Mekutbildning - LITE

gachupin

New member
Hej gott folk!
Jag är sugen på att lära mig meka med bågar. Jag undrar om det finns en enklare utbildning för att lära sig ta hand om sin hoj. Jag är väldigt händig av mig och skulle tycka att det var askul att kunna fixa och trixa själv istället för att ta mig till en mekaniker :)

Tack på förhand...
 

Zopilote

New member
Det bästa tror jag nästan är en mekhandbok, bra verktyg, bra lokal och sedan tålamod och experimenterande... :)
 

Bighoj

New member
Är man händigt lagd och har sunt förnuft samt frågar runt om ifall man inte kan något så är det bara att börja meka.En bra mekbok är a och o och givetvis ordentliga verktyg.Bästa sättet att lära förutom teoretisk kunskap är att skruva och få praktisk kunskap och erfarenhet.
Många gånger finns ju inte konkreta lösningar på problem utan man får klura ut saker själv,så lite fantasi då man mekar är guld värd.
 

Olof

New member
Jag har haft lite planer på att försöka dra ihop något, kanske något under hösten under 5-6 ggr, jag har ett litet garage i Stockholm och en del utrustning, kanske något studiecirkelaktigt.. Men det är så mycket som måste tänkas igen om arbeta med, det beror iofs på nivån. Byta bromsbelägg och motsvarande är väl inte supersvårt, men kanske inte jättespännande. Sen är det det där med lärare och ansvarsbiten också, en lärare bör ju vara kunnig och utbildad, men samtidigt vill man inte vara ansvarig för om någon "elev" gör fel och skadar sig. Det krävs seriösa elever också, som inte hoppar av. Det är lättare sagt en gjort, men jag har fortfarande en del idéer. Kanske 2012 :D
 

DearHunter

New member
Hej gott folk!
Jag är sugen på att lära mig meka med bågar. Jag undrar om det finns en enklare utbildning för att lära sig ta hand om sin hoj. Jag är väldigt händig av mig och skulle tycka att det var askul att kunna fixa och trixa själv istället för att ta mig till en mekaniker :)

Tack på förhand...

Du hittar massor på nätet som Du kan börja med, tex:

http://www.dansmc.com/MC_repaircourse.htm

video på nätet, tex:

http://www.youtube.com/watch?v=CQHu3t-0QEA

Kurser på DVD, tex:

http://www.jimvonbaden.com/Sales.html

Sedan ex på distanskurs:

http://www.icslearn.ca/motorcycle/
http://www.homestudycourses.net/motorcycle-repair-home-study.html

Det finns mycket: "out there" . Friskt skruvat - hälften borta :D

Lycka till !
 

Chopperbyggarn

New member
Ja just dä!! Dearhunter har helt rätt! Det finns hur mycket DVD som helst om att meka med hojar, även specifikt för olika mc-modeller, hembyggen ,el-dragning etc. Det förekommer till och med att instruktioner för eftermarknadsdelar medföljer i DVD form...senast jag var med om detta var när jag monterade en komplett primärdrivning (Belt) från Belt Drives LTD och jag hade faktist god nytta av denna då det här fanns för mig nya konstuktions lösningar som jag inte stött på tidigare.:)

Anders.J
 

DearHunter

New member
För att kunna meka så behöver man först och främst plats och tid och två schyssta momentnycklar för små och stora moment med tillhörande pilsner. Och naturligtvis en jefla massa verktyg och skruvar i rätt dimensioner som ersätter de gamla som misshandlades av någon som haft hojen innan dig.

Och naturligtvis så drar man igång mekandet en lördag och samma eftermiddag uptäcker man att man måste inhandla en reservdel/bult/packning.. och allt är stängt. Öppnar måndag. När Du kommer till affären på lunchen, just det ja. De har lunchsstängt. ... Typiskt ;)
 

Mimmi

New member
För att kunna meka // tillhörande pilsner.//

Hej!

Enligt min åsikt hör pilsner och mekaniska arbeten INTE ihop! Det är det mer än en hyrgubbe som fått erfara eftersom jag skickade hem dom, och en gång hela firman som vi hade inhyrda på ett stoppjobb! Den firman fick aldrig sätta sin fot hos mig mer...
Synd för dom kanske, det var arbeten för ½ -3/4 miljon de missade bara för att de inte kunde hålla sig nyktra.
 

jan-olovj

Active member
Det är skillnad på att sitta och pula för sig själv bara för att man gillar det och att ha det som yrke och att ta betalt. Dricka sprit i hop med arbetet får bara inte förekomma.
 

Bighoj

New member
Det är skillnad på att sitta och pula för sig själv bara för att man gillar det och att ha det som yrke och att ta betalt. Dricka sprit i hop med arbetet får bara inte förekomma.

Håller helt med.Man har ett helt annat ansvar då man gör något arbete ute hos en kund,och dessutom kan man glömma allt vad gäller försäkringar ifall det händer något och det kommer fram att man varit onykter(Gäller nog då man mekar hemma också kan jag tänka)
Jag har inte direkt dom problemen själv,är en riktig amatör som nästan bara intar alkoholhaltiga drycker på midsommar,nyår,och ev på semestern och vid dessa tillfällen brukar jag inte meka med något.
 

DearHunter

New member
Givetvis så hör inte alkohol ihop med mekande eller annat arbete. Blir man berusad och mekar samtidigt så är det livsfarligt. Jag uttryckte mig lite klumpigt och "grabbmässigt" med pilsnern där.

Däremot så är det mysigt att ta sig en grogg efteråt på kvällen när man är klar med allt och fått dit den sista skruven med sina sargade händer (så det så!):cool:
 

Olof

New member
Och naturligtvis så drar man igång mekandet en lördag och samma eftermiddag uptäcker man att man måste inhandla en reservdel/bult/packning.. och allt är stängt. Öppnar måndag. När Du kommer till affären på lunchen, just det ja. De har lunchsstängt. ... Typiskt ;)


Sen när man kommer dit klockan tre visar det sig att dom inte har bulten/packningen, men dom kan beställa in den. Dom kan få in den onsdag. Sen glömmer dom bort att nämna att just den onsdagen är det ju röd dag och stängt.
 
Top