om det händer något och de märker att du har full effekt.
 
Top