Mekaniska fel

P-O Noren

New member
Jag hörde av en vän som arbetade på en av olyckorna i somras här i landet att man misstänkte mekaniskt fel på motorcyckeln. Flera vittnen hade sagt att motorcycklisten lugnt hade kört på i en kurva när plötsligt något hade hänt. Alltså inget med vägen eller föraren utan tydligen bakdäcket/svingen. Föraren hade tydligen avlidit omedelbart, pga trafiksituationen han hamnade i. Vill inte avslöja mer även om jag har mer info, men jag kan bara säga att det är mycket trovärdig information.

Har ofta funderat på detta, och frågan är hur många av olyckorna som idag beror på mekaniska fel?
Statistik från bilprovningen antyder att det skulle vara få, men samtidigt så tror jag inte man entydigt kan säga att anmärkningar i bilprovningen har en direkt koppling till antalet haverier pga. mekaniska fel.
Någon som har sett en undersökning/utredning på detta som är aktuell denna sida årtusendet?
 

Jojye

New member
Ah fan hittar du ett allvarliga fel är det bara o sälja hojjen snabbt på blocket så slipper du fixa det samt att du inte förlorar så mycket pengar på det.
 

Eken87

New member
Ah fan hittar du ett allvarliga fel är det bara o sälja hojjen snabbt på blocket så slipper du fixa det samt att du inte förlorar så mycket pengar på det.

Precis, att någon kanske dör av felet trots att du visste om det gör inget. Du förlorade ju inga pengar!
 

P-O Noren

New member
Man har ju undersökningsplikt när man köper ett fordon. Är det några allvarligare fel kan man ju alltid försöka häva köpet.
 

jan-olovj

Active member
För en tid sedan läste jag på något forum om en Triump som nållagren i framhjulet skar, detta kan vara en faktor som vållar ett olycks tillbud. Det måste vara svårt att reda ut i efterhand om hojen skrotas. Måste vara många teckniska problem som ställer till det med svåra skador till följd.
 

Ballhead

New member
För en tid sedan läste jag på något forum om en Triump som nållagren i framhjulet skar, detta kan vara en faktor som vållar ett olycks tillbud. Det måste vara svårt att reda ut i efterhand om hojen skrotas. Måste vara många teckniska problem som ställer till det med svåra skador till följd.

Vet också att bakhjulet låste sig på Triumph, på någon modell. Var något repotage i en tidning om det.
Var det en Triumph i olyckan?
 

ezzo

New member
Om jag då påstår att de allra flesta olyckor beror på tekniskt fel på motorcykeln. Det allra vanligaste felet är däcken.

Vad har jag för belägg för det?
Lyssna bara på de som klotat.
I princip ingen säger att de kört för fort.
Det är fel på hojen.. Eller däcken.. osv.. sällan förararmisstag... eller`?
 

P-O Noren

New member
Om jag då påstår att de allra flesta olyckor beror på tekniskt fel på motorcykeln. Det allra vanligaste felet är däcken.

Vad har jag för belägg för det?
Lyssna bara på de som klotat.
I princip ingen säger att de kört för fort.
Det är fel på hojen.. Eller däcken.. osv.. sällan förararmisstag... eller`?

Visst är det så tror jag.
Men det undantar ju inte möjligheten att det kan vara så heller, även om det är säkert ovanligt så vore det intressant att veta hur många?

är det 1 promille, 1 procent eller kanske 5% av olyckorna?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
I 0,3% av olyckor är den primäre anledning tekniske fel på MC´n eller moppen. Detta enligt Maids studien.

Om man ska dissikere lite av dessa olyckor, är det däck och bromsar vart felen är.

Därför kan man tycke att besiktning av MC inte är nödvändig. Mera än hälften an EUs medlems länder har inte besiktning, som vi har i Sverige.

Jag sittar just nu på möte i FEMA Brussels och vi har ACEM på plats (dvs MC producenternas organisation).
Acem förespråker att stödja ett EU direktiv som går på tvungen besiktning, som vi har i Sverige - vilket FEMA inte är överens med, eftersom att kvalitén är så pas bra.

Nu kör mötet på - återkommer...
 

P-O Noren

New member
Stämmer siffrorna finns det ju ingen anledning till att hela tiden besiktiga mc´n.
Räcker med att polisen skulle göra lite flygande besiktningar vid vägen.

Håller med SMC i det fallet, definitivt. Bra jobbat!
 
Top